JBL Manado bodem en bodemverwarming?


Moppersmurf

Well-known member
Lid geworden
24 april 2017
Berichten
206
Leeftijd
58
Locatie
Zoetermeer
Krijg binnenkort een grotere bak (200x70x70) en wil een andere bodem dan het grind dat ik nu heb.
Zat te denken aan een JBL Manado bodem. Al veel over gelezen op dit forum maar vraag me af
of dit ook samen kan met bodemverwarming die ik al heb? Iemand hier ervaring mee?

Heb trouwens nu aardig wat planten in mijn bak en las wel overal dat het een uitdaging is om in Manado
je planten te plaatsen. Maar wat ik las is dat even en zodra de planten gaan wortelen is dit over.
 
Ik heb Manado in mijn 80cm, en na 4 jaar gaat het er binnenkort uit. Het doet niet meer wat het beloofd te doen, namelijk voeding opslaan.
Planten plaatsen is inderdaad drama, pas als de planten hun wortels in het substraat vast zetten is het te doen maar bij het uithalen van planten om ze te verplaatsen of te snoeien krijg je het weer opnieuw.
De korrels zijn heel licht, wat betekent dat je erg moet opletten met het afhevel van de bodem, voor je het weet heb je je emmer vol met korreltjes liggen.

Als ik je een tip mag geven: Doe het niet ;) Gewoon filterzand is veel goedkoper en handiger.
 
Je weet ook nooit volgens mij welke stoffen ze gaan opslaan en hoeveel waardoor je toch onvoldoende voeding voor de planten kan krijgen in je bodem.
 
Bedankt voor de tips. Zit inderdaad niet te wachten om telkens bij het snoeien weer het geëmmer te hebben met loszittende planten.
Las wel over zand dat het de bodem kan verstikken. Speelt dat bij filterzand ook? En hebben jullie nog advies welk filterzand?
Las ergens dat Hornbach goed filterzand heeft. Wordt dit bedoelt? https://www.hornbach.nl/shop/Filterzand-0-4-0-8-mm-25-kg/5162452/artikel.html
 
Net al veel gelezen over filterzand. Ik ga voor de variant: 0,71-1,25mm. Heb o.a. zwaardplanten met grote wortels dus wil achter aardig laag, dacht aan 7 cm aflopend naar voren. Hoeveel denken jullie dat ik nodig heb? Bak is dus 200x70.
 
Jep wildkamp daar moet je zijn plus gratis verzending ook nog een keer er boven op.
 

Terug
Bovenaan