Is dit Hydra?


Thdo

Well-known member
Lid geworden
9 november 2021
Berichten
256
Leeftijd
31
IMG_20211205_173447.jpg

Is dit Hydra? Ik heb er een paar drijfplantjes in gezet een paar dagen terug. De bak draait nu 1.5 week. Waterwaardes heb ik eenmaal gemeten maar aangezien hij nog in de opstartfase zit heb ik dat niet nogmaals gedaan.
Er zitten wat poelslakken in om een kweek op te starten voor de aankomende dwergkogels en om voor wat nodige bacteriën te zorgen. Daarvan inmiddels tientallen minislakjes. Ik zie ze zo niet echt op de planten zitten.
Bedankt alvast voor de hulp!
 
Ja lijkt mij wel...
 
Denk het ook. Flubenol is effectief .
 
Btw, slakjes kunnen er vaak niet even goed tegen al hadden de slakken hier er weinig last van als ik een halve dosis gaf bij Hydra.
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
ik had dit ook bij opstarten 200liter in oktober. Ik doe in de 2de of 3de week bij opstarten van een aquarium altijd een paar visjes in de bak om de cyclus te vernellen. 1 dag later waren al die "hydra's" verdwenen (ik denk opgegeten )
 
ik had dit ook bij opstarten 200liter in oktober. Ik doe in de 2de of 3de week bij opstarten van een aquarium altijd een paar visjes in de bak om de cyclus te vernellen. 1 dag later waren al die "hydra's" verdwenen (ik denk opgegeten )
Mag ik vragen welke vissen je erbij hebt gezet? Ik zag op internet wel staan dat platy's, Molly's en labyrint vissen ze opeten maar dat zijn niet mijn vissen van voorkeur. Flubenol wil ik liever niet ivm de slakken die ik wil laten leven, maarja, als het de beste optie is dan doe ik dat natuurlijk wel.
 
Poelslak en Betta zijn zeer biologisch verantwoord :D

Heet water gaan ze ook stuk van, maar dan moet je wel een reserve bakje hebben voor de andere bewoners
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Mag ik vragen welke vissen je erbij hebt gezet? Ik zag op internet wel staan dat platy's, Molly's en labyrint vissen ze opeten maar dat zijn niet mijn vissen van voorkeur. Flubenol wil ik liever niet ivm de slakken die ik wil laten leven, maarja, als het de beste optie is dan doe ik dat natuurlijk wel.
Rasbora Hengeli maar ik weet zeker dat er een heleboel visjes deze beestjes wel lusten. Maar ik ben iet 100% dat dit Hydra's zijn. In ieder geval een poliepensoort.
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Bedankt voor de tips. Ik vind het ook niet 100% lijken op Hydra maar ik zou niet weten wat het dan is. Het lijkt er het meeste n
op, ik zie ook op mijn plantjes zitten. Zouden kogelvissen ze eten? Anders zet ik die er gelijk in. Zal dan wel elke dag water testen worden zeker aangezien mijn bak nog maar 1.5 week draait. Ik heb wel opgestart met filtermateriaal uit een ander aquarium, een berg slakjes en elke dag wat voer erin.
 
Ik zie nu dat er ook witte wormpjes over het glas kruipen. Echt ieniemienie wormpjes, geen puntkop ofzo dus ik hoop geen planaria, tenminste, ze zijn zo klein dat ik het niet echt kan zien. Ik zie alleen dat ze bewegen, ongeveer 1mm groot.

Waterwaardes zijn geloof ik best prima voor een opstartend aquarium.
Ph. 7.5
Ammonia 0
Nitriet 0.5
Nitraat 10
Fosfaat 0
 
Ik zou de bak even rustig in laten draaien en kleine wormpjes zie je wel vaker.
 
Ik zou de bak even rustig in laten draaien en kleine wormpjes zie je wel vaker.
Ja je hebt gelijk, ik laat het zo even en kijk het wel gewoon aan wat er gebeurd!
 
Hydra zie je vaak bij teveel voeren maar zonder bewoners is dat niet aan de orde en als je zou koeten behandelen dan kan dat nog.
 
Hydra zie je vaak bij teveel voeren maar zonder bewoners is dat niet aan de orde en als je zou koeten behandelen dan kan dat nog.
Nou ik voer de slakken natuurlijk wel en ik heb zaterdag iets te veel erin gegooid denk ik. Nouja het komt vast goed, ik heb wel flubenol besteld voor de zekerheid, dan heb ik het maar gewoon in huis.
 
Gewone slakken redden zich wel met afval en alg hoor en die zou ik nu niet apart voeren
Flubenol in huis is altijd handig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Het lijken er niet meer te worden maar ze lijken wel groter te worden. Ik heb er een paar bespoten met koken water. Ik ben benieuwd wat dat gaat doen, bij een temp boven de 42 zou Hydra dood moeten gaan.
 
Ben benieuwd of dat werkt. Als je dit onderwater doet dan lijkt me dat vrij lastig omdat het water gelijk afkoelt wat je erop spuit.
 
Ben benieuwd of dat werkt. Als je dit onderwater doet dan lijkt me dat vrij lastig omdat het water gelijk afkoelt wat je erop spuit.
Nee ik heb het niet onder water gedaan. Klein laagje water eruit en de bovenste paar bespoten!
 
Ja ok maar als ze ook onderin je bak zitten wordt het al lastiger denk ik om het zo te doen.
 
Hydra, hoef je niet perse wat aan te doen enkel 'gevaarlijk' voor hele kleine jonge visjes en jonge garnalen.

Niet veel stof (voer) in het water helpt te verminderen. Batterij methode werkt ook, bij slakken niet te lang gebruiken en na gebruik water wissel.

Bij de meeste dieren kunnen ze geen kwaad
 
Hydra, hoef je niet perse wat aan te doen enkel 'gevaarlijk' voor hele kleine jonge visjes en jonge garnalen.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Een flinke hydra plaag is ook echt wel vervelend voor kleine volwassen vissen en volwassen garnalen. Ik zag ze hier elke keer enorm schrikken als ze tegen zo'n monster aan zwommen, dus het irriteert ze wel degelijk. Na het bestrijden van hydra leken de garnalen zich een stuk prettiger te voelen (en de visjes ook). Minder schuw.
 
Vuurtetra en neo caridina hadden er hier weinig problemen mee. Zelfs het idee dat de volwassen garnalen zich er te goed aan deden.

Appel slakken ruimden Hydra hier ook aardig op.
 
Vuurtetra en neo caridina hadden er hier weinig problemen mee. Zelfs het idee dat de volwassen garnalen zich er te goed aan deden.

Appel slakken ruimden Hydra hier ook aardig op.
Dan had ik denk ik een hele grote plaag of gewoon pech 😅 appelslakken leken niet echt te helpen.

Verschilt dus weer per bak :)
 
Het ziet er naar uit dat het hete water gewerkt heeft. Nu bedenken hoe ik daar heel mijn bak inclusief planten mee ga behandelen. Waarschijnlijk niet haha. Ik heb de garnalen uit het kleine bakje overgezet in de grote bak en de kleine ga ik nu een aantal slakken verder in kweken.
Hopen dat de garnalen de hydra opeten. Als het al hydra is want het ziet er niet helemaal uit als hydra. Hydra lijkt toch vooral langer en deze zijn wel echt compact.
 
Hydra lijkt toch vooral langer en deze zijn wel echt compact.
Hydra kan ineen krimpen en weer uitrekken. Als je een middeltje ertegen gebruikt zul je ze ook in elkaar zien verschrompelen. Veelal zitten ze ook aan de onderkant van de blaadjes van planten.
 

Terug
Bovenaan