Jbl Proflora Co2 Ph Control versus Sera Seramic pH Controller


C

Coulibaly

Guest
Ik heb beide nu een poosje in gebruik, tijd om mijn ervaring eens neer te schrijven.

Beide controllers doen wat ze moeten doen: in hoofdzaak CO2 toevoegen tot de gewenste pH is bereikt. Doch zijn er duidelijke verschillen tussen beide producten.

Het gaat over deze toestellen:

Jbl Proflora Co2 Ph Control

JBL%20Proflora%20CO2%20pH%20Control.jpg


Voordelen
  • Heeft een ingebouwd magneetventiel (weer een stopcontact minder)
  • Is zeer gebruiksvriendelijk, er verschijnen Nederlandstalige teksten op het scherm en via een menusysteem is onmiddellijk duidelijk wat je moet doen.
  • Bij het eerste gebruik zal het toestel je dwingen om je pH diode stap voor stap te kalibreren.
  • Heeft meerdere features. Naast de pH meten, kan het ook de temperatuur meten.
  • Je kan op basis van de kH, de ideale pH instellen. Je kan uiteraard zelf een pH opleggen ook.
  • Heeft alarmen (visueel en geluid, beide zijn instelbaar) die je waarschuwen wanneer de temperatuur of pH te hoog of te laag staat
  • Geeft aan hoe groot de afwijking is van je pH diode en wanneer je deze terug moet kalibreren of vervangen.
  • Redelijke prijs.

Nadelen
  • Er is een metalen plaatje voorzien, welke je aan de muur kan bevestigen. Daar schuif je de controller over om hem vast te klemmen. Doch het stukje plastic om dit mogelijk te maken breekt zeer gemakkelijk af.
  • Het ingebouwde magneetventiel is een voordeel, maar heeft ook als nadeel dat wanneer het defect zou gaan, je gelijk de volledige computer n dagen of weken kwijt bent.
  • Er lopen 5 kabels en slangen naar het toestel. Da's niet zo'n fraai zicht.
  • Hysteresis is minimaal slecht 0,05. Dwz. wanneer je het toestel hebt ingesteld op het bereiken van pH 7, dat deze pas zal reageren wanneer je pH op 7,05 staat.
  • Het kalibreren is een beetje black box, je kan wel de voortgang volgen, maar je ziet niet instant welke pH-waarde de controller aan het meten is.

Sera Seramic pH Controller

9d5587c88f.jpg


Voordelen
  • Extern ventielmagneet
  • Hysteresis is in te stellen op minimaal 0,01
  • Slechts 2 kabels lopen naar de controller
  • Bevestiging aan de muur is solide en zal niet gemakkelijk afbreken
  • Tijdens het kalibreren kan je de pH-waarde aflezen

Nadelen
  • Minder gebruiksvriendelijk. Als je vergeetachtig bent of het toestel niet veel gebruikt, dan zal je misschien sneller naar de handleiding moeten grijpen wanneer je bv. de pH diode wil kalibreren.
  • Beperkt in functies.
  • Het apparaat is vrij duur

Ik ben heel tevreden over beide apparaten. Doch gaat mijn voorkeur uit naar de Jbl Proflora Co2 Ph Control. Deze heeft meer functies, is gebruiksvriendelijker en is een stuk goedkoper dan het product van Sera.
 

Terug
Bovenaan