javamos


Heb je al geprobeerd om uit te spoelen? Weet je de waterwaarden ook want je kunt beter proberen te achterhalen waar je eventueel een tekort of probleem hebt.
 
Had al een ander topic over verkleuring in mijn bladeren, dat een tekort aangaf.
Morgen plant ik de klei 'kegeltjes' in bij de wortels, en begin ook met wekelijkse dosering voedsel (deed het voordien te weinig)

Maar ik denk ook dat ik teveel licht geef
12uur/ dag ...
Maar ik kijk er zo graag naar en daarom laat ik het zo lang branden ...
Dus een tekort aan plantenvoeding, en een teveel aan licht , ik hoor het jullie al in koor zeggen
==> algen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een middag pauze bij de bak, zo Jan ik smorgsns vroeg en savonds laat er mooi naar kijken (ii kijk niet zo vaak in de middag)
 
Dat is ook nog een goed idee! al is het maar een uurtje :)

En ik ga ze sochtends ook nog een uurtje later laten aan gaan
 
(baard) algen zijn vrijwel altijd het gevolg van een onbalans in de verhouding Nitraat en fosfaat. Vooral relatief veel fosfaat in je water is een baardalg "opwekker".
Er zijn altijd potentiele algenkiemen in elke bak. dat wordt pas lastig als de verhoudingen dusdanig worden, dat je planten duidelijke groeistoornissen laten zien, Op dat punt komen de algen tot ontwikkeling en zullen gebruik maken van de voor hun gunstige levensvoorwaarden.

VEEL licht gedurende 9-10 uur per dag is prima, een donkere middagpauze is uit den boze, de planten, die je aan de gang wil krijgen, stoppen met assimileren en de algen gaan gewoon door, ook bij heel weinig licht. Flinke waterbeweging is essentieel, zodat de planten steeds omspoelt worden met vers water +voedingsstoffen en de afvalstoffen van de bladeren worden afgevoerd. Elke dag aanvullende (vloeibare) plantenmest in de ½ van de door fabrikant voorgeschreven hoeveelheid , helpt ook de verhoudingen tussen de diverse voedingsstoffen, mineralen en sporenelementen zo stabiel mogelijk te houden.

Zet tegen de aanwezige algen, garnalen ( simpele vuurtjes volstaan al) of een heel schooltje Otocinclus in.

Ook het in je bak brengen van een FLINKE bos snelgroeiende Waterplanten, kan helpen om de verhoudingen weer in het reine te krijgen, maar dat werkt alleen als je lke dag voeding toevoegt.
 
Wat versta je onder relatief veel fosfaat want de EI gebruikers zitten al snel tussen de 2 en 4mg namelijk. Je hoort tegenwoordig steeds meer dat de verhouding niet zo n rol speelt zolang de planten maar voldoende nitraat en fosfaat voorhanden hebben dacht ik.

http://www.aquascaping-blog.com/157/redfield-ratio
 
Bedankt voor de vele tips bigsmoke!

De stroming zit al zeker in de bak . Elke dag wat mest toevoegen zal ik ook mee beginnen want er is zeker een tekort zichtbaar in mijn bak.

Ik denk niet dat ik nog plaats heb voor een groepje oto's , en garnalen wil ik ook niet. Wat kan ik hier nog tegen doen?

heb er ook een hoopje snelgroeiende planten bij gedaan
 

Terug
Bovenaan