IP-waarde LED-buis belangrijk?


Ach ja, het gaat iig over Led;) dan gaan we nog even door, Welke Led ga jij gebruiken?
Ik ben zo gefocust geweest op led-buizen en allerhande controllers dat ik de strips nog niet goed bekeken had. Heb jij al kandidaten op het oog?

En hoe ga je het installeren? Ik heb een beetje een tik met het symmetrisch willen plaatsen van lichten zeg maar, en zou zelf daarom niet zo snel een striprol van 3/4/5 meter in z'n geheel in de kap kunnen hangen of zo. Zo van hoppa, we hebben licht. En knippen en plakken binnen elektrische circuits (om dan bijv meerdere baantjes naast elkaar te leggen) daar heb ik ook geen kaas van gegeten.

Dus de mogelijkheden ff researchen. :)
 
Als ik het ga doen ga ik aan de slag met 1 watt powerled's (zelf solderen) ik denk dat ie ledstrips niet genoeg licht geven, of je moet er voldoende plaatsen, weet niet hoe groot/diep je bak is?
 
Waarom weet iedereen hoe je moet solderen??! :p Ik heb amper techniek gehad op school en palief bracht me zoiets ook niet bij...

Anyhoo, 160 x 50 x (waterhoogte) 47 ongeveer. Is idd een hoop standaard ledstrips dan.

Als er geen voorgekauwde oplossingen zijn moet ik me maar gaan verdiepen in die DIY-technieken. :book:
 
Wij hebben ledstrips gehad in een gezeldschapsbak, dat was één grote ramp, de sterkte was niet genoeg en het vocht trok in de strips (ondanks dat ze waterdicht zouden moeten zijn), dus dat was weggegooid geld
 
Waarom weet iedereen hoe je moet solderen

Solderen is niet zo heel moeilijk dat heb je zo onder de knie, en eerlijk gezegd was ik een tijdje geleden ook van plan om met Led strips te gaan werken.
Maar sinds ik mij wat meer in de materie heb verdiept schijnt dat toch niet zo'n goed idee te zijn, of je moet er zoveel van plaatsen waardoor je hetzelfde of nog meer vermogen trekt dan een Tl buis.

Ik heb nu ook 3 strips in mijn 1.5 meter bak hangen voor de ochtend/avond verlichting, als ik die voluit zet (60 watt samen volgens specificatie) zou dat in theorie genoeg licht moeten geven, maar het komt nog niet eens in de buurt van de 58 watt TL buis.
 
Solderen is niet zo heel moeilijk dat heb je zo onder de knie, en eerlijk gezegd was ik een tijdje geleden ook van plan om met Led strips te gaan werken.
Maar sinds ik mij wat meer in de materie heb verdiept schijnt dat toch niet zo'n goed idee te zijn, of je moet er zoveel van plaatsen waardoor je hetzelfde of nog meer vermogen trekt dan een Tl buis.

Ik heb nu ook 3 strips in mijn 1.5 meter bak hangen voor de ochtend/avond verlichting, als ik die voluit zet (60 watt samen volgens specificatie) zou dat in theorie genoeg licht moeten geven, maar het komt nog niet eens in de buurt van de 58 watt TL buis.
Dit is eigenlijk een goed voorbeeld van iets kiezen voornamelijk op prijs, later spijt krijgen gezien de kwaliteit waarop wéér gekocht moet worden waardoor goedkoop toch duurkoop blijkt...
Ga altijd voor de kwaliteits merken zoals @tuinkabouter al aangaf. Het is ook altijd goed om over te hebben, dimmen kan altijd...
 
Alles hangt ook af van de efficiëntie natuurlijk.

Maar led-tl buizen hebben vaak wel een efficiëntie van 120Lm/W+ waar een tl blijft steken op 80-90Lm/W

En die goedkopere 5050smd strips blijven vaak steken op 60-70lm/w als ik me niet vergis..
 
Dit is eigenlijk een goed voorbeeld van iets kiezen voornamelijk op prijs

Spijt is in in dit geval niet het juiste woord, waar ik ze voor gebruik (avond en ochtendverlichting) voldoen ze prima.

Overdag gebruik ik nu nog de good old T8 buis.

En wat ik straks in mijn nieuwe bak ga doen weet ik eigenlijk nog steeds niet, ik neig naar (goede) Led's, maar het lijkt me dan zo lastig om te bepalen op welke sterkte het moet branden, ervan uitgaande dat ik meer Led's dan nodig ga plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Zou bijna aanbieden wat te bouwen voor je :p
Maar Sws is de beleving/ervaring dat overkill beter is.
Met powerleds (1w of meer) is de penetratie in het aquarium gewoon een stuk beter, ongeacht of het gedimt word of nief
 
Zou bijna aanbieden wat te bouwen voor je
Dat is heel aardig aangeboden van je:thumbs: maar ik ben technisch genoeg wat dat betreft, ik doe ook dolgraag alles zelf.

ongeacht of het gedimt word of nief
Dit was ook één ding wat ik me afvroeg, als je overkill aan leds hebt moet je ze dus weer dimmen, wat dan eigenlijk de power teniet doet dacht ik dan.

Hoeveel wat aan Led zou ik moeten plaatsen op een bak van 100 x 50 x 40 (170 liter netto) ik dacht dan aan 35 a 40 x 1 watt, waaronder een aantal rode en blauwe.
En er wordt vaak een weerstand geplaatst in serie met 3 (witte) led's, je kunt dan toch ook 4 led's in serie zetten zonder weerstand, en in het geval van sommige gekleurde Led's (lager voltage) 5 of 6 stuks in serie plaatsen om de 12 volt te overstijgen? dan overbelast je ze ook nooit op een voeding van 12 volt, wat toch al niet snel zal gebeuren omdat je met overkill nooit op 100% zit natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
1: ik ben niet meer nuchter
2: weerstanden zijn uiters inefficiënt, zou me meer verdiepen in de constantcurrent drivers zoals de IDLC, LCM of LDD drivers van meanwell
Je haalt dan een hogere efficiëntie, dacht dat ldd op 98% efficientie stond..
Dat ga je niet redden met weerstanden
 
1. Lol
2. goede tip:thumbs: dan jaag je dus nooit teveel ampère door de Led.

En weerstanden vreten nog stroom ook natuurlijk, stoken voor de mussen op het dak zeg maar:D
 
Idd

Meeste standaard ledstrips hebben de weerstanden er al in op JMB na die schijnen drivers te gebruiken.

Maar als je voor DIY gaat zijn CC drivers essentieel, zolang je maar de drive current gelijk houd en de Vf niet over de max gaat van de driver zit je gebeiteld
 
Dat is heel aardig aangeboden van je:thumbs: maar ik ben technisch genoeg wat dat betreft, ik doe ook dolgraag alles zelf.


Dit was ook één ding wat ik me afvroeg, als je overkill aan leds hebt moet je ze dus weer dimmen, wat dan eigenlijk de power teniet doet dacht ik dan.

Hoeveel wat aan Led zou ik moeten plaatsen op een bak van 100 x 50 x 40 (170 liter netto) ik dacht dan aan 35 a 40 x 1 watt, waaronder een aantal rode en blauwe.
En er wordt vaak een weerstand geplaatst in serie met 3 (witte) led's, je kunt dan toch ook 4 led's in serie zetten zonder weerstand, en in het geval van sommige gekleurde Led's (lager voltage) 5 of 6 stuks in serie plaatsen om de 12 volt te overstijgen? dan overbelast je ze ook nooit op een voeding van 12 volt, wat toch al niet snel zal gebeuren omdat je met overkill nooit op 100% zit natuurlijk.
Wat het aantal led betreft: Zelf heb ik op mijn bak (Juwel Rio 180) 81 (1 Watt) Epistar leds. (JMB balken) Even de kleuren 22 warmwit en 5 rood in een balk. 27 koelwit in een balk en 22 koelwit en 5 blauw in een balk. Dit op een plantenbak waar ook een aantal rode en groene licht behoeftige planten in zitten. Uiteraard voeg ik CO2 toe. Mijn verlichting staat aan vanaf 'smorgens 8:30 uur tot 'sAvons 23:00 uur. Natuurlijk niet volle kracht. De lichtsterktes en licht kleuren variëren maar gedurende 8 uur per dag staat aalles op 95%. Aan de genoemde 40 leds zal je dus niet genoeg hebben. Meestal staan leds in groepen van drie in serie en die staan staan dan parallel aan elkaar.
 
Zoveel ja:S dat is bijna 8000 lumen als dat op 95% draait.

Een Aquatlantis Fusion 100 heeft maar 44 watt op meer liters, en dat schijnt al veel te zijn.
Bij de gekleurde leds is waarde altijd beduidend lager als bij witte leds. (de helft.) Maar toch, ik heb niet te veel licht en geen alg van welke soort dan ook. Dit omdat ik bij plantenkeuze altijd uitga van de mogelijkheden van mijn hardware. Na de keuze wordt daaraan de bemesting aangepast.
 
Ja de rode en blauwe led's geven minder, dat scheelt in jou geval dan zo'n 500 lumen, dan zit je nog op ruim 7000 lumen (op 95%)

Met Co2 zal het wel kunnen zoveel licht waarschijnlijk, maar ik vind het best veel als ik eerlijk ben.
 
Ik ben ook wel benieuwd naar het vermogen in de bak van Tuinkabouter, hij zal nog wel reageren als ie van zijn kater is bijgekomen:D
 
Ja de rode en blauwe led's geven minder, dat scheelt in jou geval dan zo'n 500 lumen, dan zit je nog op ruim 7000 lumen (op 95%)

Met Co2 zal het wel kunnen zoveel licht waarschijnlijk, maar ik vind het best veel als ik eerlijk ben.
Beslist niet (te) veel! Ik heb dit al eens vaker betoogd, men heeft de neiging om altijd een ander uitgangspunt te kiezen en later met teleurstellingen te zitten. Een plant heeft altijd als eerste een licht optimum, het groeit het best in juist die omgeving maar vraagt dan een bemesting aangepast aan dat optimum. Jij draait het om wanneer je zegt dat zoveel licht wel zal kunnen wanneer je CO2 toevoegt. Dat is niet juist. Je moet uitgaan van het principe van tekorten. Een plant kan niet meer licht opnemen voor haar omzettingen ook al wordt er meer CO2 gegeven! Als ik teveel licht zou hebben zouden mijn planten het slecht moeten doen hetgeen dus niet het geval is. Maar uiteraard is het jou keuze, welk besluit je ook neemt. Bedenk wel dat pas later blijkt dat je te weinig hebt... Voorbeelden vind je hier te over!
 
je zegt dat zoveel licht wel zal kunnen wanneer je CO2 toevoegt. Dat is niet juist

Ik dacht altijd dat wanneer je geen Co2 toevoegt je zuinig moet zijn met de verlichting, hoe meer licht des te meer Co2 (en voeding) wordt er verbruikt toch? en zonder toevoeging van Co2 zit je dan al snel met een tekort. Dat is eigenlijk wat ik bedoel met bovenstaande stelling.

Ik ga overigens ook niet met al te moeilijke planten aan de slag (easy tot medium) het is ook niet de bedoeling om er een High tech bak van te maken. (hoogstens Bio Co2)

Maar ik zal er nog eens goed over nadenken wat ik in mijn bak ga plaatsen, bedankt voor je uitleg.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht altijd dat wanneer je geen Co2 toevoegt je zuinig moet zijn met de verlichting, hoe meer licht des te meer Co2 (en voeding) wordt er verbruikt toch? en zonder toevoeging van Co2 zit je dan al snel met een tekort. Dat is eigenlijk wat ik bedoel met bovenstaande stelling.

Ik ga overigens ook niet met al te moeilijke planten aan de slag (easy tot medium) het is ook niet de bedoeling om er een High tech bak van te maken. (hoogstens Bio Co2)

Maar ik zal er nog eens goed over nadenken wat ik in mijn bak ga plaatsen, bedankt voor je uitleg.
Meer licht kan inderdaad vragen om meer bemesting. Maar als gezegd; de plant vraagt erom. Je kunt het niet omkeren door te stellen ik geef meer CO2 dus kan ik ook meer licht geven. Wanneer de plant z'n optimale lichthoeveelheid heeft dan past het daar z'n bemesting vraag op aan. Dus NIET andersom. Eerst licht, dan CO2 en dan volgt de overige bemesting.
Nog even, je gaat niet met al te moeilijke planten aan de slag..., ook geen High tech bak... Nu niet, maar weet je al wat er in de toekomst gebeurd? Wellicht ga je iets veranderen of zie je die plant die je zo mooi vindt... Juist daar zit het gevaar waar wij voor waarschuwen. In een keer goed lijkt duur maar blijkt altijd weer goedkoper! Nogmaals, jij bent de baas. Dit is bedoelt als advies, niet meer en niet minder.

https://wikikids.nl/Fotosynthese
 
Nog even, je gaat niet met al te moeilijke planten aan de slag..., ook geen High tech bak... Nu niet, maar weet je al wat er in de toekomst gebeurd?

Ik was al bang dat je dit zou aanhalen, en idd, overkill is nooit verkeerd dat ben ik met je eens, ik heb ook liever een auto met 400 pk ipv 40, wil je een keer hard dan kan het ook;)
 
Ik ben ook wel benieuwd naar het vermogen in de bak van Tuinkabouter, hij zal nog wel reageren als ie van zijn kater is bijgekomen:D
Haha ben ik dan, ik kan maximaal 50.000+ lumen produceren.
Maar ik heb alles flink gedimd en begrensde staan, zou het even na moeten kijken hoeveel ik daadwerkelijk produceer nu
 
En dan nu de hamvraag..... hoeveel licht knal je dat water in :juggle:
ik schat dat je ong. 200 a 250 led's boven je bak hebt? 50 procent gedimd, is 25000 lumen op 800 liter, is dan ong. 30 Lm/L?

Beslist niet (te) veel!
Als ik dan ook nog even aan Benvo zijn bak denk zal hij 0ng. op 40/45 Lm/L zitten, valt toch nog wel mee dan eigenlijk, dat hebben de mooie moeilijke planten ook wel nodig.
 
Laatst bewerkt:
Tijd voor een domme vraag mensen.

Ik kwam behalve de TC420/421 ook de TC423 tegen. Als ik het goed begrijp, draait deze op 230V i.p.v. 12/24V. Betekent dit dat met een dergelijke controller led-verlichting te dimmen is die (normaal gesproken) voor de stroomvoorziening direct op het stopcontact aangesloten wordt? Even ervan uitgaande dat je een lamp te pakken hebt die 1. überhaupt dimbaar is 2. dimbaar met de methode die deze controller gebruikt.

Deze technische dingen zijn allemaal zo nieuw voor mij dat ik door de bomen het bos nog even moet zien te vinden. En over deze specifieke controller vind ik weinig info.
 
De TC423 is bedoelt voor 220 volt lampen idd. en een 220 volt led strip kan daar wel op ja.
 
Tijd voor een domme vraag mensen.

Ik kwam behalve de TC420/421 ook de TC423 tegen. Als ik het goed begrijp, draait deze op 230V i.p.v. 12/24V. Betekent dit dat met een dergelijke controller led-verlichting te dimmen is die (normaal gesproken) voor de stroomvoorziening direct op het stopcontact aangesloten wordt? Even ervan uitgaande dat je een lamp te pakken hebt die 1. überhaupt dimbaar is 2. dimbaar met de methode die deze controller gebruikt.

Deze technische dingen zijn allemaal zo nieuw voor mij dat ik door de bomen het bos nog even moet zien te vinden. En over deze specifieke controller vind ik weinig info.
Kijk naar Input/)Output Voltage opschrift op de controller en je ziet het verschil. Op de TC 423 staat: Input/Output Voltage AC 90V-240V Op de TC 420 staat: Input/Output Voltage DC 12V-24V

Er zijn geen domme vragen, wel domme antwoorden...
 
Hmmmmmm!!! Dan is er misschien toch een mogelijkheid om LED-buizen in de kap te parkeren!

Ik kwam bijv triac-dimbare buizen tegen en als ik me niet vergis dimt de TC op dezelfde manier. Dan zouden die buizen in theorie moeten kunnen.

Wel een eng idee ergens, om met 240V-aansluitingen te gaan rommelen. Maar als het lukt is het plaatsen van hele buizen + fittingen denk ik (?) makkelijker dan werken met strips of zelfbouw leds... Want ik neem aan dat het dan een kwestie is van de TC423 tussen stroomtoevoer en G13-aansluiting plaatsen..? Geen omvormers of drivers nodig.

Er zijn geen domme vragen, wel domme antwoorden...
Dat klopt dan ook weer. :)
 
Geen idee of het egt gaat werken maar zou wel een uitkomst zijn voor veel mensen denk ik.
Anders probeer je het gwn met 1 buis eerst kijken wat het doet
 
Wat ik zo lees over die buizen geven ze wel goed en veel licht.

https://www.immers.info/LED-TL-buis-90cm-met-AC-led-Dimbaar-Natuurlijk-wit

Je kan dan idd de waterdichte g13 fittingen plaatsen en aansluiten.
1257 Lm (lumen) is niet echt veel.
Hmmmmmm!!! Dan is er misschien toch een mogelijkheid om LED-buizen in de kap te parkeren!

Ik kwam bijv triac-dimbare buizen tegen en als ik me niet vergis dimt de TC op dezelfde manier. Dan zouden die buizen in theorie moeten kunnen.

Wel een eng idee ergens, om met 240V-aansluitingen te gaan rommelen. Maar als het lukt is het plaatsen van hele buizen + fittingen denk ik (?) makkelijker dan werken met strips of zelfbouw leds... Want ik neem aan dat het dan een kwestie is van de TC423 tussen stroomtoevoer en G13-aansluiting plaatsen..? Geen omvormers of drivers nodig.

Dat klopt dan ook weer. :)
Deze ledbuizen worden gedimd middels fase aansnijding. Dat is niet hetzelfde als de werking van de TC 423 die met PWM werkt, hoewel het beide met pulsen werkt. Fase aansnijding bij de nullijn kan ook nog al eens voor storingen zorgen op andere apparatuur.
 

Terug
Bovenaan