Is mijn kardinaaltetra zwanger?


V

VissenIlona

Guest
Hoi!

Ik kwam er een paar dagen geleden achter dat m'n kardinaaltetra een heel dikke buik heeft, maar er verder nog erg gezond uit ziet en goed eet en lekker zwemt.

Kan ze zwanger zijn?

Hieronder een paar foto's... Excuses voor de slechte kwaliteit, maar het lukt niet beter. Ik kon op internet ook al geen foto's vinden van een zwangere kardinaaltetra... anders had ik met goede foto's wat kunnen vergelijken.

Ik hoop dat iemand mij er meer over kan vertellen en mocht ze zwanger zijn: wat nu? ;)



GkYnHjrGYbWxQ9pZz5EG17KB9B-BcKQv.jpeg


GkYnHjrGYbWxQ9pZz5EG17KB9B-BcKQv.jpeg




GkYnHjrGYbWxQ9pZz5EG17KB9B-BcKQv.jpeg


GkYnHjrGYbWxQ9pZz5EG17KB9B-BcKQv.jpeg



Bedankt.
 
Hmm... dat zou minder mooi zijn. Ik hoop dat dat meevalt en dat ze het overleeft. Want dat zou dan de tweede vis zijn die overlijdt (oke, ik mag niet klagen, want het is pas de tweede in bijna een jaar tijd).

Ze is alleen nog wel erg fanatiek en zwemt ook goed bij de groep. Haar kleuren zijn ook nog heel mooi... Ze is alleen soms wat agressief naar de anderen (nouja in hoeverre het agressief is, aangezien ze eigenlijk nog niet echt agressief is, maar ietsjes meer dan normaal), want soms zwemt ze even heel hard op een andere vis af en zwemt daar na rustig verder.
 
Intussen zwemt ze nog steeds rond en eet ook nog goed. Ik weet niet hoe lang een ziektebed van de vis zou horen te duren?


Hier nog wat foto's waarvan ik denk dat ze iets duidelijker zijn.

YzUhcMD9ZWJ-WUSmbe3fmRBqtFg6RvDm.jpeg


YzUhcMD9ZWJ-WUSmbe3fmRBqtFg6RvDm.jpeg


YzUhcMD9ZWJ-WUSmbe3fmRBqtFg6RvDm.jpeg



YzUhcMD9ZWJ-WUSmbe3fmRBqtFg6RvDm.jpeg
 
Lijkt best veel op mijn "zwangere" kardinaal. Kijk maar even in het topic "Hoe kun je zien of een kardinaaltetra zwanger is?". Kan je even vergelijken. Ik heb hem geeuthanseerd.
 
Deze vis zou ik dus graag eens open willen snijden. Volgens mij zit er een enorme tumor van binnen.
 
Kardinaaltetra,s leggen eitjes. En dragen dus niet, denk dat Botia heel goed in de buurt zit met zijn opmerking.
 
@Joshua: ik zal eens kijken, bedankt

@ Botia en Mondeo: uhmm als je 'm eerst verdooft, mag je hem komen open snijden ;) Nee, maar serieus, zou wel heel zielig zijn :( Ik hoop dat als hij ziek is, het niet teveel pijn doet. Tweede zieke. Eerste was vanaf het begin af aan al zwak en ging na een paar maanden dood. Deze dan weer... Het is wel allemaal net anders en er zit een hele tijd tussen, maar vind het wel zielig.
 
M'n dikke vis zwemt nog steeds vrolijk en actief rond.... Ik vind het maar vreemd ;)
 
Een tijdje geleden was geen enkele kardinaaltetra nog echt dik. Dus: ik zag geen zieke vis meer en ik had er nog steeds evenveel. Sinds afgelopen week is er weer een vis heel dik. Ik heb geen flauw idee of het dezelfde is of niet. Heel eerlijk: ze lijken allemaal op elkaar. Ik heb weer foto's proberen t maken aangezien het er niet goed uit ziet. Aan de achterkant, dus achter haar buik, aan de kant van haar vin, komt er ook iets heel klein en wits uit. Ik weet niet wat het is. En ik weet al helemaal niet wat ik met de vis moet Ik ben een watje en ik kan echt geen vissen dood maken, zelfs niet als ze ziek zijn.

Ze heeft dus:
- een dikke buik
- een wit, uitstekend (uitwendig) iets aan de achterkant
- als ik goed kijk zie ik donkere streepjes in/over haar buik.

Ze eet nog wel goed en zwemt ook nog constant bij de groep. ook is ze eigenlijk nog net zo fanatiek als de rest.


Foto's waren niet makkelijk te maken, ik heb gewoon een slechte kwaliteit camera, maar ik heb een poging gedaan.

IqB_ul59RC1Tue_hyYC_mh5PqeCvYDPw.jpeg


IqB_ul59RC1Tue_hyYC_mh5PqeCvYDPw.jpeg


IqB_ul59RC1Tue_hyYC_mh5PqeCvYDPw.jpeg
 
Kunnen ook wormen zijn, maar ik denk dat Botia goed zit met een tumor. Zoals al gezegd leggen kardianalen eieren en dus kan ze niet zwanger zijn. Ze kan wel kuitaanzet krijgen maar dan worden ze niet zo dik.
 
Wat zou ik dan nu het beste kunnen doen? Ze eet nog goed (net geprobeerd) en ze zwemt ook nog gewoon fit met de rest mee...

Is het verantwoord en een beetje diervriendelijk om de vis te laten zwemmen??
 
Helaas wordt hij nog dikker (of zij, geen flauw idee) en komt er nog een extra hobbel op de buik.
 
zoals al eerder aangegeven is vermoed ik buikwaterzucht f een fikse darminfectie. Welke bijvissen heb je en welke waterwaardes? De tetra zijn vrij gevoelig en kunnen zo reageren op ammoniak of nitriet. Hoe oud is de vis?
 
Hij eet prima (soms vraag ik me af of hij daarom niet te dik is ;) maar dat kan haast niet, want ik geef ze zeker niet dagelijks voer) en zwemt ook goed. Dus dat is een beetje mijn dilemma. Aangezien ik 'm wel uit z'n lijden wil verlossen, maar ik niet het idee heb dta hij nu echt lijdt.

Bijvissen: honinggoerami's en verder alleen japonicagarnalen. En natuurlijk nog wat meer kardinaaltjes. Totaal is er nog maar 1 kardinaaltje overleden, ondanks dat ik ze nu een jaar heb. Maar deze was vanaf het begin af aan al niet helemaal goed, groeide ook niet goed enzo. De rest nog geen uitval gehad.

De vissen zijn nu zo'n 1,5 jaar oud, dus nog lang niet op hun oudst.
Waterwaardes zijn een tijd geleden gemeten, toen waren de ammoniak en nitriet prima. Maar is al een tijdje geleden. Ik test alleen af en toe bij de aquariumwinkel. DAt zou ik woensdag of donderdag weer kunnen doen.
 
Helaas ging het gisteren en vandaag behoorlijk achteruit, dus ik heb moeten beslissen hem uit z'n lijden te verlossen (na advies te hebben gevraagd in onze aquariumwinkel). Bah wat vies en wat eng om dat te doen. Maar het beestje heeft een snelle (en hopelijk niet zo'n pijnlijke) dood gehad... hij heeft het maar enkele seconden kunnen beseffen...
 
en kwamen er eitjes uit?
ik pakte laatst een dode neon er uit, poef! kwamen er 20 eitjes uit terwijl ze helemaal niet dik was!
 

Terug
Bovenaan