japonica garnaal ; wat is dit?


Ik bedoel inderdaad niet verschillende soorten. Maar ook als ik bij de Hornbach kijk zie ik duidelijk lichtere en donkere soorten. Zou je zeggen dat dit voor hun hele leven zo blijft?
Er zijn binnen een groep Aziatische waaierhanden een diversiteit aan kleuren bruin, dat is natuurlijk zo, uiteraard niet te verwarren met de blauwe uit Afrika.
 
zag een vervelling liggen. even goed bestudeerd en het lijkt alsof je die "schaartjes" ziet van die garnaal die ik als eerste op de foto heb gezet.
heb wel vaker vervellingen zien liggen maar nooit met die donkere stukjes.
Maar dit lijkt ook niet echt op een waaierhand toch?

20180920_141227.jpg


20180920_141107.jpg
 
Ik bedoel inderdaad niet verschillende soorten. Maar ook als ik bij de Hornbach kijk zie ik duidelijk lichtere en donkere soorten. Zou je zeggen dat dit voor hun hele leven zo blijft?

In de winkel hebben ze sowieso vaak stresskleuren om het zo maar te noemen en vlak voor en na het vervelling hebben ze ook weer een andere kleur.
 
net thuis van werk en weer gezocht....
zie wel wat nieuwe lopen maar ze lijken op de japonica.
hoe kan ik de waaierhandgarnaal onderscheiden van de japonica's?! zijn even groot...
de dierenwinkel zag het schijnbaar ook niet. :)
 
jaaaa mensen gevonden!!
had al bij het hout gekeken maar nog niet gepakt om goed te bekijken. en ja hooor daar zat ie. druk bezig te "waaieren"

100% zeker dat het idd een waaiergarnaal is.

nu kijken of ik iemand er blij mee kan maken, denk niet dat er hier voldoende stroming voor hem is. en zijn groepsdieren toch?

of zou ik hem terug brengen naar de winkel... vind ik ook beetje sneu voor em.

20180920_214306.jpg


20180920_214242.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die heeft het naar zijn zin. Gewoon laten zitten, joh. Die red zijn eigen wel.

Wat zou je denken, als je dar zo een 100-150 jongen van hebt.
koop je er 1 bij.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
net thuis van werk en weer gezocht....
zie wel wat nieuwe lopen maar ze lijken op de japonica.
hoe kan ik de waaierhandgarnaal onderscheiden van de japonica's?! zijn even groot...
de dierenwinkel zag het schijnbaar ook niet. :)

Ik blijf me echt verbazen dat je het verschil niet ziet! ;)
In de winkel kan ik me het nog voorstellen dat ze tijdens het uitscheppen het verschil niet zien wanneer de garnalen door de bak vliegen maar als je zo op het gemakje naar ze kijkt moeten de verschillen toch wel opvallen zou ik denken.
Ze kunnen trouwens ruim dubbel zo groot worden als de Japonica.
 
even een update.
de waaierhandgarnaal heeft net een stukje van het garnalenvoer gepakt. had het bij em neergelegd. was nog maar een heel klein stukje maar beter iets dan niets.
Heb net een voertablet aan de vissen gegeven. de mini stukjes zie je door het aquarium heen gaan dus hopelijk gaat hij straks lekker wapperen :)

20180921_222623.jpg


20180921_222441.jpg
 
In zon zakje kun je altijd lastig het goed zien hoor en het is logisch dat je het toen niet is opgevallen.
 


Toen ik de verkoper om 5 japonica garnalen vroeg heeft hij die gevangen uit een klein aquarium. Ermee naar huis en rustig laten overwennen door middel van de druppelmethode. garnaaltjes zaten op elkaar "geplakt" dus het was niet te zien. Daarnaast is de waaierhandgarnaal nog klein en viel het dus niet meteen op.

Toen los gelaten in het aquarium en toen viel mij direct op dat een er anders uit zag. Vandaar de post. Waaierhandgarnaal had ik nog nooit gezien of gehad dus wist ik veel wat het was.

In het aquarium vol met planten was het moeilijk zoeken en de enigste die ik vond waren de japonica's. Dan begin je ook te twijfelen als je de waaierhandgarnaal nergens meer kan vinden.
Nu ik de waaierhandgarnaal heb gevonden zie ik het verschil ook :)
 
Als je de Afrikaan ziet, is net een tank. zal hem eens opzoeken. gevonden.

waaierhand2.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Was maar een grapje van die brillenwinkel hoor Sharon,hoewel JohnP misschien toch maar eens een nieuwe moet denk ik.... :D
Die Afrikaanse zijn ook leuk,heb een hele grote en die jat steeds algentabletten van de vissen af en verstopt zich dan in een stuk hout om te peuzelen!
 
ik was net mijn voerstenen aan het maken en toen bedacht ik me ineens misschien kan ik ook wel een heeeeel klein beetje van het fijngemalenvoer zo in het aquarium doen. of wordt dat een belasting voor de bak? Zal de waaierhandgarnaal dit eten?
mix van : plecotablet , algenwafel , gedroogde muggenlarven , spirulinapoeder en spirulina vlokken. het is heel fijn voer. heb alles geplet en fijngemalen.

20180922_230233.jpg
 
kan meneer of mevrouw nergens meer vinden. overal gekeken en gezocht...
net weer gekeken met zaklamp toen het aquariumlicht uit was maar nog niks..

Kan die uit het aquarium klimmen? heb natuurlijk gaten voor de stekkers en filter...
 
Als er mogelijkheden zijn kunnen ze uit de bak kruipen maar doen ze niet zomaar en is er iets aan de hand met de waterwaarden bv.
Zijn goede verstoppers dus zal vast ergens achter,tussen of onder gekropen zijn.
 
volgens mij heb ik em weer gevonden. Weer verstopt in het hout. Hij zal daar wel genoeg voedsel vinden, stroming gaat er "doorheen"

20180923_123817.jpg
 
ik heb een goed plekje gevonden voor de garnaal. Wordt morgen opgehaald in ruil voor een paar torenslakjes die ik zocht. Hij komt in een 240 liter l-nummer kweekbak met veel stroming. De persoon die hem ophaalt vind deze soort prachtig en wil uitbreiden naar een groep van deze garnalen ds hij krijgt ook nog soortgenootjes.
 
Hoe groter de groep, hoe meer kans op man en vrouw. he.
Dan ,als er eieren zijn, in brakwater opkweken. en terug in zoet.
 

Terug
Bovenaan