JBL CRISTALPROFI Filter opbouw


F

FishieVSG

Guest
Omdat ik pas een platy had met witte stip heb ik ook mijn filter uit elkaar gehaald, tot mijn verbazing waren er 4 lagen die als volgt waren opgebouwd:

Bovenste laag: Groen materiaal grof (als gatenkaas)
Laag eronder: Groen materiaal grof (als gatenkaas)
Laag eronder: Niks
Laag hieronder: Groen materiaal grof (als gatenkaas)

Nu heb ik deze 2de hands gekocht en lijkt me dit verre van ideaal voor een aquarium, nu ben ik benieuwd wat volgens jullie de beste inrichting is voor mijn pomp. Ik hoor graag jullie advies!
 
over wat voor filter hebben we het? interne filter van juwel?

dit alleen grove sponzen systeem is inderdaad niet optimaal.. verre van zelfs denk ik.

Edit: zit even heel stom te doen en kijk nu pas naar de titel :D

betreft een extern filter van JBL neem ik aan? welk type?

PS: deze vragen kun je beter stellen in het "filters en pompen" gedeelte van het forum, maar 1 van de moderators zal dit topic wel even verplaatsen zodra ze het zien :)
 
Laatst bewerkt:
Mijn excuus voor het verkeerd plaatsen, ben nog best nieuw hier:), is een externe filter van JBL, het is volgens mij de E901.
 
Ik heb een 1501, die heeft ook 4 lagen. De bovenste is grof schuim, daarna keramisch materiaal, dan bioballen en onderin fijn schuim.

Maar iedereen deelt zijn filter anders in. Gaat er maar om dat de grootste meuk eruit gefilterd wordt en er genoeg bio activiteit is om de afvalstoffen om te zetten.
 
Alleen groen schuim lijkt mij inderdaad ook niet zo ideaal. En lege mandjes is natuurlijk helemaal zonde.

Ik heb ook een e901 en deze als volgt opgebouwd:
Onderaan: jbl micromec balletjes
Daarboven: sera siporax pijpjes
Daar weer boven: blauwe sponzen
Bovenaan: aan de zijkanten zitten de prefilter sponzen die er bij horen. In het midden onderaan witte watten en daarbovenop nog een blauwe spons.
 
Zoals ik m op zou bouwen:

Van onder naar boven:

-Keramische pijpjes

-Siporax

-Siporax

-De originele sponzen voor het bovenste bakje. Die zijn blauw.

Is misschien even een uitgave, zeker de siporax. Maar dan heb je wel een goede filtering.
 
Jeetje:), iedereen heeft wat anders, maar wat is nou echt het best? Die originele sponzen heb ik nooit gehad, geen idee welke dat zouden moeten zijn...
 
wat echt het beste is, is een vraag die niemand kan beantwoorden :)
veel mensen delen hun filter anders in, met bij de meeste goed resultaat.

dus de antwoorden van de mensen zijn de dingen zoals hun, hun filter op zouden bouwen.

dit zijn de originele sponzen voor het bovenste bakje, tevens inclusief nieuwe voorfilter t stukjes (daar zijn die 2 zijstukken van het 1e mandje voor)

https://www.aquaplantsonline.nl/filtermaterialen/jbl-149/jbl-combibloc-e700-701-e900-901-e401
 
Top! Maar zijn keramische pijpjes nou hetzelfde als Siporax?
 
Als ik naar mijn eigen pomp kijk. Komt de opbouw sterk overeen met die van Richard.

In het bovenste bakje hoort dit:
combiblock

De zij stukken zijn het voorfilter. Het middenstuk is het laatste filter. F1 F4 en F5

Onderop keramische pijpjes. Deze houden vuil vast. 1 mandje. F2
De middelste 2 mandjes vullen met siporax. F3 en F3

Voordeel van siporax. Weinig weerstand. Blijft goed doorstromen. Vangt veel vuil, en bevat veel bacterien.

Er zijn ook nog filterwatten voor de JBL genaamd: SymecPad
Maar ik weet niet waar die moeten. Heb geen JBL filter.

Zie de manual voor de plaatsen van F1 t/m F5
 
Ah ok bedankt, dan ga ik het als volgt doen:

Bovenaan: JBL Combibloc (zoals richD1011 aangeeft)
Daaronder: Keramische pijpen
Daaronder: Siporax
Laatste: jbl micromec balletjes

Zijn er nog bepaalde types en merken waar ik aan moet denken (behalve de bovenste op aangeven van richd1011)

En is dit verstandig hoe ik aangeef?
 
Ah ok bedankt, dan ga ik het als volgt doen:

Bovenaan: JBL Combibloc (zoals richD1011 aangeeft)
Daaronder: Keramische pijpen
Daaronder: Siporax
Laatste: jbl micromec balletjes

Zijn er nog bepaalde types en merken waar ik aan moet denken (behalve de bovenste op aangeven van richd1011)

Lees de handleiding die ik in de link heb gezet. Daarin staat de juiste volgorde.

Het water stroomt niet op volgorde door de pomp.

Het komt boven erin. Via de de zij filter naar beneden. Daan door de onderste bak, dan de middelste 2 en uiteindelijk weer door het middenstuk van de bovenste bak.

Daarom heb ik de F nummers erbij gezet!

Dus pijpjes in F2

Siporax in F3 onderste

Micromec in F3 bovenste

Combiblok in F1 F4 F5
 
Ok, ik begreep juist niks van die F nummers:)
 
in deze video kan je ook goed zien hoe het water verloopt



die keramische pijpjes altijd in het onderste bakje, deze vangt het meeste grof vuil op.

dit noemen ze ook wel een mechanise filtering

siporax/micromec dienen voor die biologische filtering

en de laatste sponzen dienen om het aller fijnste vuil nog vast te houden en tevens ook voor biologische filtering, deze heeft iets van beide dus :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Goud
Dank voor het advies! Ik ga het als volgt doen:

F2 (onderste) Keramische pijpjes
F3 (Daarboven) Micromec
F3 (Daarboven) Siporax
F1 F4 F5 (bovenste gedeelte)JBL Combibloc

Dit lijkt me goed toch?
 
jup

persoonlijk zou ik de micromec vervangen door siporax maar moet prima voldoen op deze manier :thumbs:
 
Dus dan 2 bakjes Siporax? Waarom is dat beter?
 
als ik ze allebei is vergelijk blijft door doorstroom bij de siporax beter dan bij de micromec.
door de meer open vorm zegmaar. althans ik denk dat dit zo is. meer een aanname.

buiten dat heb ik gewoon veel vertrouwen in siporax :D
 
als ik ze allebei is vergelijk blijft door doorstroom bij de siporax beter dan bij de micromec.
door de meer open vorm zegmaar. althans ik denk dat dit zo is. meer een aanname.

buiten dat heb ik gewoon veel vertrouwen in siporax :D

Je zou gelijk kunnen hebben maar door de volledig ronde vorm van micromec wat dus weinig weerstand aan het water geeft zou de doorstroming ook wel weer juist beter kunnen zijn.
 
:), leuk al die verschillende meningen:)
 
:), leuk al die verschillende meningen:)

Om het dan helemaal leuk te maken. De bulk dichtheid van de micromec (en eheim substrate pro) is veel groter.
Maw er kan meer in het bakje.

Maar het voordeel van siporax is dat er ook water door de "kern" kan stromen. Waardoor je ook luwe plaatsen hebt.
Bij de bolletjes heb je ralatief veel stroming eromheen.
Bij lagere stroom snelheden is de reiniging beter.
 
Inmiddels de filter helemaal ingericht met combiblok, keramische pijpjes, siporax en micromec, allen bedankt voor het advies!!
 
Opbouw/onderhoud uit de handleiding: (de mijne is zo volledig standaard)
upload_2017-3-8_22-38-20.png
 
Ik heb deze combi

4e mandje (onderste) jbl micromec balletjes
3e mandje jbl turf (hoge gh, kh en ph)
2e mandje blauwe grove spons
1e mandje filterwatten

De turf werk uitstekend!
 
Ik heb het inmiddels een weekje draaien, echt een wereld van verschil met voorheen!
 

Terug
Bovenaan