jaaps 1050 liter avontuur 250x60x70 door flipper 34


Tja, zoals zo vak hoor en lees je diverse dingen maar als ik het onderstaande topic moet geloven dan zijn sponzen niks minder eigenlijk:

https://www.aquaforum.nl/threads/se...riaal-ervaringen-gezocht.100632/#post-1522655

Klopt! Maar dat gaat over de bezetting van de bacterien.

Maar zoals ik reeds vermeld heb. Sponzen moeten vaker en grondiger schoongemaakt worden. Anders is er geen doorstroom meer. Gevolg is dat bij het schoonmaken van een spons, je ook zeker 80% van je bacterien uitspoeld.

Dus voor de doorstroom en onderhoud gemak, kies ik liever voor harde materialen.

Ook heb ik zelf een mandje met spons gevuld. Maar was daar niet tevreden over. Reden, bovenstaand effect.
 
Ja ik begrijp je Marcel en snap je insteek. Aan de andere kant heeft Backplay ergens aangegeven dat juist een proper filter weer beter functioneert en zal het uitspoelen van de sponzen niet zo erg zijn.
 
dat bedoel ik nu met de eerder opmerking (je komt zoveel tegen theorieën tegen in de verschillende fora/sites dat ik vaak door de bomen het bos niet meer zie):S:D:D
 
Daar heb je helemaal gelijk in Jaap en soms weet je het dan ook niet meer hoor.
 
zo maar weer 450 liter water uit de bak aan het riool toevertrouwd en weer vers water in de bak
zit me zo langzamerhand af te vragen of ik de bank maar geen opdracht moet gaan geven om de aandelenportefeuille maar te gaan uitbreiden met pwn aandelen
gaat zo wel wat liters door heen:engel::D
helaas nog steeds last van draad alg alhoewel ik nog steeds zit te twijfelen of het wel draad alg is zit nergens aan vast als het al aan planten zit pak je het er zo af
ook een verrassing gespot van iets wat allang niet op gerekend had
nou plaats je maar weer

SAM_1012.JPG
tja is dit nu draad alg of wat anders zit absoluut niet vast aan de planten je pak het er zo van af

SAM_1015.JPG


SAM_1016.JPG


SAM_1017.JPG


SAM_1018.JPG


SAM_1019.JPG


SAM_1020.JPG


SAM_1021.JPG
heir ben ik bijzonder blij mee de rode lotes is weer terug nooit meer verwacht :D:D

oeps hele waarde lijst vergeten
ph 7.0
temp 25
kh 6
no3 25
po4 2.0
fe 0,5
 
ik neig naar draad alg op basis van je foto's en dat zou weer passen bij een evt. laag CO2 gehalte. Weet je hoe hoog dit ongeveer is? Super vervelend, rustig door gaan en moed houden Jaap, alhoewel je soms wel pfffffff denkt.........

En nee helaas is er geen eureka oplossing zodat het voorbij is......
 
Wat een herkenbare aanblik.

Die penseelalgen. Bruine kwastjes overal. Vooral op plaatsen waar veel stroming is met zuurstofrijk water.

Ik heb ze uiteindelijk weg gekregen.

Ik ben CO2 gaan verhogen. En ook de KH gaan verlagen. Tevens de flow aangepast dat de CO2 overal komt.

Hier veel penseelalg.
IMG_0361.JPG


Nu geen penseelalg meer.

IMG_0500.JPG
 
Even een ervaring en mogelijk een klein stapje verder naar een oplossing, maar helaas zonder een echte onderbouwing.
Toen ik van mijn maantjes eitjes kreeg en later deze uitgroeide naar lafjes, was ik zo enthousiast dat ik 2 weken niet heb ververst en toevoegingen voor de planten naar een geschat minimum heb gegeven.:juggle:
Ondanks dat ik geen erg storende algjes had, maar wel duidelijk aanwezig, waren deze na die 2 weken tot op een minimum verdwenen, waar door ik mezelf afvraag of het niet allemaal wat minder kan en de natuur meer zijn werk laten doen :juggle:

Zoals ik al zei geen echte onderbouwing, maar het effect is na weken nog steeds zichtbaar, we kennen de kreet dat onze hobby tijd en geduld kost, maar misschien is een stapje terug ook wel eens een goed idee???
Ik laat de kenners hierin graag verder aan het woord.
 
@Steven als ik de som bekijk ph/kh kom ik uit op zon 17 mg de liter.

@Marcel weet je nog hoe hoog je kh was en tot welke waarde heb je hem verlaagt .

@Ton dat vraag ik me eerlijk gezegd ook wel een beetje af wordt het allemaal niet te veel.
juist omdat er door de werking van de filters en de ontlasting van de vissen ook het 1 en ander er bij komt aan po4 en no3.

daarnaast heb ik nog iets ontdekt draad alg is begonnen na het vervangen van de ph probe van de originele Dennerle ph profi line
naar deze Elmetron ERH-AQ1 vervulbaar.
denk dat een probleem geeft.
waarom omdat de laast genoemde ph elektrode erg snel reageert op de co2 toevoeging de originele die bij de set zat is wat trager in reactie op toevoegen co2
 
Ha Jaap,

Het is en blijft lastig. Je zou kunnen overwegen om het CO2 gehalte richting de 25 te brengen, alhoewel je zou zeggen dat je met 17 nou niet direct op tekorten zit.........
Je zou dit kunnen doen en bijv. een maand constant houden om te kijken wat voor evt. verschil je dan ziet.

Is het door dat je huidige elektrode eerder reageert dat ook de toevoer eerder wordt afgesloten t.o.v. je oude situatie? Dit zou kunnen betekenen dat een lichte verhoging positief zou kunnen zijn.......

En de bekende kreet is, less is more, maar in hoeverre dat helpt, durf ik ook niet te zeggen, ik zou zeggen, dat is de volgende stap die je na je CO2 kan doen, of de eerste.....

In ieder geval succes met deze vervelende strijd, want daar wordt je uiteindelijk niet blij van!
 
@Steven als ik de som bekijk ph/kh kom ik uit op zon 17 mg de liter.

@Marcel weet je nog hoe hoog je kh was en tot welke waarde heb je hem verlaagt .

Ik heb de KH van 6 naar 4 laten zakken.

CO2 uit pH en KH tabellen halen is leuk voor indicatie. Maar zou er toch een continue test in hangen. Zelf heb ik de 20mg/l versie. Deze is altijd lichtgroen.
 
Ik zou er inderdaad ook een continutest in gaan doen. De tabel is niet meer dan een indicatie en als deze test tegen het lichtgroene aanzit of liever mooi lichtgroen dan heb je voldoende co2 en kan dat niet het probleem zijn.
 
Ik heb de KH van 6 naar 4 laten zakken.

CO2 uit pH en KH tabellen halen is leuk voor indicatie. Maar zou er toch een continue test in hangen. Zelf heb ik de 20mg/l versie. Deze is altijd lichtgroen.
Ik zou er inderdaad ook een continutest in gaan doen. De tabel is niet meer dan een indicatie en als deze test tegen het lichtgroene aanzit of liever mooi lichtgroen dan heb je voldoende co2 en kan dat niet het probleem zijn.
tja we hebben het er al eens overgehad zon continu test co2
ben het helemaal met jullie eens dat de waarde die uit de som kh/ph komt een indicatie betreft en dat het voorgestelde beter zou zijn ware het niet
wat de continu test co2 betreft heb een paar bulldozers in de bak zitten die slopen alles wat op hun weg komt (zie foto)
xTvXcXscER06ND-6skyufGiOU-K9OoHK.jpeg


1 van de schuldige
ben nog niet iets tegen gekomen wat tegen deze jongen bestand is als continu test co2
zal dan toch iet moeten verzinnen om te voorkomen dat dezer meneer er voor zorgt dat de co2 test vloeistof in het water komt:juggle:
moet eens diep gaan denken en nee weg gaat meneer niet krijg ik hommeles in huis:engel: :D
 
Ik heb ze altijd bovenin de bak tegen de zijruit aan. Ligt dat ook op hun route dan Jaap?
 
Ik heb ze altijd bovenin de bak tegen de zijruit aan. Ligt dat ook op hun route dan Jaap?

Ik heb ook zo'n bulldozer. Maar mijn test hangt aan de zijruit bovenin.
Daar komt die bulldozer niet.

De vloeistof kan geen kwaad hoor. Op ali kun je hele goede checkers kopen.
Koop wel vloeistof die kant en klaar is. Dus niet zelf aanlengen met aqua water. Dan krijg je dezelfde afwijking als de tabel.
Ik zou er 2 kopen. Een links en een rechts. Kun je gelijk zien of de verdeling goed is.


Hier hangt ie.

IMG_0504.JPG


Bijvoorbeeld:
https://nl.aliexpress.com/store/pro...-Monitor-Tester-Fish/2422011_32732450783.html
 
Ik heb de glazen van AE en betaal dan nog geen 2 euro dacht ik hiervoor. Mocht de bulldozer zo hoog in je bak komen dan raad ik een opvoedcursus aan:D;).
 
Is het door dat je huidige elektrode eerder reageert dat ook de toevoer eerder wordt afgesloten t.o.v. je oude situatie? Dit zou kunnen betekenen dat een lichte verhoging positief zou kunnen zijn.......

En de bekende kreet is, less is more, maar in hoeverre dat helpt, durf ik ook niet te zeggen, ik zou zeggen, dat is de volgende stap die je na je CO2 kan doen, of de eerste.....

In ieder geval succes met deze vervelende strijd, want daar wordt je uiteindelijk niet blij van!
klopt inderdaad dat de co2 eerder wordt uitgeschakeld zou dus best eens een te kort aan co2 kunnen zijn een continu test zou een beter inzicht geven maar zoals je bovenstaand ziet geeft dat een problemen.
dan het minderen van bepaalde zaken.
heb al langere tijd het idee dat de verlichting ook een mede speler is in de problemen.
waarom nu ten eerste het gedrag van de vissen de meest verstoppen zich zou gauw het licht in de bak aan gaat.
ten tweede sommige planten doen het redelijk goed als ze een in de schaduw van anderen staan haal je de schaduw weg ziet je ze minder worden.
momenteel heb 2x 150 cm t5 tl liggen dus 4x54 watt t5 en 2x100 cm t5 4x45 watt allen van het merk juwel.
buizen zijn 4 x 1200mm High lite day en 4x High lite nature helaas niet dimbaar .
is ook niet dimbaar te maken ivb ontsteek spanning juwel buizen.
wat de co2 betreft deze regel ik via een Dennerle Ph Automaat Profi Line EVOLUTION DE LUXE van af het begin heeft deze de neiging het van slag te raken als bv de tl aan gaat ook een jas of kleding stuk aan of uit trekken in de buurt van de bak geeft dit effect het om hoog om laag springen van de ph meting.
meter is al eens terug geweest naar Dennerle die kon zoals te verwachten niet vinden alleen met de opmerking dat door de lengte van de aansluitdraad er soms interventie optreed naar regelunit toe.
komt door de versterker die in de ph-probe zit.
jullie zien nog veel te overdenken hoe nu verder ga ik bv de verlichting aanpassen neer led zodat deze beter regelbaar is
bijkomend voordeel is dat ik dan wel een betere spreiding kan geven van de lichtintensiteit en niet van zon 8 uur morgens tot 1300 uur in een zwart gat zit te staren wat een aquarium is op die momenten
ga ik de controller vervangen naar bv 1 van jbl en heeft deze niet de zelfde nukken als de Dennerle
kortom heel veel te:juggle::deal::S
 
De redenatie omtrend de verlichting werkt 2 kanten op.

Je kunt zeggen.

A.

Ik schroef de verlichting naar beneden, dan doen de planten het beter.

B.

Ik schroef de voeding in de breedste zin van het woord omhoog, zodat de planten het beter gaan doen.

Optie A lijkt makkelijk. Namelijk 1 parameter. Maar niet de echte oorzaak. Door licht weg te nemen, hebben de planten minder nodig, dus hebben ze wellicht geen gebreken meer. Alleen is dit niet de echte oorzaak.

Optie B is lastiger. Omdat je op dit moment niet exact weet welke parameter de beperkende factor is. Mijn vermoeden is CO2. Maar het kan ook best een ander sporen element zijn.

Laatst heeft iemand gezegd in mijn FA, dat ik teveel licht heb. Planten bruisen namelijk. Maar daarentegen heb ik geen algen.
Mooie rode planten. Dus zo zie je maar, dat iedereen er toch ook anders naar kijkt.
 
Op zich leuk, maar met een kanttekening, altijd maar die :deal:, past het in de begroting.......
klopt moet wel in de :deal: passen en niet zo dat je krijgt.
eindelijk goed voor elkaar en dan verkoop je toch gewoon je
P_20170508_125845.jpg
om te blijven leven:D:D
tevens niet onbelangrijk werkt het zoals ik denk en wil
ben gerust bereid om te investeren in het 1 en ander maar blijf natuurlijk niet aan de gang
ga toch eerst eens kijken naar het co2 verhaal dan zien we verder
op den duur zal er wel overgestapt worden naar led puur vanwege het genoemde zwate gat en gedrag van de vissen
zou het zelf ook niet fijn vinden om zo in het donker te zitten en dan bam vol in het licht


Ik heb de glazen van AE en betaal dan nog geen 2 euro dacht ik hiervoor. Mocht de bulldozer zo hoog in je bak komen dan raad ik een opvoedcursus aan:D;).
tja John hen hem al eens een paar keer vermanend toe gesproken 1 probleem kan nog steeds geen oren aan meneer vinden dus luisteren ho maar :D
en bulldozer gebruikt de gehele bak :juggle: en geef hem eens ongelijk :D

De redenatie omtrend de verlichting werkt 2 kanten op.

Je kunt zeggen.

A.

Ik schroef de verlichting naar beneden, dan doen de planten het beter.

B.

Ik schroef de voeding in de breedste zin van het woord omhoog, zodat de planten het beter gaan doen.

Optie A lijkt makkelijk. Namelijk 1 parameter. Maar niet de echte oorzaak. Door licht weg te nemen, hebben de planten minder nodig, dus hebben ze wellicht geen gebreken meer. Alleen is dit niet de echte oorzaak.

Optie B is lastiger. Omdat je op dit moment niet exact weet welke parameter de beperkende factor is. Mijn vermoeden is CO2. Maar het kan ook best een ander sporen element zijn.

Laatst heeft iemand gezegd in mijn FA, dat ik teveel licht heb. Planten bruisen namelijk. Maar daarentegen heb ik geen algen.
Mooie rode planten. Dus zo zie je maar, dat iedereen er toch ook anders naar kijkt.

klopt kan twee kanten op daar heb je helemaal gelijk in
maar zoals je leest heb ik ook te maken met het probleem licht overdag in de bak of het ontbreken daaraan.
de medebewoners die in dat opzicht al eens een opmerking of 2 hebben laten vallen zo van nou eigenlijk duurt het wel lang voor dat ik wat zie kan dat niet anders:juggle::D
en och aangezien zij de hele dag in een rolstoel moet door brengen of in een aangepaste stoel kan ik me daar ook wel wat bij voorstellen.
dan is zon zwart gebeuren ook niet zo leuk
wat je opmerking betreft rode planten die wordt zeker in het achterhoofd mee genomen in de overweging qua licht verhaal
ga zoals reesd aangegeven toch voor de co2 continu test eens kijken of meneer bulldozer te bewegen is om deze met rust te laten
daarna zien we verder
 
Je had er toch een Effect Line Sunrise 1/10 Volt Dimmer in Jaap, of vergis ik me?
klopt Ton enige probleem is dat deze op de Trofis tl balken perfect werkte
helaas is het bij de juwel balken niet het geval heeft met de ontsteek spanning te maken van de buizen juwel en helaas niet aan te passen.
 
zo even tijd gevonden om de 1050 weer eens van een verse plons water te voor zien
planten beginnen zich te herstellen wel de voeding wat aangepast voeg nu nog een oplossing toe van KNO3/ K2SO4 en CSM+B
KH2PO4 wordt apart toe gevoegd naar vraag merkte dat deze wel heel erg opliep qua waarde
nu eens in de 14 dagen een forse water wissel beter voor de draad alg deze gaat behoorlijk op zijn retour gelukkig blauwalg lijkt ook af te sterven :D:D
plaatjes
SAM_1022.JPG
SAM_1023.JPG
SAM_1024.JPG
SAM_1025.JPG
SAM_1026.JPG
SAM_1027.JPG
SAM_1029.JPG
SAM_1030.JPG

was het weer
 
dank Ton en John hoop dat het zich voortzet de verbeteringen we gaan het mee maken
slecht tijd voor blauwalg komt er weer aan met de huidige temperaturen
:Dpff mag van mij wel een tandje minder hoor:D
 
Blauwalg door temperatuur verhoging :juggle: nog niet eerder gehoord.
 
Klopt in natuur water, maar toch niet in onze bakken?


Pfff, ik denk zelf dat als de temp in onze bakken stijgt dat het ook hier dan geldt maar ja ik ben geen scheikundige;).
Zover ik kan beredeneren heeft het dus te maken met het minder voorhanden zijn van zuurstof.
 

Terug
Bovenaan