Jonge guppen met kromme rug


H

Hebe

Guest
Wat doen jullie met guppen die een duidelijke misvorming hebben? Ik heb helaas maar een grote bak. Ik heb nog wel een klein aquarium waar ongeveer 30 liter in kan maar het lijkt me niet erg goed om ze daar de rest van hun leven in te houden.

Ik heb op het moment alleen maar guppen en twee corydora's en een waaierhandje.
 
Tja, dat is het resultaat vaak van zwakke Guppen en doorkweek. Een van de redenen dat ik geen levendbarenden meer wil. Wat men ermee doet is een goede vraag en soms voert men ze aan grotere vissen maar ja dat is niet echt mijn ding.
 
Ik vind dit ook een van de mindere dingen van levendbarende, ze kweken zo snel. Ik lees ook over oplossingen als alleen de mannen overhouden en voor vrouwen een ander huis te zoeken. Maar is dat wel goed voor de mannelijke exemplaren? Raken die dan niet gefrustreerd ofzo?
 
Ja ook een goede vraag maar er zijn genoeg die het wel zo doen. Botia is een kenner op dit gebied en wellicht kan die er iets op zeggen. Wat ook kan is wat Rouwtetra s erbij zetten want die eten de meeste kleintjes vaak wel op.
 
Ik vind dit ook een van de mindere dingen van levendbarende, ze kweken zo snel. Ik lees ook over oplossingen als alleen de mannen overhouden en voor vrouwen een ander huis te zoeken. Maar is dat wel goed voor de mannelijke exemplaren? Raken die dan niet gefrustreerd ofzo?
haha gefrustreerd zou kunnen. lastig te zeggen met zulke kleine vissen maar als je kijkt naar de vrouwtjes dan valt het mij vaak op dat die eerder gefrustreerd raken van de mannetjes die de hele dag achter ze aanzwemmen. je zou de vrouwtjes inderdaad weg kunnen doen.
 
Man Guppen houden van paren en doen dat het het liefste de gehele dag. Hen vrouwen ontnemen is dus het onthouden van natuurlijk gedrag zover dat kan in een aquarium.

Kromme Guppen maak je gewoon dood. Laat ze sowieso niet in je stam zitten. Anders wordt het een dominant kenmerk in het nageslacht.

Het plaatsen van Rouwtetra's werkt goed om de jongen te laten op eten maar ik plaats nu wel een paar kanttekeningen.

In 2010 Kocht ik Rouwtetra's en ik merkte op dat ik vrijwel geen jonge levendbarenden meer over hield. Ik plaatste dit op het forum en veel mensen gingen ook met succes Rouwtetra's gebruiken.

Toen had ik echter een bak van 35cm hoog -5cm bodem. Dus je hield ongeveer 30cm over. De rouwtetra's vraten vrijwel alle jongen op en ze deden hun werk uitstekend.

Momenteel heb ik een bak van 50cm hoog. En het aantal jongen overleefd in grote getale. Maar of het ook echt aan de bakmaat ligt, is ook weer een beetje een twijfelpunt. Omdat de Rouwtetra;s die ik momenteel heb gekocht zijn in 2013 en 2014. Dus vrij oud en traag zijn.
 
Ah dankjewel voor je uitgebreide reactie, ik moet zeggen dat ik er een tijdje zebradanio's bij heb gehad maar toen hield ik geen een jong visje over. De kromme ruggen moeten er dus uit? En doodmaken? Hoe?
Ik ben niet zo'n held in dat soort dingen.
 
Een bakje met kruidnagelolie idd of de vis(sen) op een vel keukenrol doen,dubbel vouwen en een klap geven.
Anders voor de laatste optie even iemand regelen die dat voor je doet.
 
Dan lijkt de kruidnagelolie mij een vriendelijkere methode. Ook sneu natuurlijk.
 
Kruidnagelolie gebruikt men ook wel om zieke vissen te doden. Het is een verdovend effect en bij gebruik van voldoende zal de vis sterven.
 
In 30 liter zou ik trouwens geen vissen stoppen. Het beste is iets erbij te stoppen wat de jonkies eet of iedere keer de jonkies weg te doen aan iemand of de mannetjes/vrouwtjes apart te doen. Ik voer de lelijke/misvormde guppen altijd aan mijn roofvissen en salamander.
 
zou ik trouwens geen vissen stoppen. Het beste is iets erbij te stoppen wat de jonkies eet

Dat staat wel haaks op elkaar aangezien je weet dat het over een 30 liter bakje gaat.
Dat laatste advies zou ik in de wind slaan.
 
Dat staat wel haaks op elkaar aangezien je weet dat het over een 30 liter bakje gaat.
Dat laatste advies zou ik in de wind slaan.
Hzo is het tegenstrijdig om in een 30liter bakje geen guppen te stoppen?

En waarom zou je niet iets erbij stoppen wat de jonkies eet? Als het er teveel zijn moet je ze iedere keer wegbrengen dat is ook vervelend werk. Het hoeft natuurlijk niet het is alleen wel een handige optie als ze dat zou willen.
 
Ik heb helaas maar een grote bak. Ik heb nog wel een klein aquarium waar ongeveer 30 liter

In 30 liter zou ik trouwens geen vissen stoppen.

Dat staat wel haaks op elkaar aangezien je weet dat het over een 30 liter bakje gaat.
Dat laatste advies zou ik in de wind slaan.

Er is (vermoed ik tenminste) sprake van een beetje verwarring.
Hebe heeft als ik het goed heb de guppen in haar grote bak en vind zelf de 30 liter geen optie. Dus dat was nooit haar plan denk ik.
 
Het was de schoolvis van m'n jongste, in de kerstvakantie had ze hem met bak en al mee naar huis gekregen, maar ik vond het zielig zo'n grote vis in zo'n klein bakje, dus ik heb hem vrijgelaten in de vijver van m'n ouders, daar zit hij nu 4 jaar later nog steeds.

Haha! Top-actie trouwens!
"Jaja, breng hem maar mee naar huis, ik zorg er wel voor tijdens de vakantie!" :rolleyes:
En hem dan vrijlaten!

I love it!
:D
 
Er is (vermoed ik tenminste) sprake van een beetje verwarring.
Hebe heeft als ik het goed heb de guppen in haar grote bak en vind zelf de 30 liter geen optie. Dus dat was nooit haar plan denk ik.
Nee dat was sowieso nooit het plan, dat bakje is veel te klein en te lastig om in balans te houden.
 
Nee dat was sowieso nooit het plan, dat bakje is veel te klein en te lastig om in balans te houden.
Een zandstrandje maken voor je cory's en de groep uitbreiden is mss ook wel een goed idee tenminste als je er meer wilt. Het zijn groepsvissen. Wat voor bodem heb je?
 
Een zandstrandje maken voor je cory's en de groep uitbreiden is mss ook wel een goed idee tenminste als je er meer wilt. Het zijn groepsvissen. Wat voor bodem heb je?
Ik heb nu van dat antracietgrijs zand, van de H.ornbach. Ik ben wel van plan om nog wat cory's te kopen. Kunnen verschillende varianten samen?
 
Ik heb nu van dat antracietgrijs zand, van de H.ornbach. Ik ben wel van plan om nog wat cory's te kopen. Kunnen verschillende varianten samen?
Liever niet, het school gedrag werkt vaak niet tussen verschillende. Dezelfde corydora's scholen wel met elkaar dus het liefst dezelfde.

Weet je zeker dat je zand geschikt is voor aquaria? en is het scherp of beschadigd het de 'voelsprieten'/snorren van de cory's niet?
 
Liever niet, het school gedrag werkt vaak niet tussen verschillende. Dezelfde corydora's scholen wel met elkaar dus het liefst dezelfde.

Weet je zeker dat je zand geschikt is voor aquaria? en is het scherp of beschadigd het de 'voelsprieten'/snorren van de cory's niet?
Het zand lag op de aquarium afdeling, eerder had ik van dat witte zand maar dat werd me te snel vuil. De cory's snorkelen nog steeds naar hartelust rond, ik heb deze twee sinds ik in 2017 m'n aquarium afstofte. Ik had er meer maar een paar zijn helaas gesneuveld na een verhuizing.
 
Toch even een korte update: uiteindelijk werd ik compleet gestoord van dat eeuwige fokken van de guppen en heb ik alles weggegeven.
De corydora's, de algeneter mochten blijven.
Inmiddels heb ik 9 kardinaaltetra's erbij gedaan en een meervalachtige vis.
 
Ik snap je besluit want zelf wil ik ook geen levendbarenden meer hebben. Voor je het weet heb je de bak vol en het spul fokt maar door.
 
Goed besluit. Zoiets is leuk, als je ze gelijk op kunt voeren.
Z werkt de natuur eenmaal.
 
Ik ben geen expert Botia maar welke levendbarenden kweken dan lastiger? Ik heb zelf de Formosa nog zitten en die hebben geen hele grote worpen weet ik maar zijn er nog meer dan?
 
Ik vind Guppen de leukste, vrolijkste en kleurijkste visjes die er zijn voor een aquarium, (vandaar mijn naam. :) ).
Er is altijd wel iets gaande.

Ze wennen zelfs aan je.
Steek je voor een klusje je hand in het water dan komen ze naar je toe, ipv in paniek wegschieten.
Ik heb zelfs een vrouwtje (zit er al meer dan een jaar in) die ik er met de hand uit kan scheppen, zo ik dat zou willen/moeten.

De hier geopperde rouwtetra-optie kreeg ik hier ook en werkt uitstekend.
Nooit meer een jonkie gezien.
(Wat misschien weer het andere uiterste is, maar goed.)

Eind deze maand gaan ze weer in de buitenbak, die tegen die tijd goed begroeid zal (moeten) zijn en dan hoop ik toch op een paar blijvende nakomelingen.
 

Terug
Bovenaan