Juiste bodem / inrichting?


GertvdB

Well-known member
Lid geworden
27 maart 2015
Berichten
131
Goedemiddag,

Ik wil gaan beginnen met een nieuwe Dennerle scapersbak van 70l. Hierin wil ik verschillende kleine tropische vissen in gaan houden, maar voornamelijk gaat het om de scaping van hout, rotsen en planten. Vissen wil ik gaan uitzoeken in de PH range van 6,5 tot 7.5.

Als bodem had ik in gedachten:
- Dennerle deponit mix black
- Dennerle kwartsgrind zwart

Inrichting gaat gedaan worden met mangrove hout en dragon stone.

Belangrijkste vraag is nu eigenlijk of de PH in de bak nu geschikt zal zijn voor de vissen die ik in gedachten heb of moet ik toch aan een PH verlagende bodem denken? Ik vind zo'n ph verlagende bodem eigenlijk niet zo mooi.

Ik hoor graag advies van de ervaren aquarianen.
 
Van scaping weet ik geen sikkepit. Blij dat je vraag niet alleen maar daarover gaat. xD Voor die pH geldt dat in principe ...(!)... neutraal of iets daar in de buurt (liever hoger dan lager) voor alle vissen prima is. Er zijn enkele soorten die zich alleen in zacht en/of zuur water voort lijken te planten, dat wel. Maar qua gezondheid maakt het niet uit. Heb je al soorten gezien die je leuk lijken?
 
Misschien is het handig als je aangeeft welke soorten je wil houden want daar hangt veel vanaf denk ik.
 
maar voornamelijk gaat het om de scaping van hout, rotsen en planten
Ik ben geen ervaren aquariaan dus kan ik je niet adviseren over vissen. Ik ben wel een ervaren scaper en plantengroeier, dus een antwoord op een bodem kan ik je wel geven.

Het ligt eraan waar je prioriteiten ligt.
Wil je een bak met eenvoudige planten en gebruik je niet zoveel licht maakt de bodem niet zoveel uit.
Ga je voor een gemiddeld plantenbestand of mooi gezond kleurende planten ga dan voor soil. (medium/advanced plants)
Grind is lastig en zand is al helemaal een drama. Dat resulteert meestal in slecht groeiende planten die ook nog eens onder de alg zitten.
 
Misschien is het handig als je aangeeft welke soorten je wil houden want daar hangt veel vanaf denk ik.
Waar ik aan zit te denken zijn verschillende soorten tetra's, rasbora's en wat corydora's. Uiteraard niet teveel aangezien het om een relatief kleine bak gaat.
 
Ik ben geen ervaren aquariaan dus kan ik je niet adviseren over vissen. Ik ben wel een ervaren scaper en plantengroeier, dus een antwoord op een bodem kan ik je wel geven.

Het ligt eraan waar je prioriteiten ligt.
Wil je een bak met eenvoudige planten en gebruik je niet zoveel licht maakt de bodem niet zoveel uit.
Ga je voor een gemiddeld plantenbestand of mooi gezond kleurende planten ga dan voor soil. (medium/advanced plants)
Grind is lastig en zand is al helemaal een drama. Dat resulteert meestal in slecht groeiende planten die ook nog eens onder de alg zitten.
Qua planten wil ik niet meteen voor het moeilijkste gaan. Eerst maar eens wat ervaring gaan opbouwen de komende tijd.
 
Ik ben geen scaper, maar… verschillende soorten tetra’s en rasbora’s? Dan krijg je 4-5 soorten vis met elk 2 per soort oid? Ik weet niet of dat mooi wordt. Beter 1 hooguit 2 soorten in een iets grotere school. Met 70L zit je snel aan je Max.
 
Ik ben geen scaper, maar… verschillende soorten tetra’s en rasbora’s? Dan krijg je 4-5 soorten vis met elk 2 per soort oid? Ik weet niet of dat mooi wordt. Beter 1 hooguit 2 soorten in een iets grotere school. Met 70L zit je snel aan je Max.
Goede aanvulling inderdaad. Vissenbestand ga ik sowieso aanpassen op basis van het aantal liters.
 
Ik zou in een 70 liter gaan voor een groepje in de middenlaag en een leuk groepje bodembewoners.
 
Vissen wil ik gaan uitzoeken in de PH range van 6,5 tot 7.5.
Grote keuze aan vissen in
Inrichting gaat gedaan worden met dragon stone.

moet ik toch aan een PH verlagende bodem denken? Ik vind zo'n ph verlagende bodem eigenlijk niet zo mooi.
Dragon stone zal hardheid en ph iets verhogen tussen je waterwissel in .
Ph verlagende bodem heeft net de eigenschap om hardheid en ph lager te houden .
Maar of je dan die ph verlagende bodem een must is en al zeker als je deze niet echt mooi vindt gaat te ver.
Als bodem had ik in gedachten:
- Dennerle deponit mix black
- Dennerle kwartsgrind zwart
Goeie keuze lijkt me als deze niet te scherp is voor eventuele bodembewoners.
Als je zeer zacht kraanwater beschikt eerst proberen en zien hoeveel je waterhardheid oploopt naar de volgende waterwissel, loopt dee te hoog op deels osmose water gebruiken om hardheid onder controle te houden.
Eventueel Co2 toevoegen zorgt dat planten groeien makkelijker word en als neveneffect laat co2 je ph wat dalen.
 
Grote keuze aan vissen in

Dragon stone zal hardheid en ph iets verhogen tussen je waterwissel in .
Ph verlagende bodem heeft net de eigenschap om hardheid en ph lager te houden .
Maar of je dan die ph verlagende bodem een must is en al zeker als je deze niet echt mooi vindt gaat te ver.

Goeie keuze lijkt me als deze niet te scherp is voor eventuele bodembewoners.
Als je zeer zacht kraanwater beschikt eerst proberen en zien hoeveel je waterhardheid oploopt naar de volgende waterwissel, loopt dee te hoog op deels osmose water gebruiken om hardheid onder controle te houden.
Eventueel Co2 toevoegen zorgt dat planten groeien makkelijker word en als neveneffect laat co2 je ph wat dalen.
Qua hardheid van water heb ik geen klagen. Ik woon midden op de veluwe en we hebben hier een hardheid van 2.5 dH. Als deze dus iets oploopt door de dragon stone zal niet erg zijn.
 
Als ik de reacties zo lees en na wat wat verder neuzen op internet zal het denk ik een combi worden tussen soil en grind/ zand. De soil kan ik wegwerken met stenen en hout tot ongeveer 2/3 vanaf de achterzijde gemeten. Daarna aan de voorzijde zand met wat grind en/of kleinere stenen. Planten dan tussen hout en stenen in de soil. Vissen kies ik denk ik voor keizertetra's en wat corydora's.

Jullie nog leuke tips voor planten (niet al te moeilijk)?
 
Vissen kies ik denk ik voor keizertetra's en wat corydora's.
Keizertetra's hebben een grotere bak nodig. Dat worden toch wel redelijke visjes en behoorlijk beweeglijk. Sorry, maar 70 liter is vele te klein om ze een viswaardig bestaan te kunnen geven.
Kijk eens naar bijv Trichonostigma espei, rasbora's zijn ook heel geschikt voor zo'n bak. Lichtoogjes (Aplocheilichthys soorten) zijn ook leuk en geschikt voor zo'n bak. Pseudomugil furcatus is een erg mooi visje en ook geschikt. Er zijn er vast nog (veel) meer, maar deze komen zo in mij boven.
Kleine corydorassen is een prima keuze.
 
Ik heb een bak van 60 liter, net wat kleiner dan jij dus. Ik heb daar in corydras pygmaeus en wat rasbora glaxy’s zoek die namen eens op, zijn erg goed te houden op kraanwater en allebei weer een hele eigen manier van leven in de bak. De een wat aanweziger dan de ander maar een leuke combi voor een wat kleinere bak.
De rasbora galaxy’s zijn aanweziger dan de pygmy’s. En ook wat hoger in de bak dan de pygmy’s, die leven op de midden onder laag van je aquarium.

Beide hele leuke visjes die je het best vanaf een groepje van 6 kan houden of groter, ze zijn dan ook redelijk klein (2-3cm)

gr. Sam
 

Terug
Bovenaan