Javavaren wordt bruin


Destiny035

Well-known member
Lid geworden
6 juni 2019
Berichten
273
Leeftijd
47
Locatie
Leeuwarden, Nederland
Hoi iedereen,

Ik heb een mooi bakje (Superfish starter 30, zie mijn onderschrift) met zo'n 25 liter water.

Wat ik er zelf ingedaan heb is het volgende:

1 Betta (mannelijk)
1 Nerita Zebra renslak

2 waterpest
1 Anubia
1 Javavaren

De waterpest heeft uitlopers gekregen die ik dan weer aan de linkerkant heb neergezet. Het is een mooi bakje en heerlijk om naar te kijken maar nu wordt de Java varen bruin.

Ik heb (als verstekelingen op plantjes) een of twee van die kleine puntslakjes erin gekregen en tijdens mijn vakantie (drie weken, betta is om de drie of zo dagen gevoerd door mijn schoonouders) is dit een hele kolonie geworden.
Ik heb al heel veel er uit gevist (leuk voor de tuinvijver, die had nogal wat alg verzameld) maar natuurlijk zitten er nog meer in. Die krijgen nu te maken met de plak komkommer die ik er net ingelegd heb.

Maar. Waar deze vraag om gaat: De planten doen het niet optimaal en de Javavaren krijgt bruine stukken.

Ik gebruik HSAqua FloraCell als plantenvoeding. Op het label staat dat je per 14 dagen zoveel moet geven. De man van de winkel zei dat je het beter elke dag kon doen dus uitgerekend hoeveel je voor zoveel liter water moet geven en voor de vakantie heb ik dat trouw gegeven. Op de dag voor de vakantie de hoeveelheid voor 14 dagen gegeven maar ze hebben dus een week geen voeding gehad. Na de vakantie doorgegaan met per dag geven. Ik geef toe dat ik daarbij hier of daar een dag vergeten ben.

Ik gebruik geen CO2. Ik heb voor de vijver nog van die CO2 tabletten. Kan ik daar wat van geven (natuurlijk uitgerekend hoeveel) of is dat slecht voor de vis en de nerita?
Die kleine slakjes mogen er van mij uit dus die kunnen me wat.

De betta haalt lucht boven water en de slak zit ook vaak boven de waterrand.

Kan zo'n CO2 tablet kwaad en kan de javavaren daar weer beter van worden (en de rest van de planten) of doe ik daar meer kwaad mee? Ik zat er al aan te denken om een nieuwe javavaren te kopen...
 
Hoi iedereen,

Ik heb een mooi bakje (Superfish starter 30, zie mijn onderschrift) met zo'n 25 liter water.

Wat ik er zelf ingedaan heb is het volgende:

1 Betta (mannelijk)
1 Nerita Zebra renslak

2 waterpest
1 Anubia
1 Javavaren

De waterpest heeft uitlopers gekregen die ik dan weer aan de linkerkant heb neergezet. Het is een mooi bakje en heerlijk om naar te kijken maar nu wordt de Java varen bruin.

Ik heb (als verstekelingen op plantjes) een of twee van die kleine puntslakjes erin gekregen en tijdens mijn vakantie (drie weken, betta is om de drie of zo dagen gevoerd door mijn schoonouders) is dit een hele kolonie geworden.
Ik heb al heel veel er uit gevist (leuk voor de tuinvijver, die had nogal wat alg verzameld) maar natuurlijk zitten er nog meer in. Die krijgen nu te maken met de plak komkommer die ik er net ingelegd heb.

Maar. Waar deze vraag om gaat: De planten doen het niet optimaal en de Javavaren krijgt bruine stukken.

Ik gebruik HSAqua FloraCell als plantenvoeding. Op het label staat dat je per 14 dagen zoveel moet geven. De man van de winkel zei dat je het beter elke dag kon doen dus uitgerekend hoeveel je voor zoveel liter water moet geven en voor de vakantie heb ik dat trouw gegeven. Op de dag voor de vakantie de hoeveelheid voor 14 dagen gegeven maar ze hebben dus een week geen voeding gehad. Na de vakantie doorgegaan met per dag geven. Ik geef toe dat ik daarbij hier of daar een dag vergeten ben.

Ik gebruik geen CO2. Ik heb voor de vijver nog van die CO2 tabletten. Kan ik daar wat van geven (natuurlijk uitgerekend hoeveel) of is dat slecht voor de vis en de nerita?
Die kleine slakjes mogen er van mij uit dus die kunnen me wat.

De betta haalt lucht boven water en de slak zit ook vaak boven de waterrand.

Kan zo'n CO2 tablet kwaad en kan de javavaren daar weer beter van worden (en de rest van de planten) of doe ik daar meer kwaad mee? Ik zat er al aan te denken om een nieuwe javavaren te kopen...
Ik heb geen ervaring met co2 tablet maar zou ermee uitkijken voor je Betta
 
Staat je javavaren in het substraat of op een steen of hout gebonden?
Meestal doen ze het niet zo goed als ze in het substraat staan
 
Het ligt bovenop het substraat met zo'n oranje steentje eraan dat je ook bij waterplanten krijgt. Dat houdt hem naar beneden. Ik heb uitgekeken dat er niets in het substraat zit dat er niet in hoort.
 
Javavaren is soms een heel makkelijke plant maar soms kan hij ook best lastig zijn. Kun je een foto plaatsen van hoe de plant er nu uit ziet?

Ik heb, denk ik, momenteel ongeveer het zelfde met twee van mijn javavarens en twee weken geleden heb ik ze verwijderd, alle dode stukken eruit getrokken (gaat heel makkelijk) en weer terug geplaatst. Nu na twee weken zie ik weer een paar nieuwe dode bladeren maar ook veel nieuwe verse. Some moet je hem een beetje helpen. Zorg ook dat hij in een donker stukje staat, die plant houdt er niet van om direct in een bak met (LED) licht te staan.

CO2 tabletten zou ik niet aan beginnen. Geen idee wat voor effect dat heeft op je aquarium dieren en planten maar je ziet ze nooit in de handel voor aquaria, dus daar zal een reden voor zijn. Javavaren is nou ook weer geen grootverbruiker van co2. Vloeibare co2 is wel een alternatief maar de waterpest kan daar weer heel slecht tegen, dat zou ik dus ook niet doen. Volgens mij is je aquarium ook nog redelijk nieuw, plantjes hebben wat tijd nodig om zich aan te passen aan de condities van jouw aquarium en dit zal echt wat tijd kosten. Dode bladeren verwijderen en vooral veel wachten.
 
Fijn dat iedereen zo meedenkt :) bedankt! ik zal een foto maken.

Edit: Foto gemaakt :)

1570976968276.png


Dit is hoe het er nu uit ziet. Zo zie je ook gelijk die rottige kleine puntslakjes waarvan ik er nu al ik weet niet hoeveel uit heb gevist maar wat totaal niet helpt.

Hieronder wat ik toevallig net had afgeknipt, dan zie je wat voor bruine stukken er aan zitten:

1570977044743.png
 
Laatst bewerkt:
Voor die slakken zou je eventueel 2-3 helena slakken kunnen halen die eten die irritante slakjes wel op.

Volgens mij heb je wat je java fern betreft gewoon niet genoeg voedingsstoffen(vloeibare voeding) of je hebt teveel licht in je bak(te lang kan ook).
Co2 heeft deze plant nauwelijks nodig dus zou niet beginnen aan co2 tabletten.
 
Ik heb een mooie zebra renslak die ik liever niet kwijt wil, anders had ik allang wat helena's gehad ;)

Wat stel je voor qua extra voeding voor de java varen? Ik gebruik nu HS Aqua Floracell, ik heb iets gelezen over Ferrocell? Of iets anders?
 
Gewone vloeibare plantenvoeding is voor een javavaren meer dan voldoende.

Aquainfo heeft een mooi artikel over deze plant. Er staat ook bij dat het normaal is om dorre bladeren te krijgen en er niet veel aan te doen is, gewoon af en toe de dode bladeren verwijderen.
 

Terug
Bovenaan