Is de easyled 2.0 voldoende?


Fuubs

Well-known member
Lid geworden
25 december 2016
Berichten
1,119
Hi all,

Ik heb bij t nieuwe bakje (130×55×65), ook een aquatlantis easy led 2.0 en controller aangeschaft. Ik dacht dat ik deze in 1 van de 2 t5 plaatsen kon zetten zodat ik 1 t5 balk over zou houden plus de led. Maar blijkbaar doet mn t5 t niet als je 1 van de 2 eruit haal.

Is de led balk voldoende of (zoals ik het nu heb staan) de 2 t5 plus led op 50%?

Led:
6800 kelvin
5200 lumen

T5 2x 54watt (kan er verder weinig over vinden).

Ik heb de ballen verstand van verlichting, wie kan mij verder helpen?

Bij voorbaat dank!
 
Die twee T5 buizen geven samen ruim 8000 lumen. maar bij een tl gaat ong. één derde verloren, tenzij je reflectoren hebt

Het aantal lumen is wel wat aan de lage kant voor de 400 liter bak, zowel van de tl's als van de Led. dus de keuze die je nu hebt gemaakt door beide te gebruiken is wel goed.

Van de tl heb je effectief 5000 lumen schat ik, plus de 50 % van de Led is samen ong. 7500 lumen, komt neer op bijna 20 lumen per liter op jou bak (gericht wel te verstaan) dus ruim voldoende voor de gemiddelde bak
 
Laatst bewerkt:
Die twee T5 buizen geven samen ruim 8000 lumen. maar bij een tl gaat ong. één derde verloren, tenzij je reflectoren hebt

Het aantal lumen is wel wat aan de lage kant voor de 400 liter bak, zowel van de tl's als van de Led. dus de keuze die je nu hebt gemaakt door beide te gebruiken is wel goed.

Van de tl heb je effectief 5000 lumen schat ik, plus de 50 % van de Led is samen ong. 7500 lumen, komt neer op bijna 20 lumen per liter op jou bak (gericht wel te verstaan) dus ruim voldoende voor de gemiddelde bak

Bedankt patrix. Is het dan verstandig de reflectoren er even af te halen (ivm opstart)? T5 staat 8 uur aan, ed 10 uur op 50% soort zonsopgang, ondergang effect.
 
Als er reflectoren opzitten is het wellicht aan de ruime kant, je zou kunnen beginnen zonder idd en kijken hoe het gaat.

Heb je veel planten in je bak, en welke?
 
Als er reflectoren opzitten is het wellicht aan de ruime kant, je zou kunnen beginnen zonder idd en kijken hoe het gaat.

Heb je veel planten in je bak, en welke?

Ik zit vol in de opstart fase van mn nieuwe bakje. Nog weinig planten.

20190121_213237.jpg


T is nog een beetje wazig. Morgen ga ik even nieuwe planten halen, deze komen uit de oude.
 
Vooralsnog geen licht behoevende planten, dus rustig beginnen met de licht sterkte lijkt me dan juist.

Probeer ook wat planten bij elkaar te zoeken die dicht bij elkaar liggen qua licht behoefte.
 
Er gaat nog meer valisneria, braziliaanse klimop, een anubias en dat rode plantje wat nu rechts in een bos staat (ik ben ook geen echte plantenkenner) over van de vorige bak. Ongeveer dezelfde hoeveelheid als wat er nu in staat. Ik wil nog 2 echinodorussen, misschien een paar klein blijvende crypto's en een grotere anubias en/of een lotus halen. Maar dat kan morgen zomaar anders zijn, net als t vorige bakje ga ik deze waarschijnlijk ook 26x verbouwen. ;)
 
De genoemde planten zijn niet de moeilijkste, en vragen weinig tot gemiddeld licht, wellicht vraagt het rode plantje wat meer.

De Anubias kun je het beste onder wat drijfplanten plaatsen.
 

Terug
Bovenaan