JBL test KH GH veroudering en Kalium


Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Berichten
1,276
Leeftijd
46
Vraagje.

Ik merkte dat de laatste tijd de KH en GH een beetje gedaald waren. Nu meet ik 4 en 7. Ter referentie heb ik eens kraanwater gemeten en daar meet ik ongeveer hetzelfde. De leverancier specificeert een gemiddelde hardheid van 7,7 DH. Dan had ik eigenlijk verwacht 8 te gaan meten. Misschien is die test gewoon niet zo precies, maar die test is ook al rond 2 jaar oud nu. Kan het zijn dat een test bij veroudering sneller omslaat? Bij de testkoffer zaten 2 potjes van elk. Zouden die nu nog goed moeten zijn omdat ze niet open geweest zijn, of kunnen die ook al verouderd zijn?

Nog een andere vraag. Voor kalium heb ik geen test. Ik geeft wekelijks 2mg/l kalium met de micros en wat met de nitraat en fosfaat. Echter merk ik dat het toevoegen van nitraat en fosfaat vaak niet meer nodig is. Ik heb meestal 15-18 Nitraat en 1.5-1.8 fosfaat. Ik voeg dan alleen elke tweede week toe bij de waterwissel. In het kraanwater zit ongeveer 3ppm kalium. Is er kans dat dat te weinig is? De meeste planten hebben bodembemesting. Alleen een anubias niet en een Micosorum pteropus (javavaren) windelov niet. Die laatste gaat inderdaad niet zo goed. Deze staat er nu bijna 2 maanden in. Dus ik zou denken dat hij nu gewend moet zijn.

Wat denken jullie?
 
Zover ik weet gaat de kwaliteit van een gh en ook van een kh test vrij snel achteruit maar ik heb dat zelf nog niet echt ervaren. Na hoeveel tijd durf ik dan ook niet te zeggen als ze geopend zijn.
Dicht zijn ze goed tot de aangegeven datum.
 
Het enige wat ik op die flesjes kan vinden is 1031. Geen idee wat dat zou moeten betekenen. Die testset is nu iets ouder dan 2 jaar.
 
Normaliter staat er wel een THT datum op. Als ik een koffer koop dan is die vaak zo n 2 jaar bruikbaar maar ja als ze al geopend zijn dan wordt het anders.
 
Geen kritiek naar @Ronald_J toe, we hebben allemaal zo onze eigen ideeën. Zelf heb ik pas wijzigingen in mijn waterwaarden doorgevoerd wanneer de planten aangaven dat er een gebrek zou zijn. En dan doen ze, redelijk snel zelfs. Dat bespaarde me meten. KH en GH, ik kan me eigenlijk niet eens herinneren of ik dat mat. Had ook iets van doen doordat ik CO2 toevoegingen automatisch en gecontroleerd toevoegde. Eigenlijk waren fosfaten en nitraten en heel soms ijzer welke wel eens gecontroleerd werden maar ook pas wanneer mijn planten dit aangaven. Maar als gezegd, dat was dan wel mijn manier.
 
Yes, yes, I know. Maar het aflezen van planten beheers ik nog niet zo goed. Ik probeer juist het meten van waarden te koppelen aan wat ik zie bij de planten.
Idealiter kan ik over een jaar of 5 aan de planten aflezen wat de waterwaarden zijn. 🤪
 

Terug
Bovenaan