Is er een max. hoogte voor grind/soil?


J

jlrens

Guest
Hoe dik mag een laag bodem bedekkend materiaal (soil, substraat, grind geef het een naampje) eigenlijk zijn?

Ik heb voor m'n Lido 120 project een redelijk hoge terraswand / scheidingswand gemaakt van pak hem beet 23cm.
Kan me zo voorstellen dat er toch vuiligheid in zakt wat je er niet lekker uitkrijgt.

Kan het natuurlijk ook opvullen met piepschuim tot een ''meer veilige'' hoogte, want ik wil niet dat er rotting optreed of mogelijk ziektes of schimmels door vervuiling.
Wie kan me hier wat meer over vertellen?
 
Ben persoonlijk geen fan van een hele dikke bodem, voor 3-4cm en achter zo'n 6cm is meer dan voldoende.
Alles meer dan dat verhoogd m.i. alleen maar de kans op bodemrot, wantja... hoeveel beweging is er nou nog na 10cm substraat?
Het kan als je regelmatig onderhoud doet, dus echt stukken uitzuigen en weer opvullen maar lijkt mij geen doen.

oftewel: terrassen zou ik altijd opvullen zoals je al aangeeft, piepschuim kan. styrodur is ook geschikt en korrelt niet zoals piepschuim dat kan. ik denk dat je achteraf blij bent dat je dat gedaan hebt.

PS: Heb je echte gravers in de bak (geophagus, de grote vrijzwemmers/rovers uit het Malawimeer ect) dan kan die nog wel wat dikker, dat vinden de vissen fijn en het zand blijf dan toch wel luchtig door al het gegraaf.
 
Kijk, dit is precies een antwoord waar ik iets mee kan.
Nee er komen geen gravers in, hoogstwaarschijnlijk ga ik voor een nano-stijl qua vis bestand.
 
Hoe gaat het met dit project? Wat heb je ervan geleerd?
 

Terug
Bovenaan