Is er wat te zeggen voor géén waterwissels


W

Weemism

Guest
Ik weet niet of deze discussie al een keer eerder is gevoerd, maar zonder de intentie om te trollen wil ik 'm hier toch eens poneren om te achterhalen wat de experts ervan vinden.

Sinds twee jaar heb ik een Rio 125 (zie onderstaande foto) waar ik wisselende resultaten mee heb gehad. Problemen waar ik vooral last van had:
  • bij tijd en wijle ongebreidelde groei van baardalg
  • slecht groeiende planten (vooral merkbaar bij de vallisneria)
  • onverklaarbare geleidelijke vissterfte zonder voorafgaande aantoonbare afwijkingen aan de vissen
In het begin was ik mede op basis van wat algemene consensus lijkt te zijn vrij consequent met de wekelijkse/tweewekelijkse 50% waterwissels. Het ging hierbij met een wisseling met regulier en onbehandeld kraanwater (regio Eindhoven stad) waarbij ik zorgde dat deze iig wel de juiste temperatuur had.

Door een langdurig medisch traject kon ik meerdere maanden niet voor m'n aquarium zorgen en moest de verzorging aan anderen of een voerautomaat overlaten. In die periode is er, ik neem aan door overbevoering een explosie in de groei van de waterplanten ontstaan en heb ik ook een aantal vissen verloren.

Inmiddels ben ik weer enige maanden thuis, de Rio van overbodige beplanting ontdaan, en handmatig de grootste kluwen baardalg verwijderd. Omdat het water er helder uitzag en de vissen actief waren en er gezond uitzagen ben ik quasi bewust een beetje laks geweest met het hervatten van de waterwissels vanuit de gedachte dat dit nog niet echt nodig was. Ook heb ik in de afgelopen driekwart jaar slechts 2 keer de (standaard Rio) filters uitgewassen en de watten vervangen.

Zojuist de waterwaarden voor het eerst in lange tijd weer eens gemeten:
  • NO3: 25
  • NO2: 0
  • dGH: 4
  • KH: 6
  • pH: 6,8
  • Cl2: 0
Ten opzichte van de laatste meting meer dan een jaar terug valt met name op dat de hardheid van het water van 8 naar 4 dGH is gegaan, en de pH van 8 naar 6,8.

Ik heb vóór en na m'n afwezigheid langere tijd zowel EasyCarbo als Profito in de voorgeschreven doseringen gebruikt, maar ben daar nu al een maand of 2 weer mee gestopt. Verder gebruik ik geen CO2 installatie en doe geen verdere toevoegingen aan het water. Het licht wordt geschakeld met een tijdklok waardoor dit ca 10 uur per dag brandt (met de standaard meegeleverde TL's van Juwel).

Het huidige visbestand bestaat uit:
  • Vuurgarnalen: er zit vanaf de start 2 jaar geleden een kolonie in die nu langzaam begint uit te sterven, ik neem aan vanwege inteelt. Bij de garnalen heb ik daarvoor ook nooit plotselinge massasterfte gehad
  • Chinese Danio: hier had ik ooit een schooltje van, maar met name in deze groep stierf over langere termijn de een na de ander zonder duidelijke aanleiding. Ik heb er nu nog één die het echter al héél lang uithoudt nadat z'n enige partner die het ook al lang uithield een aantal weken geleden kwam te overlijden.
  • Aziatische waaierhandgarnaal: ook dit is een nestor die er denk ik al anderhalf jaar in zit. Ik heb ooit een maatje voor 'm gekocht (beide vrouw), maar die is na enkele maanden al overleden
  • Corydoras agassizii: ook hier had ik een schooltje van waarvan het merendeel binnen enkele maanden zonder duidelijke aanleiding een voor een stierf. Ik heb er nu nog drie die het inmiddels al meer dan een jaar goed lijken te doen
  • Platys: op zoek naar 'eenvoudiger' te houden vissen heb ik hier driekwart jaar geleden een schooltje van gekocht na het overlijden van de Danio's. Ook hier stierven er meerdere binnen de eerste maanden zonder duidelijke aanleiding. 4 houden het echter al meer dan een jaar vol en hebben zelf ook al voor nieuwe aanwas gezorgd vanwege voortplanting
Opvallend is dus dat in de eerste weken/maanden na aanschaf steeds een redelijk deel van de vissen kwam te overlijden (in de periode dat ik nog actief voor het aquarium kon zorgen), maar de rest behoorlijk lijkt behoorlijk robuust. Ik lees hier en daar op het forum dat dit vaker wordt ervaren, en mogelijk te maken heeft met de afnemende genetische kwaliteit van vissen uit de LFS door o.a. het gebruik van veel antibiotica en door inteelt, wellicht dat daarom de sterksten het langere tijd uit lijken te houden.

Nu de reden van de stelling
: ik merk dat het momenteel erg goed gaat met de bak, de vallisneria groeit als kool, de baardalg lijkt zich aanzienlijk minder te profileren, de vissen zijn vitaal en eten goed, er is nauwelijks tot geen uitval meer, het water is helder en ruikt neutraal, en dat terwijl ik dus al maanden geen waterwissel meer heb uitgevoerd (buiten het om de zoveel weken bijvullen met een paar liter water).

Dat doet me dus een beetje twijfelen aan de nut en noodzaak om nog waterwissels uit te voeren als een aquarium geen afwijkende waterwaarden of explicitie problemen met het visbestand vertoont (ziektes/hoge NO2 waardes etc.).

Wat zijn jullie ervaringen/verklaringen hierin, en zijn we wellicht niet een beetje te pro-actief te denken dat hoogfrequente waterwissels noodzakelijk zijn?

Overzichtsfoto van de Rio:

37985362321_a6def0fde4_c.jpg
 
Er zit veel meer in je water dan wat we nu meten, dat ten eerste. Als je je aquarium alleen maar bijvult lijkt het me dat je mineralen en andere stoffen die niet mee verdampen steeds verder opbouwen. Jij merkt dat je GH wel is terug gelopen dat is voornamelijk calcium en magnesium wat waarschijnlijk verbruikt is door je planten. door snoeien raak je dus ook stoffen kwijt uit je water.

De vraag blijft, wat bouwt zich op wat we niet zien of meten en wat doet dat met je bak? Je zou eens met een TDS meter kunnen kijken naar je kraanwater en naar het water in je aquarium.

Ik heb vaak meer vragen dan antwoorden dus ik blijf even neutraal in wat het beste moet werken op papier:)
 
Ten opzichte van de laatste meting meer dan een jaar terug valt met name op dat de hardheid van het water van 8 naar 4 dGH is gegaan, en de pH van 8 naar 6,8.

Omdat je misschien zo weinig ververst wordt de kalk uit je water opgenomen, dus de GH daalt en daarmee de KH en dan dus de PH, of is dit verkeerd geredeneerd? Ik vind het wel een interessant onderwerp dit, maar je bent niet de enige die weinig ververst denk ik. Auqaria zonder co2 wordt sowieso aangeraden om maar eens in de 2/3 weken te verversen
 
Je maakt ook gebruik van een groot stuk hout. Als dat zuren afgeeft aan je water en je haalt die er nooit uit kan dat ook de val in de PH verklaren.
 
Alle hormonen en andere stoffen welke je vissen uitscheiden zal er toch regelmatig uit moeten, anders ga je ziekten kweken, zoals al gezegd, er zit meer in je bak wat we niet kunnen meten, vandaar de regelmaat in verversen welke over het algemeen wordt aangeraden.
 
Met verversen breng je ook weer stoffen in die nodig zijn.
 
Wanneer je geen CO2 wilt of kunt toevoegen en er bovendien met behoorlijk minder licht gewerkt, hetgeen Ts niet doet(?), wordt is het heel goed mogelijk, zelfs aan te raden om weinig water te verversen. Dit kan tot zo'n 3 maanden is een eigen ervaring. Uiteraard beperkt je dit in de keuze van je plantensoorten. Ts heeft behoorlijk wat Vallisneria, zo te zien. Over het algemeen heeft deze plant een voorkeur voor wat harder, meer alkalische waterwaarden. Of we helemaal zonder waterverversingen kunnen? Zover reikt in ieder geval mijn ervaring niet.
 
Ik werk inderdaad niet met minder licht, maar door de groei van de vallisneria tot aan de oppervlakte is de lichtinval in het water wel een stuk minder geworden denk ik, wat zal bijdragen aan de verminderde algengroei en juist betere groei van de vallisneria zelf?

Dank voor jullie reacties (en de link naar het reeds bestaande topic hierover), er zijn inderdaad wel een aantal factoren waar ik geen rekening mee had gehouden v.w.b. het nut van waterwissels, zoals die afvalstoffen, hoewel ik me ook afvraag in hoeverre die niet ook door bacteriën wordt afgebroken. Mineralen blijven dan iig sowieso nog wel een punt, die zullen op termijn inderdaad uitgeput zijn en met vers water moeten worden aangevuld.

Gezien hoe de bak er nu echter voor staat zal ik de wissels denk ik die dan wel beperkter houden qua percentage vervanging en frequentie.
 
Bijzonder goeie vraag en ga ik aandachtig volgen wat de experts hierop te zeggen hebben.
 
Kijk dan ook eens in mijn link van de EU Johnny want daar zijn al veel experts aan het woord geweest denk ik;)
 
Vuurgarnalen: er zit vanaf de start 2 jaar geleden een kolonie in die nu langzaam begint uit te sterven, ik neem aan vanwege inteelt. Bij de garnalen heb ik daarvoor ook nooit plotselinge massasterfte gehad.

Bovenstaande kan al een teken zijn door het langdurig niet verversen bv.
Heb hier zo'n 6 jaar een kolonie vuurgarnalen zitten zonder nieuwe toe te voegen.
 

Terug
Bovenaan