Is dit een goede kweekbak voor Crystal Red garnalen?


WPT

Well-known member
Lid geworden
7 februari 2017
Berichten
830
Locatie
Zuid Holland
Website
www.youtube.com
Ik ben onlangs helemaal opnieuw begonnen met een nieuw aquarium omdat ik me volledig wilde richten op de kweek van Crystal Red garnalen.

Ik heb daarvoor onderstaand (zie foto) 30 liter aquarium opgezet met een PH verlagende bodem van Dennerle. Ook de bak, filter en verwarming zijn overigens van dit merk. Verder heb ik wat plantjes in de bak staan, een stukje hout, 2 Catappa bladeren en bosje levermos. De temperatuur is 22 graden. De bak wordt bewoond door 20 Crystal Red garnalen en 1 Sulawesi slak. De garnalen zien er erg vrolijk en actief uit. Ook de slak is erg actief en reist de hele bak door.

Is dit een prima bak/inrichting voor het kweken van garnalen?

Wat zouden jullie mij adviseren te verbeteren?



Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties.



De mosbal op onderstaande foto is inmiddels vervangen voor een bosje levermos te zien op de foto daaronder:

PfP85bcTn-NtfpivZp35WxLWTQC7lO3f.jpeg


PfP85bcTn-NtfpivZp35WxLWTQC7lO3f.jpeg
 
Ik heb de planten een aantal dagen apart in een bak met water gehouden en met grote regelmaat omgespoeld. Inmiddels zitten de planten al een week samen met de garnalen in de bak, moet ik me er dan nog zorgen om maken?

Verder twijfel ik überhaupt de plant erin te houden omdat mijn enigste doel eigenlijk is de perfecte kweekbak te maken en uiterlijk van de bak is hieraan ondergeschikt voor mij.

Wat betreft de pomp ik hoop en denk het wel. In de container zit een soort spons.
 
Daarmee bedoel je drijvende planten? Ik verwacht dat die plant die er nu in staat over een week ook zo lang is dat die drijft. Is dat net zo goed of minder?

En welke drijvende planten adviseer je?
PS. Uit nieuwsgierigheid wat vinden ze fijn aan drijvers?
 
En welke drijvende planten adviseer je?
PS. Uit nieuwsgierigheid wat vinden ze fijn aan drijvers?

Ik heb zelf ook drijfplantjes (o.a. Salvinia Natans) en daar hangen ze met grote regelmaat op de kop onder om te " grazen"
 
Dank je wel. Geen verbeterpunten? ;)

Ik zie bij een boel kwekers bakken staan vol garnalen met verder enkel een filter en wat bodembedekking dus noodzakelijk zijn andere toevoegingen verder niet.
Zelf gebruik ik ook zo'n hoekfilter alleen in een kleiner bakje en denk dat het voor jouw bak beter is om bv een dubbele sponsfilter te gebruiken ivm zuurstof.
 
Die dubbele sponsfilters heb ik vaak gezien in video's en foto's. Worden deze aangesloten op een extern filter? Want dit is iets waar ik nog compleet onbekend mee ben.
 
Die zijn meestal aangesloten op een luchtpomp,is een heel simpel systeem maar wel heel goed voor garnalen dus.
 
Wat ook een goede filter is dat is de Aquael mini pat. werkt zonder zuurstofpompje en dus vrij geruisloos.
 
Die dubbele sponsfilters heb ik vaak gezien in video's en foto's. Worden deze aangesloten op een extern filter? Want dit is iets waar ik nog compleet onbekend mee ben.
Dit betreft een sponsfilter, deze worden aangesloten op de luchtpomp. Doormiddel van een soort vacuüm wordt het water dan door de spons gezogen. In dit filmpje wordt het duidelijk uitgelegd.
 
OMG @Emiel is dat alles?!!!!!
En houdt zo'n pompje de bak dan wel goed schoon?

@jessicapilon Die pomp ziet er ook supertof uit en kost ook maar iets van 20 euro. Is die dan beter dan de eerder genoemde optie of heeft die als enig voordeel dat het intern is?

Ik dacht dat ik aan dit soort dingen moest denken: :br:
msd6wUGsovEyHCWaFD4OAJ0a7ij5n6MF.jpeg
 
WPT garnalen vervuilen niet zo erg houden de bak eerder schoon.
maar het sponsfilter reinigt ook goed heeft mijn bakken altijd goed schoon gehouden en de garnalen zitten er graag op om de etensresten alsnog op te peuzelen.

het voordeel van het filter wat @jessicapilon geeft is dat er geen luchtpompje op zit.
luchtpompjes maken over algemeen nogal bromment geluid.
 
Die kost dacht ik 15,95 en werkt als een sponsfilter maar dan heeft deze geen los zuurstofpompje nodig maar hier is de pomp ingebouwd al.
 
Geen apart zuurstofpompje maar intern is wel fijn

Ik zie bij een boel kwekers bakken staan vol garnalen met verder enkel een filter en wat bodembedekking dus noodzakelijk zijn andere toevoegingen verder niet.
Zelf gebruik ik ook zo'n hoekfilter alleen in een kleiner bakje en denk dat het voor jouw bak beter is om bv een dubbele sponsfilter te gebruiken ivm zuurstof.
Wat doet zo'n sponsfilter voor de zuurstof wat het huidige hoekfilter niet doet?
 
Het water extra van zuurstof voorzien.
Is best een kolom water zo en zuurstofrijk water is heel belangrijk voor de garnalen dus vandaar mijn tip om een luchtaangedreven sponsfilter te nemen.
Er zijn mooie stille luchtpompjes te krijgen want klopt dat er een hoop zijn die herrie maken.
 
Je hebt vaak door de bubbels wat meer gasuitwisseling in de bak en met de Aquaell kun je ook met een slangetje zuurstof toevoegen aan de bak.
Maar als je wat oppervlaktestroming hebt dan bereik je hetzelfde of je gebruikt een oxidator.
 
Haha, wat verwarrend allemaal! :)

Dus een sponsfilter (zowel de interne Aquael als een externe luchtpomp) is beter vanwege het feit dat het meer zuurstof in de bak brengt. Maar als vervanging kan dit ook bereikt worden met of genoeg wateroppervlakte beweging of een oxidator?

Of zijn wateroppervlakte beweging en een oxidator een belangrijke aanvulling op een sponsfilter?

En biedt een sponsfilter op bovengenoemd voordeel verder geen voordelen op het huidige hoekfilter?
 
je kan met de dennerle hoekfilter ook genoeg zuurstof in je bak creeren als er maar oppervlakte beweging is.
als ik het goed zie is dit de dennerle hoekfilter..
heb je hier wel een garnalen uitbreiding op zitten die is anders wel aan te raden om het filter garnaal proef te maken.
in me aquarium wat ik momenteel aan het indraaien ben zit ik ook met een dennerle hoekfilter en kan prima alleen is een spons filter vaak garnaal proef en goed betaalbaar.
Het feit waarom ik aangaf dat een sponsfilter met luchtpomp wat meer lawaai maakt is omdat sommige mensen de bakjes in de slaapkamer hebben staan en dan kan het toch wel heel hinderlijk zijn..
 
Als je wat beweging aan het oppervlak hebt dan is dat doorgaans voldoende hoor en ik heb ook jaren zonder een oxidator gewerkt. Vooral voor de niet al te moeilijke garnalen kan dat prima.
 
Dit is inderdaad de Dennerle hoekfilter @Halsiemp3. Ik twijfel nu tussen het kopen van een Baby garnaal proof opzet stukje voor dit filter of een sponsfilter.

Oppervlaktebeweging betekend gewoon rimpels in het water neem ik aan?
 
betaalbaar.
Het feit waarom ik aangaf dat een sponsfilter met luchtpomp wat meer lawaai maakt is omdat sommige mensen de bakjes in de slaapkamer hebben staan en dan kan het toch wel heel hinderlijk zijn..


Wij dus ook 2 op de SF Aquaflow 100 en die van Aquaell en die hoor je beiden eigenlijk niet. Zuurstofpompje wil ik daar dan ook niet hebben vanwege het geluid.
 
Ik gebruik het hoekfilter zonder protector,nog nooit eerder gebruikt ook en is ook niet echt nodig vind ik.
 
Dat maakt dat hele verdiepen in garnalen zo moeilijk. Iedereen vind iets anders en overal lees en zie je andere verhalen. De ene keer hoor je 22 graden dan hoor je Temp maakt niet uit. Ph moet 6,5 zijn een andere keer 7,5. En ga zo maar door. Maar daarom is een forum als dit wel heel fijn om samen te kunnen sparren.

Ik denk dat ik voor nu het filter laat zitten en zo'n kapje erop koop en de sponsfilter voor nu nog even oversla.


Wat vinden jullie van het aantal bladeren en elzenproppen in de bak?
 
Nog even over de pomp, ik heb mijn wateroppervlakte beweging gefilmd zodat jullie kunnen zien of de Dennerle hoekfilter zijn werk goed doet of dat er beter een andere pomp of aanvulling van oxidator nodig is :)

 
met de bladeren en proppen is goed prima zo ziet er leuk uit je aquarium.
ik denk ook niet dat er echt een verkeerde manier is maar iedereen heeft andere ervaringen.
een goedkope en simpele oplossing is vaak een sponsfilter en dat komt ook omdat veel mensen meerdere bakjes hebben en dan kan je mooi meerdere sponzen op 1 pomp aansluiten.
ik zo alleen je uitstroom van je filter iets lager zetten meestal doe je die vlak onder het water oppervlak.
verder ziet je bak er goed uit!
 

Terug
Bovenaan