JBL easy test en proscan


W

willy99

Guest
De strips van jbl proscan en easy test zien er gelijkaardig uit.
iemand ervaring met beide strips en de proscan app?
Bedoel kan je de easy test strips ook gebruiken in de app
 
Ik heb de informatie vanuit andere fora gekregen dat dit inderdaad kon, maar ik heb er geen ervaringen mee.
 
Ze lijken in ieder geval wel erg sterk op elkaar. :) Het zou me niet verbazen
 
Ik vraag mij al lang af of die test van jbl pro scan iets zijn? Ziet er gemakkelijk uit,maar zijn ze ook correct?
 
Het is een teststrip, met zijn gaven en fouten. Het enige voordeel is dat hij makkelijker uit te lezen is. Maar qua resolutie van nauwkeurigheid zou ik er niet te hoog van op lopen. Althans van wat ik hoor.
 
gisteren getest, als je de exacte tijdsduur welke de app aangeeft volgt blijken de waarden zelfde te zijn van de druppeltester (kh en gh) en de ph van de continue tester,
kh druppel tussen 6 en 7, proscan 7; gh druppel 13, proscan 14; ph continue 6.95, proscan 7.
Voor mij het belangrijkste is de nitraat en nitriet meting en deze blijken ook de juiste richting aan te geven. bvb nitriet in gezelschapsbak met veel vissen en grote filter capaciteit is deze 0 en een tamelijk hoge nitraat van 75 (veel vis en betere filter geeft hogere nitraat), in mijn garnalenbakje met heel klein filtertje en soms wat teveel voer is nitriet 0.25 wat mij totaal niet verwondert en nitraat 50 (kleine filter kan niet alle nitriet omzetten in nitraat).
Als het klopt dat de gewone strips van jbl werken met de proscan word het onmiddellijk een pak goedkoper, stel er mij wel vragen bij waarom ze afzonderlijke zouden maken als het niet nodig is.
Heb spijtig genoeg geen gewone meer liggen om de test te doen, kan iemand anders dit?
 
Je leest zowel goede als minder goede ervaringen met de scan. Ik heb ook al reacties gelezen dat men bij 3 testen ook drie vrij stek uiteenlopende waarden had gemeten.
 
ja klopt, heb ik ook gelezen. De vraag is of je de juiste tijd (60 seconden) aanhoud, indien ja moet je ieder keer een andere strip nemen wat gezien de kostprijs niet zo snel gebeurt en je smartfone een aanvaardbare foto kan nemen.
Bij mij klopte het resultaat wel, volgende week nog eens nazien met druppeltesters en continue meter.
 
De omstandigheden zullen ook zeker een belangrijke factor zijn. Zelf gebruik ik toch liever druppeltesten.
 
Ik krijg de meest uiteenlopende waarden te zien, o.a. chloor wat er echt niet in zit, de tijd nauwkeurig gedaan, nieuwe phone, maar niets werkt, t.o.v. de druppeltest.
 
Waarschijnlijk speelt de kwaliteit van de camera op de telefoon ook een grote rol.
 
Waarschijnlijk speelt de kwaliteit van de camera op de telefoon ook een grote rol.

En daarmee bedoel je waarschijnlijk de beeldstijl van de camera. Want tegenwoordig is de resolutie geen probleem meer.

Het grootste effect op deze manier van testen is de kleur van het licht. En daarmee is daglicht het beste.
Testen onder een goede daglicht lamp kan ook.
Maar de meeste verlichting in huis voldoet hier niet aan. Dus afwijkende testen tot gevolg.
 
Mag ik dan concluderen dat je net zo goed druppels kan gebruiken?

Druppels zijn beter. In vele opzichten.

Ogen hebben geen last van witbalans. En je vergelijkt ter plekke met een kleurenkaart in hetzelfd licht.
Zijn nauwkeuriger. Kleine stappen.
Wil je extra nauwkeurigheid dan neem je meer volume bij bepaalde testen.
Of je kunt de test verdunnen, zo kun je hoger meten.
 
Of druppels echt veel beter zijn, daar heb ik mijn twijfels over. Heb volgende testen gedaan:
3 verschillende merken druppeltester voor kh, 3 verschillende resutaten : 1 x 3, 1 x 4 en 1 x 6, proscan 4.6
ph wijkt met druppeltesters verder af dan met de proscan t.o.v. continue pas geijkte voeler.
Alle strips geven een zeer onduidelijk resultaat met het blote oog, m.u.v. de nitriet en nitraat.
Heb als test een meting gedaan met de proscan strips en onmiddellijk daarna met de easystrps van jbl, Beiden met de proscan app op een toestel met prima camera en op venstertablet in buitenlicht.
Het resultaat geeft aan dat beide strips bruikbaar zijn en dat alleen voor nitriet en nitraat een kleine afwijking is. Uit de test blijkt voor mij dat de waarder betrouwbaarder zijn dan die van de druppeltesters.
De prijs voor de proscan strips is 3x duurder dan de easy strips.
Bijgevoegde afbeelding geeft links het resultaat van de easystripa, rechts van de originele proscan strips.
upload_2017-2-17_11-52-27.png
 

Terug
Bovenaan