Jonge Microdevario kubotai: hoevaak voeren?


Marije74

Well-known member
Lid geworden
14 juli 2020
Berichten
429
Locatie
Friesland
Sinds gisteren een groep van 20 M. kubotai (groene rasbora) rondzwemmen in mijn grootste kleine bak (Home 60).

Ze zijn maatje S, komen direct van Ruinenans af via Pets Place als tussenpersoon. Omdat ze zo klein zijn, neem ik aan dat ze nog niet volwassen zijn (dus halfwas en nog in de groei).

Ik heb wel eens begrepen dat vissen in de groei vaker en/of anders gevoerd moeten.
Ik geef levende artemia en Bassleer M (past net aan in hun bekkie).
Maar moet ik ze nog vaker voeren, of is eenmaal per dag al teveel?

Mijn corydoras voer ik om de dag tabimin. Daar zullen ze misschien ook wel wat van mee pikken, net als de citroengarnalen. (Nog niet geprobeerd: morgen is het weer voertijd voor de Cory’s vandaar dat het nog een aanname van mijn kant is.)
 
Zou sowieso 1 keer per dag voeren.
 
Zou sowieso 1 keer per dag voeren.
... en liever nog vaker?

Ik zie trouwens dat ik wel genoemd heb dat ze S zijn, maar niet hóe S:
Ze zijn rond de 1 cm groot, waar de gemiddelde grootte 1,2-1,5 cm bedraagt volgens veel sites (en sommigen zeggen minstens 2 cm).
 
Ik zou ze 3 x per dag voeren zeker als ze in opgroeiende fase zijn wel even kijken of het voer allemaal opgaat.
 
Een lading (zeefje) uit de artemia kweekschaal gaat prima in 1 keer op. 1 korrel bassleer per vis ook wel.
 
Weet niet of je nog meer soorten voer geeft maar misschien een idee om nog een kleiner soort voer te kopen.
 
Ik heb nog daphnia gedroogd in een potje. De betta trekt er zijn neus voor op. Die kan ik ook eens door de vijzel halen.

Van de tabimin die door de bak zweeft, eten ze ook mee.
Het lijkt wel goed te gaan zo. Ze jagen sowieso op alles dat ze voor de ogen komt, lijkt het. Ik ben vanaf vandaag met drie keer daags begonnen. Vanochtend artemia (samen met de tabimin van de Cory’s), vanmiddag bassleer en straks weer artemia.

Kan ik het aan gedrag of uiterlijk zien als het níet goed gaat?
 
daphnia kun je beter niet voeren aan opgroeiende vis, voederwaarde is erg laag.
ik zou ze twee keer per dag voeren, en om de dag waterverversen, Schoonwater is het belangrijkst om vissen te laten groeien.
 
Of indien mogelijk je corytabletten op je glas plakken. Vallen langzaam uit elkaar en zo eten de vissen ze hier ook, ze duiken er gewoon op.

Nu zijn mijn tabletje ook wel wat platter
 
Of indien mogelijk je corytabletten op je glas plakken. Vallen langzaam uit elkaar en zo eten de vissen ze hier ook, ze duiken er gewoon op.

Nu zijn mijn tabletje ook wel wat platter
Die van mij plakken niet. Tabimin.

daphnia kun je beter niet voeren aan opgroeiende vis, voederwaarde is erg laag.
ik zou ze twee keer per dag voeren, en om de dag waterverversen, Schoonwater is het belangrijkst om vissen te laten groeien.
Oké, dus die laat ik in het potje. M. Kubotai houdt sowieso al wel van schoon water, las ik voorafgaande aan mijn beslissing ze aan te schaffen. Ze zijn nou ook weer niet stadium 'fry' en ik doe al elke week 30-50% waterwissel. Om de dag ga ik dus wat oprekken naar max 2 keer per week, heb ik bedacht.
Ze zien er goed uit, hebben (ondanks mijn iets te harde water) een groen kleurtje, en zijn actief. De artemia ging er weer razendsnel in, ik hoorde nog net geen gejuich uit de bak komen :DD
 
Die van mij plakken niet. Tabimin
Mocht je ooit nog "plaktabletten" zoeken, ik heb dierlijke (en spirulina) tabletten van voervoorvis. Bevallen mij wel goed. Vallen ook niet te snel uit elkaar.
 
Zeker leuk om als afwisseling ook eens er bij te kopen, dankjewel Thea!

Ik heb ze vandaag eenmaal artemia gegeven, en eenmaal Bassleer. Ze beginnen te snappen waar het voer te vinden is en dat dat rare grote monster dat voor de bak komt staan, dat steeds aan ze geeft :DD . Leuke vissen, erg blij mee. De cory's zijn ook inmiddels wat meer gewend, en komen de korrels bassleer opgrazen die onbedoeld op de bodem vallen.
 
Mocht je ooit nog "plaktabletten" zoeken, ik heb dierlijke (en spirulina) tabletten van voervoorvis. Bevallen mij wel goed. Vallen ook niet te snel uit elkaar.
Die heb ik inderdaad ook. Alleen dan de knoflook variant en dierlijke. Worden hier gretig gegeten door iedereen @Ludger verkoopt ze hier op het forum
 

Terug
Bovenaan