Jbl proflora direct, krijg co2 niet op gang na uitschakeling.


J

Jpauliss85

Guest
Iemand hier ervaring met de jbl proflora inline diffusor?. Heb hem hier aangesloten op het proflora u401 systeem, het probleem is dat na uitschakeling de bellen teller zich volledig vult met water. Bij opstarten komt er geen co2 in de bellen teller, tenminste zo lijkt het. Als ik het naaldventiel flink open draai zie ik de bellen wel gaan, na ik het terugslag ventiel hoor open "ploppen"waarna ik hem weer terug kan zetten naar gewenst aantal bellen, niet echt een wenselijke en handige situatie. Jbl adviseert een werkdruk van 1,5 bar daar stond hij ook op, nu verhoogt naar 2 bar, maar zonder gewenst resultaat. Iemand adviezen/tips omtrend deze kwestie?
 
Heb je het terugslag ventiel wel op in de juiste richting staan tussen je slang zodat waterdruk niet het water in je slang kan duwen (lees dat je bellenteller vol loopt)
Vaak zo'n zwart blokje/rondje dat je na de bellenteller plaatst om terug loop te voorkomen zodat er geen water je Co2 slang in kan lopen.
Staat deze in de verkeerde richting dan heb je teveel druk nodig om Co2 door te voeren en bij dichtslaan van je magnetische ventiel gaat hij open en loopt water de bellenteller in en kan ook in je magnetische ventiel terecht komen !
 
Bij de jbl proflora inline diffuser zit er een terugslag klep geintegreerd.

Is het membraam 24uur ingewaterd?
 
Bij de jbl proflora inline diffuser zit er een terugslag klep geintegreerd.

Is het membraam 24uur ingewaterd?
Klopt terugslag klep zit geintergreerd. Deze popt open als ik het naad ventiel flink open draai, daarna kan ik hem wel weer terug naar beneden schroeven en dan blijft hij goed lopen. Dat de bellenteller volloopt welke geïntegreerd zit is volgens jbl ook normaal. Het membraan is +- 36 uur ingewatert.
 
Klopt terugslag klep zit geintergreerd. Deze popt open als ik het naad ventiel flink open draai, daarna kan ik hem wel weer terug naar beneden schroeven en dan blijft hij goed lopen. Dat de bellenteller volloopt welke geïntegreerd zit is volgens jbl ook normaal. Het membraan is +- 36 uur ingewatert.

Klopt, die loopt ook vol. Deze hoor je ook vol te laten lopen voor het aansluiten.

Ik gebruik hem hier icm de jbl quantum evolution. De werkdruk staat hier rond de 2.5 bar. Zo'n 70 a 80 bellen per minuut.
 
CO2 komt na nachtschakeling altijd pas tussen de 15 en 30 minuten weer op gang.
Dit heeft met drukopbouw in de slangen te maken. En met de hoeveelheid water in de diffuser.
Dit moet eerst weer weggedrukt worden.

Staat je fijnregel op weinig bellen, dan duurt dit langer.
Staat je fijnregel op veel bellen, dan duurt het een stuk korter.

Houd hier met programmeren rekening mee.

Echter als de bellen na 1 uur nog niet komen. Dan is de opstelling niet goed. Of het aantal bellen zeer laag.
 
Werkdruk staat 2,0 bar en geef ongeveer 60 bellen per minuut. Betreft rio 180.
Enige wat ik me kan bedenken is om misschien de slangen wat in te korten om deze zo kort mogelijk te houden om de weg naar de diffusor zo kort mogelijk te houden. Dat ga ik vanavond als de co2 uitstaat even doen kijken of dat wat gaat helpen. Of zou het misschien interessant zijn een extra terugslag klep in de slang te zetten ergens halverwege zodat deze de druk wat vasthoud?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Extra klep is ook weer extra weerstand.
Je zou nog kunnen kijken voor starre CO2 slangen wat minder last heeft van het ballon effect.

De werkdruk kan niet echt hoger bij jbl regelaars als ik me niet vergis, is een ingebouwde veiligheid waardoor er een afblaas word geactiveerd als de werkdruk hoger dan 2,5 word
 
Staat al .5 hoger dan advies druk, word in de eerste post gemeld ;)
Dat had ik inderdaad gelezen. Maar ik merk op dat het mogelijk is dat de aangegeven druk niet daadwerkelijk daar is. (Manometer?) Dit omdat het systeem zich juist moet vullen en de druk zodanig moet zijn dat er werking ontstaat. Ts krijgt het water, als ik het goed begrijp, niet weg. Dat kan alleen als er te weinig kracht, lees druk, is om het water weg te duwen, toch? Of, dat is een andere mogelijkheid, dat de waterdruk vanuit z'n filter dusdanig hoog is?
 
Dat had ik inderdaad gelezen. Maar ik merk op dat het mogelijk is dat de aangegeven druk niet daadwerkelijk daar is. (Manometer?) Dit omdat het systeem zich juist moet vullen en de druk zodanig moet zijn dat er werking ontstaat. Ts krijgt het water, als ik het goed begrijp, niet weg. Dat kan alleen als er te weinig kracht, lees druk, is om het water weg te duwen, toch? Of, dat is een andere mogelijkheid, dat de waterdruk vanuit z'n filter dusdanig hoog is?
Tegendruk kan aanzienlijk zijn met bijv een spraybar met kleine gaatjes waardoor er vrij veel druk kan staan op de diffuser
 
Gisteren avond de slangen allen zo kort mogelijk gemaakt, co2 staat nu kwartiertje open maar nog geen bellen, wacht het eens even af en kijken of er wat gebeurt, hopelijk dat hij na epaalde tijd toch gaat lopen. hebben we iig iets te doen zo op 2de kerstdag
 
Nou we zijn nu zon 7 uur verder en hij begint nu te lopen, maar dan nog wel heel langzaam dus nog niet eens de gewenst aantal bubbels... denk morgen dat ding er maar tussen uit en weer gewoon diffusor of ladder in de bak... zonde geld op zon manier...
 
Wil je perse bellen zien van een inline diffuser?

Heb je een co2 continu meter in de bak?
Ik heb ook een jbl inline diffuser en de bellen zijn nagenoeg niet te zien de co2 is wel te meten dus aanwezig
 
Ja ik gebruik een spray bar inderdaad. Voor mij hoef ik niet perse bellen te zien maar naar mijn idee komt er ook geen co2 in de bak, tenminste indicator blijft blauw en ph blijft ook onverminderd.
 
Spray bar staat klein beetje schuin omhoog, dit zodat er een heel klein golfje ontstaat om te zorgen dat water oppervlak ik beweging blijft, dus zal daar zeker wat co2 verliezen.
 
Maar je ziet dus geen bellen in jouw bellenteller? Zou zoals hierboven al eens is aangegeven toch je werkdruk nog eens verhogen richting de 2.6 / 2.8 zou zomaar kunnen dat dit toch het probleem is. Heb hier de jbl proflora m001 en draai deze zonder problemen richting de 3 bar als het moet, dus zouden zeker meer dan 2 bar moeten kunnen geven.
 
Ja gaat op een gegeven moment wel lopen zoals aangegeven na een uur of 7..., zal de werkdruk morgen nog eens wat opvoeren kijken wat dat gaat doen. Zodra ik naald ventiel stuk verder open draai gaat hij gelijk open/lopen met een flinke plop. En loopt dan gelijk met een 150 bellen per minuut waarna ik hem weer terug kan schroeven en dan blijft hij lopen, hoe langzaam ik hem ook zet.. als morgen de werkdruk niet gaat helpen gaat hij de kast in..
 
Dan weet ik bijna zeker dat het de werkdruk is. Lees nu net wel op engelse fora dat de 1 de ander niet is. Meerdere krijgen hem net als hier naar drie zonder dat de beveiliging intreed en bij anderen gaat de beveiliging erop tussen de 2 en 2.5 gewoon even goed luisteren dus of die niet begint te sissen
 
In ieder gevak bedankt voor het meedenken, ga nog een poging doen morgen, en zak het resultaat zeker nog even hier achterlaten.
 
Voordat je de druk verhoogt zou je nog kunnen proberen zonder spraybar, in de hoop de druk in de leidingen te verlagen waardoor je CO2 makkelijker door het menbraam gaat
 
In ieder gevak bedankt voor het meedenken, ga nog een poging doen morgen, en zak het resultaat zeker nog even hier achterlaten.

Dan weet ik bijna zeker dat het de werkdruk is. Lees nu net wel op engelse fora dat de 1 de ander niet is. Meerdere krijgen hem net als hier naar drie zonder dat de beveiliging intreed en bij anderen gaat de beveiliging erop tussen de 2 en 2.5 gewoon even goed luisteren dus of die niet begint te sissen

Wat Rubke zegt klopt volgens mij inderdaad. Je zal effectief de werkdruk moeten verhogen. Het terugslagventiel dat is ingebouwd is bij sommige exemplaren wat stugger dan bij andere heb ik al gemerkt.
De werkdruk verhogen net voor hij opstart (als je aanwezig bent kan je hem dan beetje bij beetje verder openen totdat hij leeg blaast. Pas dan kan je de bellenteller regelen. Ik heb ook gemerkt dat hij met een spraybar meer druk nodig heeft dan met een lilypipe...

Heb je hem ooit open gemaakt ter hoogte van het terugslagventiel eigenlijk? Ik weet dat dat riskant is namelijk omdat het terugslagklepje dan los komt en het is moeilijk om het weer exact te sluiten, als je het iets te hard aandraait kan het blokkeren ime.
Dus best dicht laten met andere woorden...
 
Dag en nacht co2. Ik begin hier met pH 6,9 s'morgens en eindig met tussen 7,1 soms wel 7,6.

S'nachts co2 aan riekt naar verspilling. Nou heb beide uitgetest. Dus met schakelaar moest ik dertig bellen per minuut om de gewenste co2 te halen. Dag en nacht 15 BPM. Lampen branden 12 uur.

Dit is op een aqua van 70 liter. Ook al is de pH 8. Nou dan hebt ze er lekker van gesneupt dach ik zo.
 
Ik kon de werkdruk niet hoger als 2.5 zetten dan begon die ook een sissend geluid te maken.. en was ook niet tevreden over de hoeveelheid co2 in mijn bak nu een inline atomizer van APO ben hier erg tevreden over.. succes in iedergeval hoop dat het verhogen van de werkdruk bij jou werkt.
 
Als de bellenteller zich vult is het misschien een idee om terugslag ventiel na de bellenteller te zetten. Weet niet hoe je dat nu hebt zitten.

Of misschien toch ergens drukverlies. Er staat veel druk op. Het hoeft maar 1 rubber te wezen wat niet functioneert. Is vaak heel moeilijk te constateren ondanks dat je met zeepsop test. Soms zijn die druk verliezen zo minimaal.

Nog een optie is terugslag ventiel ertussen uit en een acht in de slang te leggen. Deed ik eerder wel es als een bromfiets lekte. Als die dan nog niet op gang komt kun je in elk geval het terugslag ventiel uitsluiten.
 
Je zou ook een andere slang kunnen proberen wie weet is deze vervuild?
Is je menbraam vervuild?

Ik heb eerlijk gezegt nog nooit problemen gehad met deze diffusor?
 

Terug
Bovenaan