is dit een Echinodorus?


I

ikbenFrits

Guest
is dit een Echinodorus?
want er komt een stengel uit maar wat moet ik daarmee doen ?

mijn Echinodorus.JPG
mijn Echinodorus.JPG
stengel Echinodorus (1).JPG
stengel Echinodorus (2).JPG
stengel Echinodorus (3).JPG
 
Ja dat is een Echinodorus. De stengel die eruit komt is een bloem, gaat open zodra deze boven water is. Daar hoef je verder helemaal niks mee te doen, maar als hij gaat rotten kun je hem weg halen. Geeft alleen maar aan dat de plant het goed naar zijn zin heeft, dus niks om je zorgen over te maken
 
Dat is volgens mij geen stengel met bloem maar met davent/jonge planten eraan. Als deze voldoende wortels hebben kun je deze eraf ahlen en weer herplanten.

Helemaal gelijk, mijn excuses. Volgens mij is dit een gewone bleheri? Maar ik vind Echinodorussen echt enorm lastig uit elkaar te houden, dus zou het even aan een kenner navragen.
 
Het is de zwaardplant Echinodorus bleheri uit het Amazone gebied, hele makkelijk plant die vrij groot kan worden en een behoorlijk wortelstelsel maakt in de bodem en daarom ook onder moerasplanten valt die voeding bij de wortels nodig heeft.
Steel groeit naar oppervlakte en daar kan hij bloemetjes gaan geven en onder water ontstaan nieuwe jonge plantjes die luchtwortels krijgen en gewoon weer kan gebruiken door ze in het grind te planten.
De Zwaardplant houd van middelmatig licht en als voeding Kalium en ijzer om gezonde grote bladeren te vormen die mooi groen kleuren, bij te fel licht of te weinig Kalium en ijzer blijven de bladeren lichtgroen tot zelfs licht doorzichtig en smal.
Snoeien als de plant te groot is geworden is heel eenvoudig, de buitenste oude bladeren tot aan de wortelstam weg trekken zodat nieuwe jonge scheuten meer licht vangen en door kunnen groeien.
Als bemesting heeft deze plant liefst veel Kalium en ijzer nodig bij de wortels, vloeibare bemesting werkt matig bij deze planten omdat ze maar 20% opnemen via het blad en 80% voeding uit de wortels halen zoals vele moerasplanten.
 
Dar is lateriet voor.

Franse klei met ijzer.
Bolletjes bj de wortels steken.

Ik heb hem ook. met naaldmeervallen, lijken op de stelen.
Moet oppassen met afknijpen.

En die steel komen nieuwe planten aan..
 
vloeibare bemesting werkt matig bij deze planten omdat ze maar 20% opnemen via het blad en 80% voeding uit de wortels halen zoals vele moerasplanten.


Is dat een bewezen feit want we weten wel dat moerasplanten zowel met de bladeren als de wortels voeding kunnen opnemen maar hoe die verhouding ligt heb ik eigenlijk nog nooit gelezen.
 
Is dat een bewezen feit want we weten wel dat moerasplanten zowel met de bladeren als de wortels voeding kunnen opnemen maar hoe die verhouding ligt heb ik eigenlijk nog nooit gelezen.
De verhouding werd aan mij verteld door een aantal verschillende plantenkwekers, of de verhouding echt helemaal klopt weet ik ook niet 100% en ik kan er verder ook weinig over terug vinden op internet.
Kan mij wel geheel voorstellen als moerasplanten enkel met de wortels in het water staan en het loof boven water dat vrijwel alles via de wortels wordt opgenomen, onder water is denk een ander verhaal.

Zelf heb ik de ervaring dat vloeibare meststoffen veel minder groei geven dan voeding bij de wortels duwen bij deze plant.
Osmocote bolletjes werken dan ook heel goed die NPK bevatten en daarbij ijzer houdende klei of E15 tabs van Dennerile doen ze het bijzonder goed bij matig/gemiddeld licht.

Alleen is het erg vreemd als ik dit bij de Crypto's doet dat hun bladeren gaan vernotteren en oplossen, wel maken de Crypto's daarna weer nieuwe bladeren aan.
Na geen Osmocote en extra ijzer bij de wortels te drukken doen mijn crypto's het beter en geen versnotterde bladeren meer gehad.

Wel heb ik al vanaf het begin problemen met de Enchindorus red flame, deze groeit matig en ook met extra voeding bij de wortels, ook extra licht hielp niet veel om het te laten groeien tot een volle plant.
Extra 3000K of 7000K licht erbij deed de plant ook niet stimuleren om te gaan groeien, dus oorzaak kan ik niet achterhalen met deze plant terwijl hij zo mooi vol rood kan zijn.
Jonge bladeren zijn mooi diep rood dus geen ijzer te kort maar willen niet door groeien en blijft de plant kwarren en stagneren.
 
Laatst bewerkt:
Crypto s kunnen bij veranderingen soms snel versnotteren inderdaad. Ik heb hier ook sinds 3 maanden een grote Echino die niet wil groeien zoals ik wil ondanks de EI en voedingsbollen. Maar ja, soms hou je dat denk ik gewoon.
 

Terug
Bovenaan