Is dit een alg?


Tomg

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2018
Berichten
551
Leeftijd
23
Goedenmiddag,

Mijn aquarium draait ongeveer 3 maanden. Sinds een maand verschijnen er geregeld witte doffe geconcentreerde stippen/vlekken op het glas aan de binnenkant. De bak maak ik 1x in de 2 weken schoon (waterverversing 1/3, vuil op wapperen en afhevelen en ruiten schoonmaken met sponsje). Maar deze aanslag (alg?) Is erg lastig te verwijderen, lukt alleen door er flink met een pasje overheen te gaan. Wanneer het allemaal weg is komt het na een paar dagen weer net zo hard terug.

De bak is 125l. 8 uur licht/dag. Gebruik profito en easycarbo. Gemiddelde/redelijk volle plantenbezetting. 15 neon tetras, 6 rasbora galaxys, 20 CR.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

20180925_123917.jpg
 
Hmm, dat lijkt mij sterk. Heb wel eens eitjes op de ruit gezien maar dit zijn echt vlekken.
 
Is nogal lastig om hier op goed scherp te stellen, hier nog 2 van die plekken.

20180925_132506.jpg
20180925_132534.jpg
 
Jup, doffe witte uitslag, de onderste foto laat dat het beste zien.
 
Maar als dit slakkeneitjes waren zal ik al duizenden slakjes in mn aquarium moeten hebben. Want in zo'n vlek bestaat uit ontelbaar miniscule plekjes. Zou het misschien dan dode bacteriën oid kunnen zijn.
 
Ik denk dat je het beste even andere reacties kan afwachten. Het enige wat ik kan bedenken is iets van bacterien maar ook dat betwijfel ik zelf.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Volgens mij wel een alg, als je inzoomt op de onderste foto zie je ook een spoor van een etende slak erdoor.
 
Bedankt voor het meedenken! Misschien ook voor de duidelijkheid het zit niet op de planten, alleen op de ruiten. 2 weken geleden nitraat en fosfaat laten testen maar dat was beiden ruim voldoende aanwezig.
 
Helaas nog steeds wat 'last' van. Geen idee wat de oorzaak is, maar het blijft terugkomen.
 
Vanuit de insteek dat algen eigenlijk symptomen zijn van de problemen, ben ik geïnteresseerd in andere 'problemen'. Hoe groeien jouw planten? Wat en hoe vaak doe je iets in je bak? Etc.
 
Vanuit de insteek dat algen eigenlijk symptomen zijn van de problemen, ben ik geïnteresseerd in andere 'problemen'. Hoe groeien jouw planten? Wat en hoe vaak doe je iets in je bak? Etc.
Planten groeien goed, verder geen algen. 1 of 2x per week snoeien. Waterwissel 40% 1x per week, allinone voeding gebruik en overdoseer ik
 
Doseer je verder nog iets in de bak?

Zelf heb ik deze ook in mijn bak. Juist omdat ik een natuurlijke look nastreef, erger ik me er niet zo aan. Tenzij het hier iets ernstig blijkt te zijn. Zelf weet ik nog niet waarom deze aanslag er is, maar de bak en ik moeten elkaar nog echt leren kennen.

Offtopic:
Slimme manier! Is het iets specifieks wat je te weten wilt komen?
Na ruim 10j afwezig te zijn, ben ik me nu vooral aan het inlezen over verscheidende onderwerpen. En vaak waar er nog geen antwoord te vinden is, vraag ik dan oa.
Ondertussen al meer kennis van zaken?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Ah vandaar,

Ben niet helemaal volledig in mn antwoord,
Ik voeg verder co2 toe. Zit op ongeveer 30ppm. 8 uur staan de lichten aan (28watt)

Valt me op dat het vooral achter de hoge achtergrond beplanting zit waar geen licht komt en aan de voorkant net boven de grind laag (hier komt wel veel licht).

Zelf heb ik vermoedens van bruine alg. Wanneer ik van bovenaf kijk lijkt het bruin en van onderaf wit. Mogelijk veel silicaat in het kraanwater?

Hier nog een fotootje van de complete bak.

20181215_122208.jpg
 
Dat van het zwakkere licht, kan ik ook bevestigen. Zo groeien de Vallisernia Spiralis rechts vooraan minder goed (langzaam, slakkengaatjes, etc) en daar heb ik ook deze aanslag. De andere planten groeien verder prima.

Mijn waterwaardes en dosseringen voor mijn 200L aquarium bij de afgelopen drie metingen zijn:

13/12:
Metingen: 25,0 °C / 7,0 pH / 14 dGh / 10 dKh / 28,60 ppml Co2 / 0,0 ppml nh3/4 / 0,0 ppml No2 / 25 ppml No3 / 0,1 ppml Po4 / 0,10 ppml Fe
Dossering: 1 rasp Sepiaschelp (= 0,1 mg Ca) / 1 theelepel dGh Sera zout (= 5 mg dGh-zout) / 10 ml Fe / 0 ml Bemesting / 50 ml Kh2po4

16/12
Metingen: 23,5 °C / 7,5 pH / 14 dGh / 10 dKh / 9,28 ppml Co2 / 0,0 ppml nh3/4 / 0,0 ppml No2 / 35 ppml No3 / 1,0 ppml Po4 / 0,10 ppml Fe
Dossering: 0 rasp Sepiaschelp (= 0,0 mg Ca) / 2 theelepel dGh Sera zout (= 10 mg dGh-zout) / 20 ml Fe / 0 ml Bemesting / 75 ml Kh2po4

19/12
Metingen: 24,5 °C / 7,0 pH / 14 dGh / 10 dKh / 28,84 ppml Co2 / 0,0 ppml nh3/4 / 0,0 ppml No2 / 45 ppml No3 / 10,0 ppml Po4 / 0,50 ppml Fe
Dossering: 0 rasp Sepiaschelp (= 0,0 mg Ca) / 1 theelepel dGh Sera zout (= 5mg dGh-zout) / 10 ml Fe / 20 ml Bemesting / 25 ml Kh2po4

Zoals ik al reeds eerder zei:
de bak en ik moeten elkaar nog echt leren kennen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
De doseringen van Fe, Kh2po4 en bemesting zijn stockoplossingen, zelf gemaakt volgens voorschrift...
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Bruinalg wordt niet veroorzaakt door silicaten maar door te weinig goede bacterienn. Bruinalgen voeden zich wel met silicaten voor de opbouw van hun skelet.
Kun je nogeens een goede foto posten van de alg?
Kun je het makkelijk met de vinger van de ramen wrijven want bruinalg vliegt eraf als je daar even lichtjes overheen gaat met de vinger.
 
Ah vandaar,

Ben niet helemaal volledig in mn antwoord,
Ik voeg verder co2 toe. Zit op ongeveer 30ppm. 8 uur staan de lichten aan (28watt)

Valt me op dat het vooral achter de hoge achtergrond beplanting zit waar geen licht komt en aan de voorkant net boven de grind laag (hier komt wel veel licht).

Zelf heb ik vermoedens van bruine alg. Wanneer ik van bovenaf kijk lijkt het bruin en van onderaf wit. Mogelijk veel silicaat in het kraanwater?

Hier nog een fotootje van de complete bak.

Bekijk bijlage 264503
Op deze foto kijkend zie ik wel aardig wat slakken, als ik het goed heb. Op je filterhuis en op de houtdecoratie. Wanneer dit klopt dat lijkt mij de optie slakken eitjes zo gek nog niet...
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Op deze foto kijkend zie ik wel aardig wat slakken, als ik het goed heb. Op je filterhuis en op de houtdecoratie. Wanneer dit klopt dat lijkt mij de optie slakken eitjes zo gek nog niet...
Ik heb inderdaad veel slakjes. Maar dit zijn geen eitjes, echt (bruine) vlekken. Het voelt met je vinger ook niet aan als eitjes. Wanneer je het er met moeite afschraapt komt er een soort slijmachtig vliesje vanaf.
Her en der kom ik wel eitjes tegen hoor, maar daar zie je wel duidelijk verschil in.
 
De gewone bruinalg kun je in de regel zonder veel moeite van de ramen afwrijven.
Ja daarom lijkt het me ook geen normale bruine alg toe. In die link staan precies dezelfde symptonen.
 
@OlliePindakaas , heb jij toevallig ook hout in je aquarium met deze "alg"?. Heb een stuk hout in de bak die wat zacht is, er brokkelde laatst ook wat van af. Weet niet of er dan mogelijk te veel afvalstoffen vrijkomen. Maar ververs ruim 40% wekelijks.

Lijkt nu plotseling weer erger te worden en zelfs mn planten krijgen een bruin laagje die ik er niet af krijg. Planten groeien trouwens goed, maar het ziet er wat minder fraai uit.

En wat voor substraat heb jij er in?

Ik denk dat ik weer ga beginnen met easycarbo toevoegen. Aangezien algen hier niet goed tegen kunnen.

Wanneer dit "bruine" alg in contact komt met bleek dan verkleurt het naar groen, misschien leuk om te weten
 
Laatst bewerkt:
@OlliePindakaas , heb jij toevallig ook hout in je aquarium met deze "alg"?. Heb een stuk hout in de bak die wat zacht is, er brokkelde laatst ook wat van af. Weet niet of er dan mogelijk te veel afvalstoffen vrijkomen. Maar ververs ruim 40% wekelijks.
Er zitten idd wat hout in mijn aquarium. Enkele die ik ruim 12j kreeg bij een aquarium dat ik overkocht en ruim 10j droog heb bewaard. Een ander soort hout dat ik recent overkocht. Beide zijn (nu nog) hard, maar met een nagel valt er wél wat af te schrapen.

Verder ververs ik tot weinig aquarium water (maandelijks 50L /25%), omdat dat ontharst water tot weinig helpt...

Lijkt nu plotseling weer erger te worden en zelfs mn planten krijgen een bruin laagje die ik er niet af krijg. Planten groeien trouwens goed, maar het ziet er wat minder fraai uit.
Wellicht ontbreekt er (verhoudingsgewijs) enkele bouw- en/of voedings-stoffen in jouw aquarium, zodat de algen groeien op de 'overschot'.
En wat voor substraat heb jij er in?
Gewoon rivierzand van de lokale Celis (cq. Gamma/Praxis/etc.)

Ik denk dat ik weer ga beginnen met easycarbo toevoegen. Aangezien algen hier niet goed tegen kunnen.

Wanneer dit "bruine" alg in contact komt met bleek dan verkleurt het naar groen, misschien leuk om te weten
Sinds wanneer doe je bleek in jouw aquarium?;)k
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg

Terug
Bovenaan