Is dit normaal gedrag voor Citroentetra's?


M

MarlonnekeW

Guest
Twee weken geleden heb ik 10 Citroentetra's aan mijn aquarium toegevoegd. Helaas had ik de pech dat ze al snel last kregen van Bekrot/Columnaris. Ik heb dit behandeld met Baktopur en ik heb het idee dat de witte plekken rond hun bek langzaam aan het wegtrekken zijn.

Sinds gisteren is het gedrag van de tetra's echter flink veranderd. De eerste dagen waren het best actieve zwemmers, die voornamelijk aan de voorkant van de bak als school baantjes aan het trekken waren. Tijdens de behandeling met de medicijnen werden ze nog drukker (waarschijnlijk stress), maar sinds gisteren zijn ze aanmerkelijk rustiger geworden. Ze hangen een beetje rond aan de voorkant van de bak, waarbij elke vis een eigen 'hangplek' lijkt te hebben. Er wordt regelmatig naar elkaar gepronkt en soms jaagt een vis een andere vis weg, maar verder zwemmen ze nog maar weinig.
De tetra's eten nog wel gewoon goed, al zijn ze niet meer zo fel als in het begin (dat was vaak een echte feeding frenzy).

Voor de behandeling van de bekrot heb ik de stroming van het filter harder gezet. Vandaag heb ik deze weer wat afgezwakt, maar dat heeft geen invloed gehad. Het viel me wel op dat, zodra ik met mijn hand in de bak kom, de citroentetra's zich samen onder een plant verstoppen. Dat deze ze eerder niet.

Omdat ik de vissen nog maar heel kort heb, vind ik het lastig om te bepalen of de verandering in gedrag komt, omdat ze langzamerhand gewend zijn aan hun nieuwe omgeving, of dat het een indicatie is dat ze nog steeds ziek zijn.

Ik hoop dat er hier op het forum iemand is, die ervaring heeft met Citroentetra's en mij kan vertellen of ik me zorgen moet maken of dat het normaal gedag is.

Mijn aquarium is een Rio125 (81x36x50cm, 125 liter) en de medebewoners zijn jonge Corydoras panda, 1 L144 en vuurgarnalen.
 
Je vissen beginnen een normaal gedragspatroon te vertonen, bij gevaar of onwennigheid dan schoolt men kort bij elkaar, en als de groep gewend is en zich lekker begint te voelen, dan zullen ze nog steeds dicht bij elkaar blijven, maar dan heeft elke vis een eigen "Territoriumpje" van ongeveer 3 vislengtes in alle richtingen.
Komt dan een soortgenoot over de grens heen, dan wordt er gepronkt en desnoods eens een schijngevecht gehouden.

Alleen bij eten komt de gezamenlijkheid weer even terug.

Dus je vissen zijn eindelijk een beetje natuurlijk gedrag aan het vertonen!

Greetzz BigSmoke
 
Bedankt voor de reactie.
Na ongeveer 2/3 dagen heel weinig te hebben gezwommen, zijn ze nu weer teruggekeerd naar hun 'oude' gedrag. Ze zwemmen nog steeds veel met de hele school samen of in groepjes en zijn veel in beweging. Ze zijn ook weer wat feller op eten. Het grappigste is dat ze regelmatig komen 'buurten'. Het aquarium staat naast mijn werkplek (ik heb een eigen bedrijf, dus ben veel thuis aan het werk) en als ik zit te werken word ik regelmatig nieuwsgierig aangestaard door de hele school citroentetra's.

Ik ben benieuwd hoe zich dit verder gaat ontwikkelen en of ze uiteindelijk toch weer wat rustiger gaan worden of dat ze zich toch een paar dagen niet lekker gevoeld hebben en daarom rustiger waren. Er zijn nog twee vissen met een witte plek rond hun bek, maar dat is wel al een stuk weggetrokken, dus ik hoop dat ze snel weer helemaal beter zijn.
 

Terug
Bovenaan