Is dit vinrot of niet?


Ilse2213

New member
Lid geworden
25 februari 2023
Berichten
4
Leeftijd
20
Hoi, weet iemand of dit vinrot is of niet. Mijn betta heeft allemaal scheuren in zijn vinnen en ik wil graag weten hoe het komt. Ik doe regelmatig water wissels en ik heb ook geen scherpe objecten in het aquarium. Verder is hij ook hartstikke actief en eet hij goed. Weet iemand of dit vinrot is of niet? En als het het wel is hoe kan ik het het beste verhelpen?

Groetjes
 

Bijlagen

  • 4FB95DBC-DE6A-4D43-BA26-097660829AA2.jpeg
    4FB95DBC-DE6A-4D43-BA26-097660829AA2.jpeg
    160.6 KB · Weergaven: 49
Goeiemorgen. Laat ik voorop stellen dat ik zelf pas een half jaar een betta heb, en dat ik niet zo veel van vissen afweet. Maar ik ben wel nieuwsgierig... dus.... bij een zoekrondje op internet komen de volgende symptomen steeds voorbij:
  • geïrriteerde (rode) vlekken of strepen op de vin, wondjes​
  • anders gekleurde randjes: zwarte of witte uiteinden van de vinnen​
  • vinnen beginnen te rafelen en sterven af (en hoe erger de infectie hoe meer er van de vinnen verdwijnt...)​
Ik denk dat het in jouw geval belangrijk is om te weten of de vinnen veranderd zijn?
Is de kleur opeens anders geworden aan het uiteinde, zitten er opeens méér gespleten stukken dan éérst?

Hoe zijn verder je waterwaarden? (NO3 bijvoorbeeld)
Hoe vaak ververs je het aquariumwater en hoeveel procent per keer?
Zijn er nog andere bewoners in zijn aquarium of is hij alleen?

Mocht het inderdaad vinrot zijn (ik weet het eerlijk gezegd nog niet).... bij de aquariumspeciaalzaak hebben wel medicatie tegen vinrot, bijvoorbeeld Colombo bactyfec, eSHa 2000 en Sera Baktopur.
Maar voordat je daar aan begint wil je eerst weten of het vinrot is.
 
Sera Baktopur
Even offtopic maar als je nog de Bactopur Direct kan krijgen dan zou ik die snel aanschaffen want dat gaat uit de handel omdat het in Duitsland verboden is begreep ik.
In de Direct zat dan weer een andere stof dan in de gewone Bactopur al weet ik niet precies wat het verschil was.
 
Hoi in ieder geval al bedankt voor je antwoord, ik zal de vragen zo goed mogelijk proberen te antwoorden.

- de kleur van de vinnen is verder niet veranderd, alleen de randjes van de vinnen zijn een beetje doorzichtig. Ook weet ik echt zeker dat het eerder niet zo was, want ik heb een video van toen hij net bij mij was, waar geen scheurtje of randje in z’n staart zit.
- ook heb ik zelf het idee dat het steeds meer scheuren worden. Soms heb ik het idee dat het wel weer heelt maar er komen in mijn ogen meer bij dan dat er helen.
- mijn waterwaardes zijn goed, bijvoorbeeld mijn nitriet en nitraat waardes zijn allebei laag
- ik ververs het water wekelijks met zo’n 40% schoon water en een keer in de zoveel tijd meer. Wanneer ik het water ververs maak ik ook gelijk de bodem schoon met een gravel cleaner en maak ik het filter schoon.
- er zitten sinds een week een paar kardinaal tetra’s in omdat ik toch het idee had dat hij een beetje eenzaam was. Sinds ik deze heb, heb ik ook echt wel het idee dat hij wat opvrolijkte. De visjes gaan juist wel heel goed met hem samen voor zo ver ik kan zien. Ik houd ze regelmatig in de gaten en ik heb nog nooit gezien dat ze aan elkaar aan zaten. Ook met eten geven is er nooit enig probleem. De betta krijgt eerst z’n brokjes en dan de tetra’s en dat gaat altijd goed
- over het beginnen met medicatie. Ja inderdaad daar denk ik hetzelfde over. Dat wil ik best maar eigenlijk wel pas als ik zeker weet of het vinrot is. Want onnodig medicatie toe dienen houdt ik niet heel erg van

Ik hoop dat je wat hebt aan deze antwoorden. Alvast bedankt en ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen
 
Dat doorzichtige aan de randjes herken ik ook aan mijn betta, maar dat was altijd al zo. Verder zijn de vinnen van die betta van mij niet zo lang, dus ik kan het niet vergelijken met die betta van jou... het is een ander 'model' zeg maar 😉

Wat betreft je onderhoud, dat klinkt goed. Wekelijks filter schoonmaken (bedoel je de filterspons uitknijpen?): dat lijkt overbodig, je zou hier op het forum even kunnen zoeken op hoe vaak anderen hun filter schoonmaken (bijv. maandelijks even het grootste vuil er uit knijpen, of pas als de doorstroming echt vermindert... zie ook bericht van gister: https://aquaforum.nl/threads/stelling-van-25-02-2023-filtersponzen-onder-de-kraan-uitspoelen.179683/)
Als je nou veel vervuiling had, langdurig hoge nitraat of zo, ja dan kan ik me voorstellen dat je vis er zwak van wordt en infecties de kop op steken.

Kortom: ik weet het niet... Ik hoop dat er nog wat experts reageren! 😕
 
Heb je van het begin en van nu dan foto s of video s zodat we dat kunnen vergelijken want op het eerste gezicht vond ik het er ook niet raar uitzien maar ja dat zegt niks.
 
Wanneer ik het water ververs maak ik ook gelijk de bodem schoon met een gravel cleaner en maak ik het filter schoon.
Ik zou de filter pas doen als de uitstroom merkbaar minder wordt en ik zou ook niet steeds in de bodem wroeten want daar komen vaak ongewenste stoffen mee in het water.
De bodem zuig ik hooguit 2x per jaar en dan in gedeelten.
 
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik zal de tips van het grind minder schoonmaken en over het filter zeker mee nemen. Kijk dit is een foto van hem waarop ik zelf heel goed kan zien dat het veranderd is. Dit was op de dag dat ik heb kocht. Ik heb hem nu zo’n twee maanden
 

Bijlagen

  • E5BD3C5D-76DB-4693-8AA2-75A205299179.jpeg
    E5BD3C5D-76DB-4693-8AA2-75A205299179.jpeg
    525.7 KB · Weergaven: 41
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik zal de tips van het grind minder schoonmaken en over het filter zeker mee nemen. Kijk dit is een foto van hem waarop ik zelf heel goed kan zien dat het veranderd is. Dit was op de dag dat ik heb kocht. Ik heb hem nu zo’n twee maanden
Heb je ook een foto van nu waar hij zo mooie de vinnen gespreid heeft?
 
Dit is een foto van nu waarop hij zijn vinnen redelijk gespreid heeft. Zo als hij dat doet op de andere foto, dat heb ik helaas niet maar deze foto wel en hierop kun je het ook wel aardig goed zien
 

Bijlagen

  • 673EDF91-6857-4595-9C76-D990D3FA2AE8.jpeg
    673EDF91-6857-4595-9C76-D990D3FA2AE8.jpeg
    252.4 KB · Weergaven: 39

Terug
Bovenaan