Is het mogelijk ?


P

Pieke

Guest
Is het mogelijk dat een vis(je) sterft door aanraking van een otociclus ?

Deze schijnen over giftige stekels te beschikken.

Heeft iemand hier ervaring mee ?
 
Lijkt me niet. Heb zelf een schooltje Otocinclus vittatus zwemmen.
 
Otociclus of otocinclus?

De eerste ken ik niet, de tweede is een familienaam, waar vele soorten onder vallen, maar ik heb er nog nooit iets van gehoord, en ik geloof eerlijk gezegd dat het onzin is.
 
Kan me de vraag wel voorstellen aangezien er op de NL-wikipedia-pagina een vermelding over staat..

De dwergmeerval (Macrotocinclus affinis, [Otocinclus affinis]) is een kleine (zo'n 5 cm) algenetende harnasmeerval.

De brede bek van dit nachtactieve dier is bezet met 8 voeldraden. Achter de rugvin bevindt zich een vetvinnetje. De rug- en borstvinnen zijn bezet met giftige stekels.

Edit: bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dwergmeerval
 
Ja, inderdaad, ik heb dit gelezen op internet (wikipedia)

Vraag dit omdat vanochtend plotseling schijnbaar zonder (waarneembare) oorzaak een tot op het laatst zeer actief en levenslustig guppie dood lag.

Kan natuurlijk altijd gebeuren, maar geen enkel ander visje vertoont ook niet het kleinste spoortje van ziekte , lusteloosheid of wat voor ongemak dan ook.

Mijn aquarium een juwel 180, 92 cm en ongeveer 180 liter inhoud word bevolkt door 6 neontetra's 5 kegelvlekjes, 5 otocinclus, 2 badis badis 2 pangio kuhlii en 1 trichogaster lalius.

De visjes zijn allen zeer actief eten goed en vertonen geen spoor van enig niet welzijn.

Ook het guppie was tot de avond ervoor zeer actief en levenslustig, mooi op kleur etcetera.

Plotseling de andere ochtend zonder enig aanwijsbare oorzaak boem, dood.

Vandaar mijn vraag in deze.
 
Ik vraag me af of hier niet van verwarring met Corydoras sprake is. Daarvan is het immers bekend dat deze in rug- en buikvinnen stekels hebben die ze kunnen 'opzetten'. Heeft Aad volgens mij wel eens een pijnlijke duim opgeleverd, zijn daarmee bij ons wel eens in een netje blijven hangen en van een Corykenner wel eens een artikeltje gelezen over 'self poisoning Cory's' vanwege het gif dat ze ermee kunnen uitscheiden.

~ Ivo
 
Ik heb nog nooit gehoord of zelf ervaren dat oto's giftige stekels zouden hebben en daar tevens een vis mee hebben gedood.
Zo'n wikipagina zegt mij niet zoveel.
 
peterdenhaag53 zei:
Ik heb nog nooit gehoord of zelf ervaren dat oto's giftige stekels zouden hebben en daar tevens een vis mee hebben gedood.
Zo'n wikipagina zegt mij niet zoveel.

Op internet staat veel meer info die niet correct is ;).
 
Een ieder bedankt voor zijn reaktie. Dan heeft de dood van het guppie een andere onbekende reden.
 

Terug
Bovenaan