JBL Led Solar Nature lamp


Nathalie13

Member
Lid geworden
5 maart 2022
Berichten
24
Leeftijd
36
Hoi,

Ik heb tweedehands een aquarium overgekocht, een Juwel Lido 120, en de vorige eigenaar heeft 1 van de verlichtingsbuizen vervangen door een JBL Led Solar Nature lamp. Ik heb online al proberen opzoeken hoe je hier best mee werkt, maar vind er niet veel info over. Op de afstandsbediening staan 3 vooraf ingestelde lichtkleuren: 2700K (warmwit), 4000K (daglichtwit) en 6700K (koudwit). Nu vroeg ik me af welk soort licht ik moet opzetten?
Ik heb eergisteren mijn aquarium opgestart. Het draait nu met enkele (beginners)plantjes erin, oa. Vallisneria en Anubias. Ik had al gelezen dat ik best begin met 6u niet te fel licht per dag en dit de komende weken opbouw naar 8u per dag.
Maar ik weet dus niet of ik die 2700K, 4000K of 6700K moet opzetten. Heeft dat te maken met persoonlijke voorkeur van wat je mooi vindt, of is er wel degelijk ook een nut voor de planten of vissen? Hoe werk ik het best met deze lichtkleuren?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Nathalie
 
Het hangt een beetje af ook van het overige licht maar die nummers die jij opgeeft zijn Kelvin lichtkleur waardes. 2700 Kelvin is warmwit met behoorlijk rood erin, belangrijk voor planten. 4000 Kelvin is ook nog warmwit maar heeft wat minder rood het lichtspectrum. 6700 Kelving gaat naar koelwit en heeft meer blauw in het licht zodat het witter en helderde lijkt. Voor planten is, als gezegd rood iets belangrijker dab blauw maar ook die laatste kleur zijn ze nodig. Nu is het zo dat rood minder diep doordringt in water waarbij blauw weer wat dieper komt. Daarom worden warmwitte lampen vaak achterin gezet omdat daar ook de hogere planten staan. Voorin waar de lagere planten staan kan je dan een meer koelwitte lamp plaatsen. Op het plaatje zie je Kelvinwaardes. Op een echte plantenbak, die ik altijd heb gehad kies je voor een gemiddelde Kelvinwaarde van zo tussen de 5000 en 6000 kelvin, het middag zonlicht.
 

Bijlagen

  • kleurtemperatuur.jpg
    kleurtemperatuur.jpg
    41.3 KB · Weergaven: 56

Terug
Bovenaan