Interne filter vervangen door externe filter bestaande aquarium


U

Under

Guest
Hallo,

mijn bakje draait nu een goeie 2-3 maand met een biobox II filter erin.
Visjes doen het goed, plantjes wat minder.

Nu ben ik daar niet zo tevreden van (lawaai en weinig stroming)
en heb een tetra 800 ex aangekocht.

In mijn biobox II zit er nu ongeveer 1L siporax mini en JBL Cermec gecombineerd.

Kan ik deze gewoon in de tetra 800 steken in plaats van de koolfilter en de biobox direct verwijderen
of zal dit niet voldoende zijn om een goede opstart te verkrijgen met de nieuwe filter.

Hoe zouden jullie dit oplossen.

Groetjes.
 
Als je alles over kan doen dan zal dat geen probleem zijn lijkt me en ik zou in elk geval de koolfilter weglaten.
 
Dag John,

terug een snelle reply, alvast bedankt :)

Alles zou inderdaad in de tetra gaan en daar ook blijven
totdat ik ooit eens door omstandigheden wat actieve kool kan gebruiken.
 
En ook alleen dat veranderen.

Dus niet ook gelijktijdig de bodem schoonmaken, en grote schoonmaak houden van decoraties.

Eerste weken wel matig voeren. De bacterien zijn met een verhuizing bezig. Waar de kolonie optimaal fuctioneerd in de biobox, kan de plaats in het andere filter minder optimaal zijn. Dan verhuisd een deel van de bacterien naar een andere plaats in het filter.

Niet letterlijk he. Maar een deel sterft en er groeien nieuwe op een andere plaats.
 
Bedankt voor de info.
Vrijdagavond de filters verwisseld en alles lijkt goed te gaan.
Ik controleer nu dagelijks of alle waarden goed blijven.

Normaal doe ik morgen een waterwissel van +-25%
Wacht ik daar nu beter een weekje mee of niet?

Hierbij een foto van voor en na.

IMG_20180202_202940.jpg





IMG_20180204_114423.jpg

Had ik geweten dat het zo simpel was had ik de verandering al veel vroeger gedaan.

Veel betere stroming in mijn bak en meer plaats voor de vissen :)
 
Je kan gwn water wisselen hoor, bacteriën leven in je filter en in je substraat, niet zo zeer in de waterkolom ;)
 
Lijkt me ook geen probleem want zoals al daarnet is aangegeven zitten er in de waterkolom zo goed als geen nuttige bacterien.
 

Terug
Bovenaan