invloed KNO3 op geleidbaarheid


erwin2

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2005
Berichten
3,132
Hallo,

Gisteren heb ik KNO3 en K2HPO4 toegevoegd , resp. 7,5 mg/l KNO3 en 0,25mg/l K2HPO4 .
Nu constateer ik een verhoging in de geleidbaarheid van maar liefst 120 microsiemens .
Ik heb dat 10 jaar terug ook veel gebruikt , ik heb daar toen niks geks van terug gezien in de geleidbaarheid .
Is er iemand die dat kan uitrekenen (uitgaande van een zuivere vorm KNO3 en K2HPO4) wat de te verwachten stijging is ?

Ik heb als test nu 1 liter osmose verrijkt met 25mg/l nitraat uit KNO3 => resultaat : van 0.0 naar 80 microsiemens !
Dat lijkt me niet echt normaal .
Voor PO4 heb ik nog niet gedaan . Ga ik zo eens doen .

Alvast bedankt .
 
Dat is heel normaal dat de geleidbaarheid stijgt, alles wat je toevoegt aan het water (zelfs het voer) zorgt voor een stijging
 
Dat is heel normaal dat de geleidbaarheid stijgt, alles wat je toevoegt aan het water (zelfs het voer) zorgt voor een stijging
Ik vind dat niet normaal dat de geleidbaarheid door 7,5mg/l nitraat/kalium dik 25% toeneemt .
Daarom zou ik graag van iemand weten wat de invloed van de toegevoegde KNO3 is .
Mijn gevoel zegt dat het gewoon niet goed is .
 
GH = carbonaathardheid + sulfaathardheid, dus toevoegingen daarvan hebben zoals al terecht opgemerkt impact op je geleidbaarheid.

Verder: "Aangezien het in het aquarium door verschillende factoren (afgifte van kooldioxide door de vissen of door kooldioxidebemesting, verandering van de pH, oplossing van kalk uit de bodemgrond door koolzuur enz.) tot veranderingen van de waterhardheid kan komen, is de regelmatige controle van de hardheidsgraad zonder meer (in principe iedere vier weken, gedurende filtering over turf en voor en na iedere waterverversing dagelijks) noodzakelijk."

Wellicht is een van hiervoor genoemde factoren veranderd sinds je laatste ervaring? Of moet je meter opnieuw geijkt worden?
 
Ik volg de EI en het toevoegen van kno3 zal ongetwijfeld de geleidbaarheid doen stijgen maar hoeveel dat is dat heb ik nog nooit berekend of bekeken.
Gisteren heb ik KNO3 en K2HPO4 toegevoegd , resp. 7,5 mg/l KNO3 en 0,25mg/l K2HPO4 .
Nu constateer ik een verhoging in de geleidbaarheid van maar liefst 120 microsiemens .
Dit lijkt me veel want met de EI voeg je 3x zoveel toe en dan zou de geleidbaarheid met 360 moeten stijgen en dat lijkt me erg sterk.
 
Een stijging van 80 mS is relatief gezien niet zo veel. Bekijk het eens van 710 naar 790 mS..
Alles oplosbare stoffen die in het water belanden verhogen de geleidbaarheid.
Ik vraag me wel af hoeveel van de standaard oplossing je hebt gebruik en weet je zeker dat de door jou opgegeven concentraties kloppen. Als je 7.5 mg/l een beetje nauwkeurig thuis wil afwegen moet je toch al gauw 1 gram kno3 gaan afwegen dan heb je bijna 7 jerrycans water voor nodig om de oplossing van 7.5 mg/l te maken.
Heb je je niet vergist in gram en mg?

M.v.g. John.
 
1 ppm = 1/640 mS/cm = 1,5625 uS/cm

7,5 ppm KNO3 = 11,72 uS/cm
0,25 ppm K2HPO4 = 0,39 uS/cm

Totale toename 12,11 uS/cm
 
Hoe meet je de 120 microsiemens?
Misschien heb je een apparaat dat milisiemens (mS) laat zien en dat je de komma verkeert zet naar de omzetting naar microsiemens (uS) ?

Want 12,1 en 120 lijkt verdacht veel op elkaar muv de komma
 
1 ppm = 1/640 mS/cm = 1,5625 uS/cm

7,5 ppm KNO3 = 11,72 uS/cm
0,25 ppm K2HPO4 = 0,39 uS/cm

Totale toename 12,11 uS/cm
Bedankt , dat is idd meer wat ik ervan verwacht .
Ik meet met een ultra puur geleidbaarheidsmeter en een dennerle geleidbaarheidsmeter (grotere range) , beide in microsiemens .
Ultra puur is tot 100 microsiemens , de andere tot 2000 .
Ik ga nu de stockoplossing eens anders aanmaken (kraanwater ipv osmose) , deed ik vroeger ook , kijken of dat verschil maakt .

Want 12,1 en 120 lijkt verdacht veel op elkaar muv de komma : op zich goed opgemerkt , maar dat is het niet .
 
Heb je de stockoplossing al gemeten?

Groetjes John.
 
Effe onder het stof gehaald .

Heb nu bij een ander KNO3 en PO4 besteld (en bij de apotheker lukte het niet meer)
En nu is de stijging wel normaal .
KNO3 : +15mg/l
PO4 : +0.75mg/l
Huidig microsiemens voor toevoeging : 280
Na toediening : 300a310
Dat zijn andere (en normale) waardes .
De vorige was dus ietske teveel vervuild denk ik .
 
Ja dat is maar een kleine verhoging Erwin.
 

Terug
Bovenaan