Jonge Apistogrammas Vijeta; wat te doen?


DB1997

Member
Lid geworden
15 mei 2018
Berichten
7
Leeftijd
26
Locatie
Winschoten
Hallo,

Ik heb een gezelschapsbak met het volgende visbestand:
- Koppel Apistogramma Vijeta
- 14 Corydoras black venezuela
- 18 Roodkopzalmen
- 5 Bijlzalm Marthae
- L201

Sinds gisteren 24/07/2023 was het vrouwtje van het koppel apistogrammas steeds aan het jagen op de andere vissen. Tot mijn verbazing zag ik dat ze vervolgens terug kroop naar een stukje hout waar allemaal jonge visjes zwommen (+/- 30 a 40 zie foto onderaan het bericht). Gisteravond leek het alsof ze de jongen aan het opeten was.
Vandaag hebben we gezien dat ze de jongen doormiddel van het in de mond nemen verplaatst van de ene plek naar de andere plek. Bij de aquariumzaak hebben ze wel aangegeven dat ze opgegeten kunnen worden.

Wat kan ik nu het beste doen? Moet ik ze overzetten naar een kweekbakje en dan eventueel naar een tijdelijk ander aquarium? Of eet de moeder de jongen niet op en kunnen ze gewoon in het aquarium blijven?

Alvast bedankt voor de reacties!
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2023-07-25 at 8.28.02 PM.jpeg
    WhatsApp Image 2023-07-25 at 8.28.02 PM.jpeg
    199.7 KB · Weergaven: 57
dagelijks observeren en genieten!
zeer interessant het opgroeien en gedrag van de ouders - dwergcichliden op zen best.
mogelijks groeien er enkele op tot volwassenheid. Als 1e nestje is meestal na 1 week alles weg. maar die gaan wel door nadien :)
 
Dankjulliewel voor de reacties. Ik ga het even aankijken, het is inderdaad prachtig om het te zien ! :)
 
Goedenavond,

We zijn inmiddels een aantal dagen verder. Helaas hebben de jongen het niet overleeft, het was wel erg mooi om te zien hoe het koppel hun best deed om de jongen te beschermen. Mischien een volgende keer beter !😀

 
Hier ook helaas ervaring met opgegeten baby’s van guppy’s, black molly’s en hockeystick tetra’s. Ook het advies gekregen om ze natuurlijk op te laten groeien, maar nog geen succesverhaal van kunnen meemaken. Heb ze laatst in een kweekbak gestopt. Heb de kweekbak zo goed mogelijk proberen in te richten als de natuurlijke omgeving met kleine stekjes, grind en kleine drijfplantjes en volgensmij vinden ze het daar heerlijk. Heb nog nooit zo snel visjes zien groeien. Ik zou dus zeker een keer een kweekbak proberen, maar dan wel met de natuurlijke inrichting. Succes!
 

Terug
Bovenaan