is dit water geschikt voor garnalen?


mart¡¿n

Member
Lid geworden
22 oktober 2017
Berichten
14
Leeftijd
32
ik ben al enige tijd gefascineerd van garnalen vooral de crystal black/red. echter zit ik nog met een groot vraagstuk en dat zijn de waterwaardens. aangezien ik een volle plantenbak van 180l heb met veel plantenvoeding en co2. zijn de volgende waterwaardens geschikt voor deze diertjes of eventueel andere soorten?

ph 6.5
kh 7
gh 5-6
no3 10 - 20
po4 1.2 - 2
co2 zou rond de 30 a 40 moeten zijn al vindt ik dit lastig te bepalen.

ik heb als bodem ada aquasoil en gebruik verder nog geen osmosewater wil dit wel gaan doen in combinatie van mineralen om kh 3 a 4 en gh 5 a 6 te kunnen behalen. echter zal dit nog een uitdaging gaan worden maar hier kom ik vanzelf op terug als ik weet dat ik garnaaltjes op de goeden manier kan huisvesten.

alvast bedankt voor de hulp:petjeaf:
 
Veel plantenvoeding en co2 is niet heel ideaal voor garnalen maar hoeft ook niet perse een probleem te zijn om garnalen te houden.
Beste is om van te voren te kijken op welke waterwaarden de garnalen gekweekt zijn die je gaat kopen want is vaak heel lastig om garnalen die op kraanwater gekweekt zijn op osmosewater te houden en andersom bv.

Zou dus wel wachten met garnalen aanschaffen tot je helemaal over bent op osmosewater want het omschakelen met garnalen in je bak maakt de kans op problemen veel groter.
Met 180 liter en veel planten zal je ook met een flinke groep moeten starten wil je ze gelijk kunnen zien in je bak trouwens.
Geen idee of je al vissen in je bak hebt of dat nog in de planning zit maar dat is over het algemeen ook geen lekker combinatie met ze.
 
Ik zou ook goed kijken welke soort je op deze waarden kan en hou er rekening me dat de vissen graag een jonge garnaal lusten. Heb je veel licht boven de bak want de co2 die je noemt is al vrij hoog hoor.
 
Wat Seabait zegt is de enige juiste manier van doen: kijken waar ze bij de kweker op zitten, osmose is lang niet altijd nodig, en dan aan de hand van die gegevens je bak voorbereiden op de komst van de garnalen.
 
De cr en cb zijn ook geen snelle kwekers zoals de meeste Neocaridina s dus ik hoop dat je bestand op peil kan blijven. Veel hangt dan ook af van medebewoners en de schuilplatsen die je biedt.
 
sorry voor de late reactie. ik heb op dit moment 10 otocinclus affinis en z'n 20 trigonostigma espei in de bak. met de oto's maak ik me geen zorgen de espei zou misschien wel een probleem kunnen zijn (al worden ze niet heel groot) ik verwacht niet dat ze veel kans zullen maken gezien die dichte beplanting waar de garnaaltjes tussen kunnen gaan zitten. maar graag hier jullie mening over.

dat ze niet snel kweken maakt niet echt uit ik wil ze niet hebben om te kweken/verkopen maar vooral omdat ik ze leuk vindt om te zien. verkopen zou een leuke bijkomstigheid zijn als het er veel te veel worde.

ik ga ook kijken wat me mogelijkheden zijn met osmosewater gezien ik het water op de benedenverdieping aan moet maken en niet meer met jerrycans de trap op en af wil zeulen zal het water omhoog gepompt moeten worden dit betekend dat ik een pomp moet hebben die rond de 5 a 6 meter omhoog kan pompen. Dit zal denk ik de grootste uitdaging zijn.

ik heb inderdaad best veel licht op me aquarium wat zeer goed bevalt de planten groeien erg snel en weinig problemen met alg. al moet ik eerlijk toegeven dat ik sinds drie weken ben overgestapt op een co2 difusor en een beetje moeite had met het opnieuw afstellen. dat er sinds dien een beetje alg aan het opkomen was maar dit is ondertussen al gestopt op de nieuwere bladeren zit enkel nog op de oude stukken hier en daar.

hebben jullie toevallig goede suggesties voor een garnalen kweker in de omgeving van nijmegen waar ik kan kijken wat daar de waterwaardens zijn? ik heb gister avond shrimpparadise aan geschreven en hij verwacht niet al te veel problemen kwa waardes. maar als ik ergens anders geschiktere garnaaltjes kan krijgen doe ik dat liever.
 
op facebook zit Jëns Stacker die garnalen kweekt, woont in Eindhoven, ook op facebook zit Lingewaard garnalen die woont in Bemmel, met beide kwekers heb ik zeer goede ervaringen, Jëns spreekt geen Nederlands maar Duits of Engels wat het soms wat lastig maakt maar opzich was dat voor ons geen onoverkomelijk iets.
 
op facebook zit Jëns Stacker die garnalen kweekt, woont in Eindhoven, ook op facebook zit Lingewaard garnalen die woont in Bemmel, met beide kwekers heb ik zeer goede ervaringen, Jëns spreekt geen Nederlands maar Duits of Engels wat het soms wat lastig maakt maar opzich was dat voor ons geen onoverkomelijk iets.

ik zal van de week contact proberen te leggen met de hier boven genoemde kwekers
 

Terug
Bovenaan