Is dit bruine alg...?


Gremlin zei:
Wederom bedankt voor de antwoorden allemaal. Het helpt ons als beginnende aquarianen enorm.

Is er een manier om te meten of de lichtintensiteit goed is?
De ph is met 7.6 en 8 toch niet erg hoog?

Groet,
GTG


Wij hebben, om een vergelijk te geven, een Ph van 6,7. Persoonlijk ben ik het met John eens, een redelijk hoog Ph gehalte. Wat je licht betreft, je kan de intensiteit of als je dit niet kan wijzigen de lichtduur langzamerhand verhogen. Hou daarbij je planten in de gaten, zij vertellen je of je het goed doet of niet. Doe je ook iets met CO2? Er zal denkelijk een CO2 tekort zijn gezien je Ph gehalte. Wanneer je je lichtsterkte/duur verhoogt neemt dit tekort toe! Dus ook daar zal je iets aan moeten doen. (Eventueel met Easy-life Carbo?)

Succes!


Groet,
Ben.
 
Hallo allen,

Inmiddels zijn er weer een aantal dagen verstreken. De snelgroeiers doen het goed en daar zit (vooralsnog) geen aanslag van alg op. De overige planten lijken ook geen toename van alg te vertonen. Dus wat dat betreft gaat het een stuk beter! :) Dank voor de tips allen!

Dan nu het slechte nieuws....

Helaas komt er wel weer aanslag op een aantal stenen. Wat een aantal dagen geleden er zo uit zag:
328761gremlin_0_85_cameraalbu.jpg


Ziet er nu, zo uit:
384856gremlin_0_85_cameraalbu.jpg

(wat niet zo goed zichtbaar is op deze foto, is dat de aanslag bestaat uit heel dunne draadjes... vlassig zeg maar).


Jammer genoeg is het nog steeds onduidelijk wat voor soort alg dit is. Kunnen jullie het met deze foto's inmiddels beter bepalen?

In de winkel werd na het zien van deze foto's geconstateerd dat dit mogelijk blauwalg is.

Plan van aanpak:
Aangezien de PH te hoog is, gaat wij starten met het toevoegen van CO2. (over 2 weken)
TL-balk zal vervangen worden door led verlichting (over 2 maanden)

Groet,
GTG

P.s. Sinds een aantal dagen is deze bruine aanslag op de grond te zien (lijkt heel anders dan op de stenen).
789926gremlin_0_85_cameraalbu.jpg


Wij maken ons er niet zo druk om, n.a.v. de opmerkingen in dit draadje http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1787654
 
Zijn het op die steen misschien kleine plukjes alg??
 
Hallo Jessicapilon,

Het lijkt inderdaad alg. Maar welk soort is het?
Hebben jullie een duidelijkere foto nodig?

Groet
GTG
 
dat kan nooit geen kwaad hoor. Vandaar de vraag of het kleine toefjes/plukjes zijn.
 
het lijkt wat groenig te starten en daarna zwart te verkleuren. Bij het eraf wrijven is het meer bruinig.

Het is maximaal 2 a 3 millimeter lang en "groeit" over de plant heen. Dus het lijken niet echt plukjes/toefjes.

Groet,

GTG.
 
Heb je misschien een foto waarop het erg duidelijk is te zien?? op de middelste foto denk ik toch aan penseelalg.
 
Hier nog wat foto's, nu is het wat duidelijker met een witte achtergrond. De alg pluist niet..

174915gremlin_0_85_cameraalbu.jpg

971842gremlin_0_85_cameraalbu.jpg

376152gremlin_0_85_cameraalbu.jpg

841655gremlin_0_85_cameraalbu.jpg

777564gremlin_0_85_cameraalbu.jpg

997627gremlin_0_85_cameraalbu.jpg




Dank wederom.

Groet,
GTG
 
Het lijkt mij groene draadalg of Staghorn. Staghorn is vertakt zeg maar. Dat kan ik op de fot lastig zien.
 

Terug
Bovenaan