JBL Greenline e702


LM1987

Well-known member
Lid geworden
28 september 2022
Berichten
49
Leeftijd
36
Goedemiddag allen,

Voor mijn middelste aquarium, aqualantis 54l, heb ik laatst een nieuw extern filter gekocht, de JBL Greenline e702. Dit filter heeft al capaciteit iets meer dan aangeraden, maar de e402 vond ik net te weinig. Even puzzelen is het wel geworden. Filter paste niet in mijn kast, dus heb de plank moeten verplaatsen. Ook de slangen pasten niet door het deksel. Ik loop nu tegen twee problemen aan.
1. Voor de filterslangen en in/uitstroom heb ik extra ruimte gemaakt in de deksel. Alleen het aansluiten zelf vind ik niet helemaal mooi gelukt. Reden hiervoor is dat de instroompijp daar waar de korf aan zit, te lang is voor mijn aquarium. Ik heb gekeken hoe ik deze pijp kan inkorten, maar dat kan niet omdat je dan de aansluiting mist (uitschuifbare pijp). Weet iemand of ik hiervoor een andere instroom, garnalenproof, kan kopen? En zo ja, welke zaken dit verkopen?

2. Filter maakt veel lawaai. Heb op mijn grote aquarium een eheim lopen. Die bromt natuurlijk wel wat, maar dit filter fluit. Nu hoop ik dat dit ook te maken heeft met de instroom. Hier heb ik de korf afgehaald en met gaas een buisje aangemaakt. Hier komt wel veel vuil in te zitten. Zou dit de oorzaak kunnen zijn van het fluitende geluid?

Even wat achtergrond informatie van de bak
Aqualantis Led 54l
60 x 30 lx b
Hoogte 34 cm maar dit is inclusief deksel. Ongeveer effectief 29,30 cm
Visbestand: 9x rabora kubotai 3x corydoras pygmaeus (uitbreiding staat op planning na afronden inrichting aquariumfilter) en vuurgarnalen
Filter JBL Greenline e702 indraaien, standaard internfilter draait nog
Waterwaarden zijn in principe goed maar voor mijn probleem niet van belang
Wel een goed beplante bak, mos en stenen

Standaard slangen van JBL zijn 12/16
 
Als mijn JBL e902 fluit komt dat door een luchtbelletje in de spraybar. Even het eind dopje eraf halen. Dat is die luchtbel eruit en is die ook weer stil.
 
Ik herken geen fluit behalve als er wat opeenhoping in de spraybar kan zitten door co2 toevoeging.
 
Hier geen CO2 toevoeging, dus dat zal het niet zijn. Lucht kan wel mogelijk zijn. Vanavond even proberen het dopje eraf te halen, zoals hier wordt aangegeven.

Die Eheim ziet er goed uit. Die kan ik op maat maken en aansluiten. Nu zag ik ook eventueel glazen lily pipes, bij bijvoorbeeld planted-box.nl. weet nu waar ik op moet zoeken. Hebben deze nog een voordeel t.o.v. de traditionele kunstof producten? Iemand toevallig hiermee ervaring?
 
Een glazen lilypipe is breekbaarder maar ziet er wel mooier uit.
 
Heb op de cube ook eens een spraybar aangesloten. Floot ook als een valse blokfluit.

Ach een blokfluit is ook een buis met gaten, dus zo‘n spraybar kan best fluiten.
 

Terug
Bovenaan