Is dit bruin alg, en komt dit nog goed?


M

Mrwandelfreak

Guest
3 weken geleden heb ik mijn Rio 180 helemaal opnieuw opgestart.
Water eruit, alle planten verwijderd, bodem eruit en filter helemaal schoongemaakt.

Aquarium zand van de Hornbach erin gedaan en planten toegevoegd en enkele stenen erin.

Sinds 'n week krijg ik nu last van deze bruinige aanslag.

Is dit bruin alg? En hoe kom ik ervan af.
Ik lees veel dat dit wel vaker voorkomt met 'n opstartende bak.
Kan ik iets doen?

Enkele foto's van mijn bak:

IMG-0052.JPG
IMG-0053.JPG
IMG-0054.JPG
 
Bruinalg zie je inderdaad vaak in het begin door een tekort aan de juiste bacteriën. Het is nu een kwestie van geduld hebben en je waterwaarden goed in de gaten houden omdat je ook al bewoners erin hebt. Zuinig voeren zou ik ook nog willen zeggen.
 
Oke, dank voor de snelle reactie. Tevens zal ik mijn waterwaardes goed in de gaten houden!
 
Ik was van mening dat bruin alg juist komt door te weinig licht! Groene alg door te veel licht! In begin moet je een goede balans en biologisch evenwicht zien te vinden! best moeilijk! Mogelijk dat aquariumhandel nog oplossing heeft! Hoeveel uur brand je licht?
 
Groenalg en andere algen krijg je door voedingstekorten en bruin en blauwalgen zijn bacterien/diatomen en geen algen. Bruinalg is een diatoom waarvan er duizenden soorten zijn met elk hun eigen wensen. wellicht dat sommige diatomen het beter doen met weinig licht maar de oorzaak zit hem volgens mij meer een probleem met de bacterien.
 
Zelf de ervaring met 2 keer het opstarten van de zelfde bak met gelijke verlichting. Eerste keer totaal geen algen, de tweede keer kon je de bodem en planten nog maar amper zien.
Hier speelde dus duidelijk iets anders dan de hoeveelheid licht.

Na enkele weken trok de bruinalg weg, gaf wel rotzooi in de bak want het kwam er soms in lagen/plakkaten vanaf.
 
Geen bak is gelijk en misschien was er meer belasting dan de eerste keer of waren de omstandigheden elders anders.
In de regel is het een kwestie van geduld;)
 
Geen bak is gelijk en misschien was er meer belasting dan de eerste keer of waren de omstandigheden elders anders.
In de regel is het een kwestie van geduld;)
In mijn geval was het beide keren indraaien met planten en zonder bewoners. Maar zo zie je maar geen bak is gelijk. De grootste verandering was een andere bodem, de planten waren gelijk gebleven.
 
Ik was van mening dat bruin alg juist komt door te weinig licht! Groene alg door te veel licht! In begin moet je een goede balans en biologisch evenwicht zien te vinden! best moeilijk! Mogelijk dat aquariumhandel nog oplossing heeft! Hoeveel uur brand je licht?

Licht brand nu 9 uurtjes. Dit ben ik langzaam aan het opbouwen.
 
Zelf de ervaring met 2 keer het opstarten van de zelfde bak met gelijke verlichting. Eerste keer totaal geen algen, de tweede keer kon je de bodem en planten nog maar amper zien.
Hier speelde dus duidelijk iets anders dan de hoeveelheid licht.

Na enkele weken trok de bruinalg weg, gaf wel rotzooi in de bak want het kwam er soms in lagen/plakkaten vanaf.

Geduld heb ik dus nodig!

Bedankt voor de reactie.
 
Geen bak is gelijk en misschien was er meer belasting dan de eerste keer of waren de omstandigheden elders anders.
In de regel is het een kwestie van geduld;)

Geduld is sowieso niet met sterkste kant. Dit weet ik en heb je zeker nodig als beginnend aquariaan!
 
Inderdaad, lijken me startersalgen... Heb toevallig laatst de bruinalg uitbraak bij mij helemaal weggekregen door een kuurtje met Easycarbo. Had wat weinig tijd voor het aquarium. Ze komen ook op bij een vervuild aquarium. Maar mijn advies zoals de rest.. Geduld!
 
Dan vraag ik me af of de carbo de bruinalg heft laten verdwijnen of dat het de tijd was die dit heeft gedaan;)
 
...alleen met groene alg en helemaal met blauwe alg ben ik het oneens met steling geduld,indien mogelijk direct actie,naast schoonmaken met groene alg,proberen licht verminderen wanneer licht niet onder 8uur komt, evt licht tussendoor1-3uut uit bijv wanneer er veel daglicht is, gordijnen dicategorie wanneer je niet thuit bent en niet in kamer,wanneer geen jonge vissen en hebt misschien minder voeren,water verversen,waardes checken en wellicht filter schoopmaken! Kortom zeker in begin aquarium houden:1groot experiment en zoeken naar evenwicht! Wanneer je je draai gevonden kan het prachtig zijn,wel scherp blijven, frustraties liggen op de loer
 
Nog wel even een dingetje over het schoonmaken van de filter. In je filter gaan hele nuttige bacteriën zitten die het giftige nitriet omzetten naar het niet schadelijke nitraat. Daar kwam ik door schade en schande achter. Na een rigoureuze filterschoonmaak, zag ik de volgende ochtend tientallen slakjes op de planten verschijnen, en een grote regenboogzalm heeft het door nitriet vergiftiging niet overleefd. Dus de filtermassa zelf moet worden ontzien. Ruim een derde van de inhoud van de bak (450 liter) heb ik daarna gewisseld, toen was het over.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Af en toe is het licht uitspeolen van de filter nodig want anders slibt die dicht maar dat doe je als de uitstroom merkbaar minder wordt.
 
Leuk ingerichte bak :thumbs:
Dat beetje bruinalg trekt wel weg, en de verlichting hoef je niet verder op te schroeven dan 9 uren hoor, 7 tot 8 is eigenlijk al genoeg.
 
...alleen met groene alg en helemaal met blauwe alg ben ik het oneens met steling geduld,indien mogelijk direct actie,naast schoonmaken met groene alg,proberen licht verminderen wanneer licht niet onder 8uur komt, evt licht tussendoor1-3uut uit bijv wanneer er veel daglicht is, gordijnen dicategorie wanneer je niet thuit bent en niet in kamer,wanneer geen jonge vissen en hebt misschien minder voeren,water verversen,waardes checken en wellicht filter schoopmaken! Kortom zeker in begin aquarium houden:1groot experiment en zoeken naar evenwicht! Wanneer je je draai gevonden kan het prachtig zijn,wel scherp blijven, frustraties liggen op de loer
Zeker bij Groene alg, de harde maar ook de zachte variant is het zaak om te bezien waar er tekorten zijn. Je lichtinstelling behoor je al veel eerder te bepalen. Namelijk wanneer je een keuze maakt welke planten je wilt hebben in je bak. Je planten bepalen je lichtduur en intensiteit. Mijn plantenbak kent een erg hoge lichtintensiteit zonder alg problemen. Lichten dimmen en tussendoor uitdoen hoeft dus helemaal geen oplossing te zijn.
 

Terug
Bovenaan