1. De sponsors worden SOMS bezocht, dit levert inkomsten op om de server in de lucht te houden. Blijf dit doen!
  2. Bent u nog niet geregistreerd? Doe dat dan! U heeft dan toegang tot het hele forum! Bezoek de sponsors!

jonge Corydoras "zoek"

Discussie in 'Meervallen' gestart door coenb, 27 jan 2017.

Aangepast zoeken
View Users: View Users
  1. coenb

coenb

Lid geworden:
    3 mrt 2009
    Ik heb recent (afgelopen zaterdag), dus zitten er nu 6 dagen in, een groep van 25 Corydoras ambiacus (3-4 cm) in mijn aquarium (300*75*65) geplaatst.
    Ik zie ze echter niet echt veel, soms zie ik er een paar. Soms wat meer. In het begin zag ik wel grotere groepen door de bak heen trekken.

Ik vermoed dat ze in een grote grot achterin de bak zitten. De vissen die ik zie foerageren over de bodem, maar het zijn er nooit veel...

Is dit normaal gedrag? Of moet ik mijzelf zorgen maken.

2. Vonk..

Vonk..

Lid geworden:
    21 jan 2017
    Misschien zijn ze wat gestrest , kloppen je waterwaardes?

3. Ludger

Ludger

Lid geworden:
    20 apr 2010
    Het kan zijn dat ze nog wat moeten wennen, maar grote kans dat het normaal gedrag is. Mijn Corydoras laten zich overdag ook nauwelijks zien, alleen als het etenstijd is komen ze massaal naar voren.

4. Seabait

Seabait

Lid geworden:
    11 dec 2011
    Is vaak zo dat ze nog moeten wennen bv en in zo'n grote bak hebben ze vast verstopplekken genoeg denk ik.

5. coenb

coenb

Lid geworden:
    3 mrt 2009
    Inderdaad, enorm veel. Ze kunnen op 3 plaatsen in en achter mijn achterwand. In het midden is dat zeker een grote holle BtN module. Zal ik ze nu op die plaatsen extra voeren, of juist niet om ze eruit te lokken. Mijn gevoel zegt het eerste... Laat ze eerst maar even wennen en ook goed voorzien van eten.

6. coenb

coenb

Lid geworden:
    3 mrt 2009
    Thanks... Nu maar hopen dat ze jouw zinkvoer goed eten :petjeaf:

7. Sanneke80

Sanneke80

Lid geworden:
    6 jan 2016
    Dat zal zeker goed komen, die van mij willen niets anders meer :D

8. coenb

coenb

Lid geworden:
    3 mrt 2009
    Hopelijk laten ze zich meer zien als ze groter zijn, zijn erg mooie visjes. Maar hebben in mijn bak erg veel ruimte om te schuilen.... denk nu zelf om nog een school toe te voegen.....

9. algeneter12

algeneter12

Lid geworden:
    11 apr 2012
    Klopt haha. Ik had de ervaring dat ze vaak met hun hoofd in de stroming gingen liggen. Misschien daar een beetje mee spelen? Voor in de bak voer gooien en dan licht uit doen?

10. coenb

coenb

Lid geworden:
    3 mrt 2009
    Ik zie ze toch nog steeds niet tevoorschijn komen. Als ik ze zie heb im niet het idee dat ze "moddervet" zijn, ze lijken dus echt voer tekort te komen. Begrijp het niet echt want de bak is niet echt enorm druk op de bodem, of de H. erythrostigma moet te druk zijn. Voer ook via een gat zodat er veel zinkvoer in de grot valt. Ik heb net 3 pvc pijpje afgezaagd aan elkaar geplakt, wat zinkvoer erin en in de bak vlak bij "hun grot" gelegd. Nu maar hopen dat ze er iets mee gaan doen. Als dit goed gaat werk ik dit weven verder uit met een gat in de bovenkant om makkelijk te kunnen bijvoeren.
    Heeft iemand hier ervaring mee??

11. coenb

coenb

Lid geworden:
    3 mrt 2009
    Ik vraag mijzelf af of er veel verschil zit in het karakter van Corydoras. Ik heb nu zelf een flinke school (25) Ambiacus, maar zie ze erg weinig (bak 300*75*65). Ze verschuilen zich erg veel en soms zie ik een enkeling of een klein groepje.
    Is de Ambiacus toevallig een timide soort, of is dit een verschijnsel normaal voor Corydoras??

12. Sanneke80

Sanneke80

Lid geworden:
    6 jan 2016
    De Ambiacus heb ik zelf geen ervaring mee...

Er zit wel wat verschil in karakter tussen de verschilllende soortjes. De ene is wat 'speelser' dan de ander zeg maar.

Verder zijn er meerdere factoren die bepalen of je ze veel of weinig ziet, of ze wel of niet veel schrikken.

Wildvang vissen zijn over het algemeen wat meer schrikachtig.
    Maar kunnen erg snel wennen aan de nieuwe omgeving.

Als er constant beweging is in de buurt van het aquarium raken ze daar aan gewend en laten ze zich op den duur steeds meer zien.
    Als er slechts af en toe iemand langs het aquarium loopt kan het zijn dat ze steeds wegschieten zodra je beweging zien.

De inrichting is verder ook van belang.
    Cory's zitten het liefst onder een afdakje of in een kokosnoot met zowel een in- en uitgang.
    Dit afdakje kan ook een grote steen of plant zijn bijvoorbeeld.
    Ze zitten niet graag opgesloten in een grotje of kokosnoot met enkel 1 opening, omdat ze dan niet kunnen vluchten wanneer dat nodig is.
    Als er geen afdakje is, zullen ze als ze bang zijn zich eerder achterin het aquarium terugtrekken, tussen de hoge planten.

13. coenb

coenb

Lid geworden:
    3 mrt 2009
    Bedankt voor de info. Ik heb achterin de bak een walhalla voor hun gecreƫerd denk ik. Een ruime BtN module met 3 gaten... Dus daar hangen ze vaak voor en meestal in.. Ik heb voor geen "afdakjes"... zal eens kijken of ik daar iets aan kan doen. Dan lok ik ze misschien meer naar voren... Bedankt!

14. Sanneke80

Sanneke80

Lid geworden:
    6 jan 2016
    Graag gedaan en succes met het lokken hihi.

15. coenb

coenb

Lid geworden:
    3 mrt 2009
    Heb de lay-out iets gewijzigd met een "straatje" naar voren. Als ik in deze hoek spiek dan zie ik ze al iets vaker :smitten:

received_622135504639349.jpeg IMG-20170211-WA0023.jpeg

16. coenb

coenb

Lid geworden:
    3 mrt 2009
    Ik zie sommige nu zelfs vanaf de bank... @Sanneke80 :petjeaf:

17. Sanneke80

Sanneke80

Lid geworden:
    6 jan 2016
    Super leuk dat het lukt!

Dalijk springen ze uit de bak en komen ze naast je op de bank zitten! Hihi. :D

18. coenb

coenb

Lid geworden:
    3 mrt 2009
    Oeps heb nu een 2-zits... moet dus een hoekbank worden..

Aangepast zoeken