Java varen


pukky83

Well-known member
Lid geworden
4 september 2012
Berichten
164
Locatie
steenbergen nb
Hoi ik heb 'n 120 liter aquarium. Maar daarin een aantal zoals echinodorus, anubias, Crypto en Java varen. Er draaien 2 filters oases filtosmart 200op. Kwa bemesting gebruik ik all in one van planted box. Kwa verlichting heb ik 'n fluval planted led lamp.

Nu krijgt mijn Javavaren allemaal bruine vlekken op de bladeren. Weet iemand waarom dit is en wat ik eraan kan doen?
 

Bijlagen

  • 20230913_161559.jpg
    20230913_161559.jpg
    2.8 MB · Weergaven: 47
  • 20231006_165007.jpg
    20231006_165007.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 46
Dat is een heel goede manier :thumbs:
Je hebt een fluval planted led lamp. Kan je daar wat meer over vertellen: hoeveel wat, lumen, belichtingsstijd en de intensiteit hiervan?
Op de foto is het schema te zien. Hij gaat heeft sunrise vanaf 14 tot 17. Daarna is ie van 17 tot 21 uur aan op maximaal 24% en daarna is de sunset van 21 tot 22 uur. Hoeveel lumen dat weet ik niet om eerlijk te zijn. Heb trouwens geen co2 daarom dat 't ligt ook maar tot 24% aan gaat.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20231006_170952_FluvalSmart.jpg
    Screenshot_20231006_170952_FluvalSmart.jpg
    613.1 KB · Weergaven: 23
Op de foto is het schema te zien. Hij gaat heeft sunrise vanaf 14 tot 17. Daarna is ie van 17 tot 21 uur aan op maximaal 24% en daarna is de sunset van 21 tot 22 uur. Hoeveel lumen dat weet ik niet om eerlijk te zijn. Heb trouwens geen co2 daarom dat 't ligt ook maar tot 24% aan gaat.
Correctie maximaal 32% aan lol
 
Dan zal je de 32W versie hebben met lumen van 2350. Er vanuit gaande dat je de Fluval Plant Spectrum 3.0 LED hebt. Dan zou je max uitkomen op 20 lumen per liter.
Ik denk dat je te weinig licht geeft. Exclusief de sunrise e.d. heb je maximaal 32% voor 4 uur. Dat is 1/3 capaciteit.
Zou dus de intensiteit verlengen naar bv 6 uur en draaien op vol vermogen. De lichtduur is met zo weinig licht niet zo belangrijk, als het maar niet meer dan 12 uur is
De lelijkste bladeren wegknippen alsmede de bladeren met alg...
 
Dan zal je de 32W versie hebben met lumen van 2350. Er vanuit gaande dat je de Fluval Plant Spectrum 3.0 LED hebt. Dan zou je max uitkomen op 20 lumen per liter.
Ik denk dat je te weinig licht geeft. Exclusief de sunrise e.d. heb je maximaal 32% voor 4 uur. Dat is 1/3 capaciteit.
Zou dus de intensiteit verlengen naar bv 6 uur en draaien op vol vermogen. De lichtduur is met zo weinig licht niet zo belangrijk, als het maar niet meer dan 12 uur is
De lelijkste bladeren wegknippen alsmede de bladeren met alg...
Is vol vermogen niet wat veel? Ben namelijk bang dat ik dan last van algen krijg. Daar heb ik namelijk nu ook al wat last van. Daarom is de intensietijd juist zo laag.
 

Bijlagen

  • 20231006_173303.jpg
    20231006_173303.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 31
  • 20231006_173251.jpg
    20231006_173251.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 32
Heb je weleens gemeten wat de waarden zijn in je bak van NO3, PO4 en Fe?
 
Heb volgens mij alleen 'n n03 test in huis die zal ik straks wel even doen
Ik heb net 'n n03 test gedaan. Die is te hoog als ik 't goed zie. Ga morgen effe water wissel doen. En ik kan denk ik beter even geen plantenvoeding geven denk ik?
 
Wat is te hoog? Voor planten kan je NO3 niet snel te hoog zijn, je vissen gaan het eerst protesteren bij te hoog nitraat en dan nog pas bij behoorlijk hogere gehaltes dan gebruikelijk aangegeven wordt.
En zonder je PO4 en Fe (mineralen en sporenelementen) te weten, zegt dat eigenlijk weinig. En hoe oud is je test?Is het een druppeltest of een stripje (behoorlijk onnauwkeurig)
 
Wat is te hoog? Voor planten kan je NO3 niet snel te hoog zijn, je vissen gaan het eerst protesteren bij te hoog nitraat en dan nog pas bij behoorlijk hogere gehaltes dan gebruikelijk aangegeven wordt.
En zonder je PO4 en Fe (mineralen en sporenelementen) te weten, zegt dat eigenlijk weinig. En hoe oud is je test?Is het een druppeltest of een stripje (behoorlijk onnauwkeurig)
Het is 'n drupper test en die heb ik denk ik 2 maanden geleden gekocht omdat ik toen mijn betta aquarium opstarten.
 

Bijlagen

  • 20231006_213654.jpg
    20231006_213654.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 34
Dat is inderdaad wel hoog ja. De enige keren dat ik behoorlijk hoge nitraatwaarden mat, was als er veel te weinig fosfaat of ijzer (sporenelementen) in mijn bak zaten. Omdat de voedingsstof die het laagst is, de opname van de rest remt.
Je kunt een waterwissel doen (dat is in dit geval hoe dan ook nodig) maar ik zou toch ook naar die andere twee gaan kijken en daar een testje voor aanschaffen. en dan aanvullen wat je planten te kort komen. Een javavaren is doordat hij niet in de bodem staat, wel van de planten die je noemt het meest gevoelig voor tekorten in de waterkolom. De anderen kunnen nog wat uit de bodem proberen te halen.
Als je voedingsstoffen in balans zijn met elkaar,gebruiken de planten alles en kan het niet zo hoog oplopen.
 
Dat is inderdaad wel hoog ja. De enige keren dat ik behoorlijk hoge nitraatwaarden mat, was als er veel te weinig fosfaat of ijzer (sporenelementen) in mijn bak zaten. Omdat de voedingsstof die het laagst is, de opname van de rest remt.
Je kunt een waterwissel doen (dat is in dit geval hoe dan ook nodig) maar ik zou toch ook naar die andere twee gaan kijken en daar een testje voor aanschaffen. en dan aanvullen wat je planten te kort komen. Een javavaren is doordat hij niet in de bodem staat, wel van de planten die je noemt het meest gevoelig voor tekorten in de waterkolom. De anderen kunnen nog wat uit de bodem proberen te halen.
Als je voedingsstoffen in balans zijn met elkaar,gebruiken de planten alles en kan het niet zo hoog oplopen.
Ik zal morgen weleens 'n water wissel gaan doen van 30 procent en effe die andere twee testen doen. Ben benieuwd wat daar uitkomt.
 
Yo! Heel veel roder dan dat gaat je test niet worden. Ik vind dat je relaxed daar onder bent. Succes morgen met de waterwissel.
 
Yo! Heel veel roder dan dat gaat je test niet worden. Ik vind dat je relaxed daar onder bent. Succes morgen met de waterwissel.
Dank je wel. Er is ook nog geen reden tot paniek. De vissen doen het super en de planten ook behalve de Javavaren. En we hebben 't niet over de nitriet die dodelijk is. Dus komt wel goed.
 
Nog even een tip: mocht je langere tijd geen water hebben verschoond, check de term old tank syndrome op internet.
 
Hoi ik heb vanmorgen 30% water ververst. En net 2 testen gedaan. De n04 test hadden ze helaas niet. Maar denk dat ik 't probleem wel zie. Er zit te weinig ijzer in 't water. Kwa nitraat moet ik zeggen dat ik vandaag zo ie zo water moest verversen want doe ik elke zaterdag. En ik denk dat die dan altijd wat hoger is als je moet gaan verversen.
 

Bijlagen

  • 20231007_134310.jpg
    20231007_134310.jpg
    818.1 KB · Weergaven: 24
  • 20231007_134109.jpg
    20231007_134109.jpg
    912.8 KB · Weergaven: 26
Als ik 't weet laat ik 't hier wel weten.
Sinds ik wat algen in mijn aquarium heb ben ik gestopt met het geven van all in one planted box en daarvoor gaf ik de helft van de aanbevolen hoeveelheid. Heeft iemand advies wat ik net de plantenvoeding moet doen? Nog even geen, de helft of juiste hoeveelheid geven zoals op de verpakking staat?

In deze voeding zit ook ijzer maar ook nitraat.
Ik ga in ieder geval beginnen met de vissen minder te voeren.
 
Kijk eens in dit topic, negeer de adviezen en gebabbel over CO2, maar de uitleg over plantenvoeding is voor jou hetzelfde.
Overigens denk ik dat je bedoelde met dat ze geen NO4 test hadden, dat ze geen PO4 test hadden? Die is ook wel tamelijk belangrijk in het geheel.
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens in dit topic, negeer de adviezen en gebabbel over CO2, maar de uitleg over plantenvoeding is voor jou hetzelfde.
Overigens denk ik dat je met dat ze geen NO4 test hadden, dat ze geen PO4 test hadden? Die is ook wel tamelijk belangrijk in het geheel.
Ja klopt ik bedoelde de p04 test. De andere test de fe hadden ze wel maar die was veel te laag. De nitraat test was nu wel goed. Zal er weleens gaan rondkijken.
 

Terug
Bovenaan