Japonica garnalen spoorloos


Elainetje

Member
Lid geworden
9 juli 2022
Berichten
22
Leeftijd
33
Hoi,

Ik heb afgelopen week 2 Japonica garnalen gekocht om mij helpen met de algen. Kreeg dit als tip bij de winkel.

Het zijn nog vrij kleintjes (2-3cm).

Nu zie ik ze echter maar heel sporadisch over de grond en de lagen plantjes gaan. Dit terwijl mijn hogere planten juist algen hebben. Verder zie ik ze dus echt heeeeel weinig. Max 1 x per dag.

Mijn mannen molly vindt ze niet zo leuk en loopt ook te vervelen zodra hij er 1 ziet. Steeds op af zwemmen en wegjagen.

Ik vind het niet zo'n ramp om ze weinig te zien maar het lijkt mij dar ze ook niet echt doen waarvoor ik ze gehaald heb. Ik heb een bak van 60L waar 7 vissen in zitten (3 guppen en 4 molly's).

Wat zouden jullie doen? Wat schuilplekjes weghalen zodat ze meer over de planten gaan? Meer garnalen? Maar ik lees ook soms dat de Japonica garnaal brutaal kan worden en vissen aanvalt. Dit wil ik dan weer niet waardoor ik niet te veel garnalen wil. Of hebben jullie nog andere tips? Ik ben een beginner dus alle tips zijn welkom.
 
Japonica's zullen je niet van je alg afhelpen vermoed ik maar zo. Ze eten er wel van, draadalg bijvoorbeeld en ook baardalg lusten ze wel. Maar 2 Japonica's zullen je niet bevrijden van je alg, denk ik. Beter is het dus om je af te vragen waarom je (welke?) alg hebt. Zelf heb ik altijd Japonica's gehad. Aanvallen op vissen heb ik nog nooit gezien. Bij een gezonde vis is daar ook weinig kans toe.
 
Het is beter om de oorzaak van de algen aan te pakken want anders is het dweilen met de kraan open.
 
Wat zouden jullie doen? Wat schuilplekjes weghalen zodat ze meer over de planten gaan? Meer garnalen?
Ik heb ook Japonica garnalen maar dan meer de XL maat. Persoonlijk zou ik er garnalen wat meer in doen, bijvoorbeeld 3 extra. Wat bedoel je met schuilplaatsen weghalen? Welke? Ze zijn meester in verstoppen, je zou ze ook een ninja (mutant turtles😅) kunnen noemen.

Graag wat meer informatie over het aquarium, apparatuur en dergelijke. En wat foto's.

En ook wat achtergrondinformatie. Waterwissel, hoe lang draait de bak, waterwaardes, verlichting, plantenvoeding, bodem enzovoort.
 

Terug
Bovenaan