Jordanella floridae - Blokvis

Discussie in 'Ledenervaringen aquariumdieren' gestart door Dargine, 19 okt 2012.

View Users: View Users
  1. Dargine

Dargine

Lid geworden:
    27 jan 2010
    • Wetenschappelijke naam
      Jordanella floridae
    • Nederlandse naam
      Blokvis
    • Hardheid: zacht, neutraal, hard
      neutraal
    • Temperatuur: koud, subtropisch, tropisch
      subtropisch
    • School, koppel, harem of solitair
      harem
    • Welke waterlaag (boven, midden, onder of overal)
      overal
    • Herkomst
      Verenigde Staten; Florida.

algtablet_15.jpg
    v+m

2. panchax

panchax

Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Dit zijn leuke en hele makkelijke vissen. :)
    Deze Killi's zijn sub-tropisch en kunnen op kamertemperatuur, dus zonder verwarming. Tussen 15 en 25 graden met gemiddelde waterwaarden.
    Hier zwemmen 2 mannen en 3 vrouwen in een bakje van 80 cm met oa 6 Pseudepiplatys annulatus en zo'n 5 jonge Zwaarddragers(X.helleri). Wordt het buiten warmer, zo rond April/Mei, dan gaan ze naar buiten in kleine vijvertjes met andere sub-tropische visjes. Tot September, als het weer kouder wordt en mogen dan weer naar binnen.
    Ze zijn zeer vredelievend en kunnen bij andere rustige en vreedzame vissen. Zijn wat schuw van aard, maar worden na gewenning brutaler. Bij drukke en agressievere medebewoners blijven ze ook meer tussen de planten verscholen zitten.
    Alleen in de paaitijd zijn de mannetjes agressief en territoriumvormend. Het mannetje graaft een klein kuiltje en jaagt het vrouwtje ernaar toe om eitjes aftezetten, die daarna goed bewaakt worden door hem. De jonge visjes eten voornamelijk (draad)algen.
    Het zijn vuilnisbakken qua voeding en eten dus van alles. Allerlei leven/ingevroren voer(bijv Artemia, Tubifex, Muggenlarven) en vlokvoer, maar geef ze vooral plantaardig voedsel, zoals spirulina, kroos, sla, komkommer, algen, plantafval/resten enz.
    Jonge Jordanella's zijn maar weinig opvallend, de mannen krijgen later opvallende rode en groene kleuren en iets langere vinnen, worden zo'n 5 - 6 cm. Vrouwtjes blijven iets kleiner en hebben een duidelijke zwarte vlek op hun flanken en rugvin. Let daarop bij aanschaf bijv.
    Groenvoer is belangrijk voor hun welzijn en houd ze gezond. En met koudere watertemperaturen groeien deze vissen uit tot prachtig gekleurde, fors gebouwde vissen.

3. Peter_w

Peter_w

Lid geworden:
    22 jun 2009
    Blokvisjes zijn erg leuk maar zijn echte planteneters en eten letterlijk de bladeren van je planten af, denk er dus nog maar keertje over na als je deze wilt aanschaffen en je hebt mooie beplant aquaria. Ze kunnen bijvoorbeeld je hele HC veld binnen enkele weken slopen, eigenlijk is geen enkele zacht bladerige plant veilig.

Ik heb ze naar paar maanden weer weggedaan, na dat ik sterrenkruid had verwijderd wat erg snel groeide e blokvisjes schijnbaar lekker vonden wat daar aten ze hoofdzakelijk van en rest lieten ze met rust. Maar toen sterrenkruid weg was begonnen ze aan alle andere planten en die groeide niet sneller dat de blokvissje eraf aten, met gevolg dat planten geen kans kregen om zich te hernieuwen met nieuwe blaadjes.

4. RandyP

RandyP

Lid geworden:
    7 mei 2014
    Heb deze visjes ook gehad maar ik had geen enkel probleem met dat ze mijn planten opaten, behalve als je ze te weinig voert.
    Bij mij wouden ze wel paren maar het mannetje liet na ongeveer 2 dagen de eitjes alleen waarna ze verschimmelden.

Ben ermee gestopt omdat het mannetje overleed en de lfs ze niet meer kon leveren

5. Peter_w

Peter_w

Lid geworden:
    22 jun 2009
    Dan heb je geen planten gehad die ze lekker vonden. :D Ze aten namelijk niet alle soorten. En ik ken geen vis die makkelijk verzadig raken, ze blijven eten, vooral planteneters eten hele dag door als ze planten hebben die ze lekker vinden en goed eetbaar zijn. Net zoals je wel 10 keer per dag kan voeren en ze het blijven opeten tot ze er naar van worden.

Ik had veel kleine en fijne plantjes met dunnen zachte blaadjes en daar waren ze gek op, zie het al dat er hele dag voer beschikbaar is voor ze.

6. TS
    TS
    Dargine

Dargine

Lid geworden:
    27 jan 2010
    • Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners,
      leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )

Ik hield ze in een Trofis colisa 1500 (150cm). Onverwarmd ('subtropisch') op kamertermperatuur.
      Bak is ingericht met veel planten, wat hout, wat stenen en filterzand als bodem.
      Techniek: T5 verlichting + luchtaangedreven sponsfilter.
      Medebewoners: vissen: Epiplatys annulatus, Heterandria formosa, Celestichthys margaritatus, Dario dario, Otocinclus vittatus, Corydoras habrosus, Hara jerdoni.
      overige bewoners: Neocaridina davidii, grote diepslak, posthoornslak, puntslak, kapslak en verder schijfslak en 2 soorten poelslak.
    • Gedrag ten opzichte van elkaar (dezelfde soort).
      Ik hield ze met 2 vrouwen en 1 man. Deze waren altijd bij elkaar in de buurt te vinden.
    • Gedrag ten opzichte van andere aquarium bewoners.
      Na het voeren van levend voer jagen ze even kort op kleinere visjes, maar ik heb ze er nooit 1 zien vangen. Het eerste jaar lieten ze garnalen met rust, maar hierna gingen ze er actief op jagen en hebben mijn garnalen populatie zo flink uitgedund.
    • Eigen mening over de vis in zijn totaliteit (gedrag algemeen, kleur, zichtbaarheid in het aquarium)
      Ze eten van levende planten met kleine bladeren (zoals ricia en eendenkroos) en ook jagen ze op en doden ze zowel jongen als volwassen vuurgarnalen, dit is voor mij de reden om ze in de toekomst niet meer te gaan houden. Verder is het gedrag erg leuk, het waren bij mij verreweg de grootste vissen die ik in de bak had en zo zorgde ze op het oog voor wat rust (totdat ze alle garnalen het leven zuur begonnen te maken). Ook eten ze graag draadalg wat een groot voordeel is. Let er wel op dat je ze voldoende plantaardig voedsel geeft.
    • Ervaring met de kweek van deze vis. Denk bijvoorbeeld aan: Makkelijk of moeilijk, is er broedzorg, eierlegend enz.
      Ik heb ze gedurende een aantal maanden in de zomer in de vijver gehouden, dit was een vijver met veel draadalg en geen verdere bewoners behalve al het wildleven wat er vanzelf in is gekomen (bruine kikkers en allerlei insecten etc), hier hebben ze voor ongeveer 100-150 jongen gezorgt. Binnen heb ik nooit jongen gezien, wel paaigedrag.

7. jeemsgup

jeemsgup

Lid geworden:
    4 mei 2013
    Eten blokvisjes ook baby guppen?

8. Botia

Botia

Lid geworden:
    9 mrt 2005
    Ja, maar ik zou deze twee soorten niet samen houden.

9. jeemsgup

jeemsgup

Lid geworden:
    4 mei 2013
    Oke duidelijk. Wat is de reden?

10. Botia

Botia

Lid geworden:
    9 mrt 2005
    Guppen willen warmer en Blokvissen willen wel eens in de staarten van een Gup gaan bijten.

11. jeemsgup

jeemsgup

Lid geworden:
    4 mei 2013
    Welzijn gaat voor alles zeggen we dan maar