Invloed hoge KH op vissen


Pietkonijn

Well-known member
Lid geworden
28 september 2018
Berichten
193
Dag allemaal,

om het probleem uit mijn foto-album op te lossen start ik even dit topic.
Even samengevat:
Bak is nu derde week aan het indraaien.
Sinds start KH op 5, ondertussen opgelopen tot 10. GH =10
Gisteren vastgesteld dat de bodem kalkhoudend is.

Ik ga er van uit dat deze waarden nog verder gaan oplopen en enkel verminderd kunnen worden door waterwissels (tijdelijk) of een andere bodem (permanent). Osmosewater laat ik even buiten beschouwing aangezien mijn leidingwater op zich vrij goed is.

Gooi ik de bodem er nu best uit? Als schommelende KH waarden slecht zijn voor de bewoners is die keuze snel gemaakt. Daarom de vraag aan jullie.

Alvast dank!
 
Je weet niet tot waar hij zal oplopen en ik heb ook een keer zo n soort bodem gehad en daar kwam de kh snel uit op rond de 15 en daarom heb ik deze vervangen.
 
Hmmm, men zegt juist dat het geen invloed op de waterwaarden heeft. Heb je dit getest met een zuur?
 
Toch het zekere voor het onzekere genomen en wat bodem genomen recht uit de zak (dus met geen aquariumwater in contact geweest) en getest: zelfde resultaat en er verschijnen dus belletjes.
IMG_20181104_212949383.jpg
 
Kun je niet beter contact opnemen met de fabrikant? Probleem uitleggen, filmpie mee en ieder weldenkend bedrijf zou je ruimschoots moeten compenseren. In mijn optiek! Of ze dat doen is een tweede maar de kans is er zeker.
 
Kun je niet beter contact opnemen met de fabrikant? Probleem uitleggen, filmpie mee en ieder weldenkend bedrijf zou je ruimschoots moeten compenseren. In mijn optiek! Of ze dat doen is een tweede maar de kans is er zeker.
Dat ben ik nu aan het uitzoeken, maar ik vind niets over de fabrikant
 
Je zou een mail kunnen sturen naar de webshop waar je hem gekocht hebt. Zij moeten het ergens inkopen dus uiteindelijk kun je erachter komen, als het je dat waard is!
 
Je zou een mail kunnen sturen naar de webshop waar je hem gekocht hebt. Zij moeten het ergens inkopen dus uiteindelijk kun je erachter komen, als het je dat waard is!
Dat ga ik zeker en vast doen. Het staat immers vermeld op de verpakking dat het neutraal zou zijn dus...
Bedankt voor je reactie!
 
Ik heb net antwoord gekregen van de webshop:

Beste,

Hartelijk dank voor uw bericht.

Nautic valt onder Sana https://www.sa-na.nl/sana

Het zand is kwartszand, dit zou niet mogen reageren op zuur.

Wij hebben dit dan ook voor u getest en hier zien wij geen enkele reactie op het zand.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,
 
Ze nemen het in elk geval serieus op, ik heb gevraagd welke testmethode ze gebruiken en het filmpje meegestuurd. Zij hebben getest met PH min en met azijn.
Ze gaan zelf ook contact opnemen met sana.
 
Dus je krijgt nog bericht of pak je het zelf ook nog op met sana?

Lijntjes kort houden in dit soort gevallen.
 
De mail naar sana was al weg voor ik antwoord kreeg van aquastore dus ik zit er op :)
 
De mail naar sana was al weg voor ik antwoord kreeg van aquastore dus ik zit er op :)


Pas maar op dat je geen zere kont krijgt als je op zo n zak grind gaat zitten;)

Ik ben benieuwd wat ze gaan zeggen want ja dat daar geen reactie kwam tijdens een test was wel te verwachten.
 
Merkwaardig, je zou toch denken dat dan een hele batch er last van zou hebben.

Als dat zo is krijgt de fabrikant vanzelf meer respons.
 
Pas maar op dat je geen zere kont krijgt als je op zo n zak grind gaat zitten;)

Ik ben benieuwd wat ze gaan zeggen want ja dat daar geen reactie kwam tijdens een test was wel te verwachten.
Dat was inderdaad te gemakkelijk geweest ja :cool:
Ach ja, zo verveel ik me niet in afwachting van de eerste vissen...
 
Dus je krijgt nog bericht of pak je het zelf ook nog op met sana?

Lijntjes kort houden in dit soort gevallen.
Als je het bij een webshop (of winkel) hebt gekocht moeten zij het probleem oplossen. Je hebt met hen zaken gedaan en zij moeten garantie geven.
Als de fabrikant je tegemoet wil komen is dat mooi, maar ze zijn het niet verplicht.
 

Terug
Bovenaan