IP-waarde LED-buis belangrijk?


Ja daar zoek ik naar, bij AliExpress heb je er 10 voor nog geen 2 euro, ''hetzelfde'' ledje kost bij ledtuning.nl/conrad ruim 3 euro voor één stuk

En nog maar een vraag, hoe dicht moeten de Led's op elkaar zitten om geen spotwerking te krijgen?
 
Laatst bewerkt:
Kijk naar merk leds. Bijvoorbeeld, Cree of Epistar. (Conrad?)
Zowel cree als epistar zijn Chinese makelij.

Maar ik heb bridgelux leds gebruikt als hoofd verlichting en Philips luxeon voor de kleuren.

Tegenwoordig heeft bridgelux de 2e generatie EB strips die je kan gebruiken zonder koellichaam en die 180Lm/W kunnen pushen.
Ik heb de 1159 in mijn schuur hangen en deze drukt er (op iets minder dan 30w) 4000lm uit.
Je kan de leds combineren met een IDLC voeding van meanwell.
Mooie aan de IDCL is dat ze een dimingang hebben van 0-10v, waarvoor je in theorie een TC420/421 kan gebruiken mits je oplet dat je niet over de 80% gaat.

@bderooij gebruikt als het goed is ook de EB strips je zou hem kunnen vragen hoe ze bevallen.

Ik heb zelf de VERO 18 gebruikt maar die heeft wel een heatsink nodig
 
Zowel cree als epistar zijn Chinese makelij.

Maar ik heb bridgelux leds gebruikt als hoofd verlichting en Philips luxeon voor de kleuren.

Tegenwoordig heeft bridgelux de 2e generatie EB strips die je kan gebruiken zonder koellichaam en die 180Lm/W kunnen pushen.
Ik heb de 1159 in mijn schuur hangen en deze drukt er (op iets minder dan 30w) 4000lm uit.
Je kan de leds combineren met een IDLC voeding van meanwell.
Mooie aan de IDCL is dat ze een dimingang hebben van 0-10v, waarvoor je in theorie een TC420/421 kan gebruiken mits je oplet dat je niet over de 80% gaat.

@bderooij gebruikt als het goed is ook de EB strips je zou hem kunnen vragen hoe ze bevallen.

Ik heb zelf de VERO 18 gebruikt maar die heeft wel een heatsink nodig
Cree en Epistar zijn idd. van Chinese makelij maar behoren wel degelijk tot de kwaliteit leds.
 
Mooie aan de IDCL is dat ze een dimingang hebben van 0-10v, waarvoor je in theorie een TC420/421 kan gebruiken mits je oplet dat je niet over de 80% gaat.
Bedankt voor de info, alleen dit stukje snap ik niet helemaal,

Of ga je dan uit van 3 leds in serie, waardoor je dus niet over de 10 volt mag gaan qua voeding?
 
Cree en Epistar zijn idd. van Chinese makelij maar behoren wel degelijk tot de kwaliteit leds.
Zeg ook niet dat het rommel is, kwalitatief is het merk wel goed.
Maar op aliexpress zegt iedereen dat ze cree of epistar verkopen..
Ze zeggen zelfs 3w bridgelux leds te verkopen.. laatste keer dat ik het checkte heeft bridgelux niet eens die leds..
Bedankt voor de info, alleen dit stukje snap ik niet helemaal,

Of ga je dan uit van 3 leds in serie, waardoor je dus niet over de 10 volt mag gaan qua voeding?
Nee de leds sluit je aan op de output IDLC, en de tc420 dim input van de IDLC
 
Was al wat aan het rondneuzen en kwam al wat info tegen.

Ik moet een 12 volt voeding op de ingang van de tc420 zetten, en dan de IDLC tussen de led's en uitgangen tc420?
Dus dan heb ik meerdere IDLC's nodig, wil ik 2 of 3 kanalen gaan gebruiken?
Kunnen de Led's dan niet direct op de tc420? als ik 3 led's in serie zet (ruim 10 volt) dan kan ik toch ook tot 80% (9,6 volt) gaan?

Of als ik een 12 volt constant current Led driver (300mah) op de ingang van tc420 zet kunnen de leds ook rechtstreeks op de uitgangen van de tc420, zonder risico op overbelasting?

Sorry dat ik zo veel vraag, ben wel redelijk thuis op Elektro gebied, maar niet zozeer in elektronica / leds en drivers
 
Laatst bewerkt:
Deze ledbuizen worden gedimd middels fase aansnijding. Dat is niet hetzelfde als de werking van de TC 423 die met PWM werkt, hoewel het beide met pulsen werkt. Fase aansnijding bij de nullijn kan ook nog al eens voor storingen zorgen op andere apparatuur.
Aha, ik was er al bang voor. Goed om te weten dat de buizen die Patrix noemde niet gaan werken dan. Ze stonden op het lijstje van te overwegen lampen.

Ik denk dat ik maar rustig met jullie meelees i.p.v. mezelf gek te maken met googelen op materie waarvan ik nog te weinig kaas gegeten heb. Het is vrij frustrerend om telkens te zien dat je er zonder creativiteit EN technische kennis gewoon niet komt. :juggle:
Tegenwoordig heeft bridgelux de 2e generatie EB strips die je kan gebruiken zonder koellichaam en die 180Lm/W kunnen pushen.
Ik heb de 1159 in mijn schuur hangen en deze drukt er (op iets minder dan 30w) 4000lm uit.
Je kan de leds combineren met een IDLC voeding van meanwell.
Mooie aan de IDCL is dat ze een dimingang hebben van 0-10v, waarvoor je in theorie een TC420/421 kan gebruiken mits je oplet dat je niet over de 80% gaat
Thanks voor het delen, die ga ik ook maar eens researchen binnenkort.

@Patrix, het komt goed uit dat je zoveel vragen stelt want ik wil uiteindelijk ongeveer hetzelfde. :)
 
Het is ook iets moeilijker dan ik zelf dacht, ik was van plan om een 12 volt voeding op de tc420 te zetten, leds aansluiten (in serie) en klaar.
 
Was al wat aan het rondneuzen en kwam al wat info tegen.

Ik moet een 12 volt voeding op de ingang van de tc420 zetten, en dan de IDLC tussen de led's en uitgangen tc420?
Dus dan heb ik meerdere IDLC's nodig, wil ik 2 of 3 kanalen gaan gebruiken?
Kunnen de Led's dan niet direct op de tc420? als ik 3 led's in serie zet (ruim 10 volt) dan kan ik toch ook tot 80% (9,6 volt) gaan?

Of als ik een 12 volt constant current Led driver (300mah) op de ingang van tc420 zet kunnen de leds ook rechtstreeks op de uitgangen van de tc420, zonder risico op overbelasting?

Sorry dat ik zo veel vraag, ben wel redelijk thuis op Elektro gebied, maar niet zozeer in elektronica / leds en drivers
Nee leds zijn constant current, tc420 is constant voltage.
Je hebt iets nodig wat de constant current aanbied voor de losse leds.
Je kan niet klakkeloos onbegrensde stroom aanbieden aan de leds.

Je kan dus met een IDLC bijvoorbeeld tot 42V aan leds in serie aansluiten die allemaal 1040ma kunnen hebben (type afhankelijk natuurlijk)
 
Mwa, zoveel kosten led drivers nou ook weer niet
Nee dat is dan ook weer zo, maar die (constant current) drivers kun je dan alleen gebruiken als je de tc420 aanpast aan de hand van de link die je hierboven plaatste, is dan wel goedkoper dan een paar IDCL drivers.

Al met al ben ik nu een uurtje of twee verder maar ik weet nu wel hoe het allemaal werkt, thanks:c:thumbs:
 
Laatst bewerkt:
Maar als je de IDLC's aan wilt sturen met de tc420 heb je toch ook een voeding nodig voor de werking van de tc420? (hoeft dan geen zware te zijn enkel stuurspanning)
 
Laatst bewerkt:
Ja die heb ik genoeg, heb nu ook 3 led strips in de bak zitten, alle drie op een aparte voeding/dimmer/tijdschakelaar heel primitief allemaal, maar het werkt.

Het licht gaat nu in 4 grote stappen up and down, tijd voor wat nieuw materiaal voor de nieuwe bak.

Deze stoomcursus heeft me helemaal bijgebracht, dank voor je moeite:thumbs:
 
Dat voor gemonteerde spul is wat makkelijker ja.

Nu nog even zien of ik het daadwerkelijk ga uitvoeren, wil ik goede spulletjes dan loopt de prijs aardig op ben ik achter, maar altijd nog stukken goedkoper dan de kant en klare ledbalken van JMB bijvoorbeeld.
Een 90 cm balk van JMB kost rond de 100 euro, daar heb ik er dan minimaal 2 van nodig, en dan nog een voeding en dimmer/controller
 
Nog één klein vraagje over de tc420/21, als je dimt tot 1% is dat dan echt zo minimaal dat je de Led's bijna niet ziet branden? of start ie al redelijk op sterkte?

Ik wil de verlichting in de nacht ook laten branden, maar dan wel heeeel minimaal, nu gebruik ik daar een apart ledje voor met 5 van die smd5050 chips.
 

Terug
Bovenaan