Is mijn filter te klein?


M

Michel85

Guest
Hallo aquarium vrienden,

Ik ben een beginner en heb sinds een paar weken een aquarium: Aquatlantis Evasion 80x40x50 = 135 liter (effectief dus ca. 100 liter water). Gekocht bij Intratuin (showroom aanbieding), ik kreeg er een verwarmingselement en extern filter gratis bij.
Het filter is een Sera fil bioactive 130. Het max debiet van dit filter is 300 l/hr. Volgens de doos is het filter geschikt voor aquariums tot 130 liter.

Nu het aquarium een paar weken draait krijg ik de indruk dat het filter misschien toch net wat aan de krappe kant is. Het water blijft een beetje troebel, wordt niet helemaal helder.
Ongeveer eens in de week ververs ik 15% water en wring ik het fijne witte filterdoek uit in afgeheveld aquariumwater om het ergste vuil eruit te krijgen.

Vanmiddag bij m'n lokale dierenwinkel een foldertje meegenomen van Tetra filters. In dit foldertje lees ik dat de Tetratec EX400 met een capaciteit van 400 l/hr aanbevolen wordt voor een bak van 10-80 liter.. Voor een 135 liter bak adviseert Tetra de Tetratec EX700 met 700 l/hr - bakt 100-250 liter.

Kortom, mijn vraag is of mijn filter misschien te klein is om een schone bak te krijgen? Is het raadzaam m'n filtercapaciteit te vergroten, en zo ja wat raden jullie dan aan.. Groter filter, of een 2e filter ernaast.
 
WElkom ,MIchel.
Kijk een bij topic Wvv.
zijn wat aanbevelingen.
 
Topic Wvv ... wat bedoel je daar precies mee?
 
Filtercapaciteit van 300l/h is in de praktijk al snel maar 150l/h, voor een dergelijke bak als jij hebt zou ik gaan voor een pomp met 600-900l/h capaciteit, deels afhankelijk van wat je met je bak wilt doen...
 
Ik raad je ook een groter filter aan.
Denk vooral ook aan de inhoud van het filter.
Meer volume is minstens zo belangrijk als doorstroming.

Let verder goed op het energieverbruik. Per jaar scheelt een paar watt minder gewoon veel euro's.

Ik ben fan van de Fluval serie en raad je aan eens naar de Fluval 306 te kijken.
 
Dank voor jullie adviezen. Ik heb zojuist een groter filter gekocht en het is een Eheim professionel 3 - 250 (type 2071) geworden met een pompcapaciteit van 950 l/hr.

Lijkt me dat dit filter ruim toerijkend zal zijn.
 
Gisteren gelijk het nieuwe Eheim filter geinstalleerd. Deze laat ik voorlopig een weekje of 2 indraaien naast het Sera filter waarin al een bacteriecultuur is gevormd.
Op advies van de aquarium speciaalzaak (Wesdijk in Barendrecht) heb ik in de onderstre filterkorf Wespro Prorax keramisch filtermateriaal gedaan (soortgelijk aan Sera Siporax) en in de korf daarboven 1 netje Nitraat reduct en 1 netje Fosfaat reduct afgedekt met fijn filterdoek.

Toen ik vanmorgen in de woonkamer kwam zag ik werkelijk al een spectaculair resultaat, het water is aanzienlijk helderder dan met alleen het te kleine Sera filter. Zo helder als het nu is is het water in de 8 weken dat het aquarium nu draait nog niet geweest. Na 12 uur al zo'n zichtbaar verschil verbaast me wel.
 
Kijk, daar wordt een mens vrolijk van. :thumbs:
 

Terug
Bovenaan