Is Gardena Classic veilig te gebruiken?


Rick.J

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2022
Berichten
76
Locatie
Maastricht
Ik ben opzoek naar een slang om mijn aquarium te verversen, ik heb gelezen dat niet alle slangen veilig te gebruiken zijn met alle gevolgen van dien.

“De Gardena Classic is vormvast, vrij van schadelijke weekmakers (ftalen) en zware metalen”

Staat op de website (voor tuin spullen)

Is deze dan ook geschikt voor het gebruik van het verversen van mijn aquarium?
 
Lijkt me wel hoor en ik gebruik de goedkope slang van de Action.
 
Ik gebruik die slang van Gardena, die is idd veilig.
Maar ik heb in het verleden ook de huismerk groene slang van (ik geloof) Gamma gebruikt.

Je moet vooral uitkijken met slangen die zeer buigzaam/uitrekbaar zijn.
 
Ik kan me niet voorstellen dat een slang schadelijk kan zijn, tenzij die echt afgeeft. Een slang is slechts heel kortstondig in contact met het water.
 
Tuurlijk is dat veilig.
Al zóu zo'n slang giftige stoffen afgeven dan is hij maar zo kortstondig in contact met het water dat het geen tijd heeft om die stoffen af te geven.
 
In de lfs is wel eens aquariumslang vanaf de rol te kopen geen gardena die is vd tuin maar die gebruik ik zelf ook hoor😁dan is die slang toch voor dit koop je 10 a 12m en wat koppelstukjes makkelijk ik kan niet testen of er in eheim pompslangen minder weekmakers zitten, hoe warmer het water desde meer week makers vrijkomen.
 
Maar da's ook wel een bijzonder ding met heel veel weekmaker erin die er ook nog eens makkelijker uit komt door het oprekken. En weekmakers hebben de vervelende eigenschap uit de kunststof te komen. Een normale tuinslang bevat ook weekmakers maar veel minder.

Ja je hoeft mij niet te vertellen waardoor het komt, dat staat in het topic :))
Daarom dus ook de mededeling, want ze zijn bij menig tuincentrum beschikbaar.
 
Maar dan nog.
Je vergiftigd echt je aquarium niet als je ⅓ van het water ververst met een slang waar weekmakers in zitten.
 
Ja je hoeft mij niet te vertellen waardoor het komt, dat staat in het topic :))
Daarom dus ook de mededeling, want ze zijn bij menig tuincentrum beschikbaar.
Nee snap ik, ik had nooit gehoord van een tuinslang die zo rekbaar is.
 
Nee snap ik, ik had nooit gehoord van een tuinslang die zo rekbaar is.
Die bestaan al jaren en ik kocht hem in het begin destijds online nav de tv reclame. Wie weet zit er tussen die slangen ook nog verschil maar ja aangezien hij uit te rekken is zullen er wel bepaalde stoffen inzitten.
 

Terug
Bovenaan