JBL, Oase of Eheim, 1 of 2 filters, op een juwel lido 200


roberto1983

Well-known member
Lid geworden
30 mei 2020
Berichten
1,493
Leeftijd
41
Wie helpt me even mee in mijn gedachtenproces. Huidige situatie, Lido 120 liter in bezit waarop een JBL 902 draait. In het begin was ik onder de indruk van de kracht van het filter, na een week of 4 nog allerminst, zelfs meteen na het schoonmaken komt er nog een klein pisstraaltje uit, en veel te weinig water is naar mijn smaak in beweging in de bak. Nou gaan we binnenkort upgraden naar een Lido 200, en ik betwijfel of de 902 daarop voldoende gaat zijn. Nu twijfel ik tussen upgraden naar een Oase biomaster 600, nadeel is vrij duur. Een Eheim Professionel 4+350 ziet er ook interessant uit, of zet ik er een tweede 902 bij? Goedkoopste optie want heb er al 1 staan, nadeel is alle kastruimte weg want 2 filters onder 1 relatief kleine Lido. Fijn vind ik dan wel weer dat met 2 filters een kapot filter niet meteen een ramp is. Wat zouden jullie doen en waarom? :)
 
Als je nu de capaciteit al niet goed vindt dan moet je groter. Ik zou ook zeker 5x de inhoudt van de bak nemen. Dus op 200 liter zou ik eerder een 1502 nemen. Deze hebben wij ook in gebruik op een 240 en 330 liter en dat gaat prima.
Een extra 902 kan ook en dan heb je bij uitval altijd nog 1 die wel draait.
 
Als je nu de capaciteit al niet goed vindt dan moet je groter. Ik zou ook zeker 5x de inhoudt van de bak nemen. Dus op 200 liter zou ik eerder een 1502 nemen. Deze hebben wij ook in gebruik op een 240 en 330 liter en dat gaat prima.
Een extra 902 kan ook en dan heb je bij uitval altijd nog 1 die wel draait.

Ja ik neig toch wel naar een extra 902, vind m wel heerlijk stil, maar sta wel echt te kijken van het verschil in debiet na een kleine 4 weken draaien. In het begin vond ik m haast te krachtig voor de 120, en nu betwijfel
ik of ie die 120 liter wel voldoende schoonhoudt. Maar 2 zullen wel voldoende zijn denk ik op 200 liter, en met 2 uitlaatpunten kan ik ook mooi een uitstroom circulatie creeeren voor nog wat extra beweging.
Denk dat een 902 icm een Eheim 350 of biomaster 600 samen weer een beetje overdreven zijn op bruto 200 liter.
 
Ik heb jaren op de meterbak met 1 902 gewerkt en dat voldeed goed hoor. Na verloop van weken wordt de uitstroom wel minder maar dat heb je denk ik bij alle filters.
Maar 2 moet meer dan genoeg zijn en ik was er ook tevreden over.
 
Een filter beoordelen doe je eigenlijk ook het liefst na een paar weken. Dan heeft het filter al de door jou gekozen inhouden die dan ook al vervuild kunnen zijn. De producenten van de filters geven allemaal de ltr/h aan die veelal ook sterk overdreven zijn. Wanneer je de helft van die waarde neemt zit je aardig goed. Na een maand gebruik is het niet raar dat je het voorfilter, dat is het bovenste mandje schoonspoelt. Het geklemde bakje daaronder, dat is het eindfilter spoel je ook. De precieze reinigingsfrequentie wordt natuurlijk bepaald door je bak. Bij meer vervuilende dieren zal het vaker maar het kan ook minder frequent nodig zijn. Het filter zal daarna in ieder geval weer een tijdje beter werken. De JBL filters zijn over het algemeen goed maar in jouw geval moet je wel gaan denken aan een 1502, zou ik trouwens denken.
 
Als je van rust en stilte houd. Neem geen groot filter.
Beter 2 kleinere.
Ik heb op mijn 500 liter bak: 2x Eheim prof4 600 en 1x Eheim prof4 350T.
Dat is lekker rustig.
Ik heb de biomaster 850 gehad. Redelijk stil en een hoop stroming. Echter had problemen met lucht.
Ik heb ook een JBL 1502 gehad. Wat een brommer was dat zeg. Die een rotschop richting voordeur gegeven.
Ook een Eheim 1200XLT gehad. Machtig filter. Maar ook teveel geluid naar mijn smaak.
Dus die in kunnen ruilen voor 2 Eheims.

Er zijn mesnen die er geen last van hebben. Maar als je gevoelig bent voor geluid. Dan beter kleinere filters.
 
Ik heb ook een JBL 1502 gehad. Wat een brommer was dat zeg. Die een rotschop richting voordeur gegeven.
Ik heb op beide bakken er een draaien en ik hoor ze amper. Die in de woonkamer helemaal niet en daar zit ik op 2 meter vandaan.
En ja Marcel ik heb nieuwe batterijen in mn gehoorapparaten hoor:ROFLMAO::pp

Tja de geluiden erover zijn vaak wisselend en je moet er wat geluk mee hebben volgens mij.
 

Terug
Bovenaan