inrichting veranderen ; nieuwe makkelijke planten


S

sharonav

Guest
binnenkort ga ik veranderen van grind naar donker zand ( filterzand hornbach)
nu wil ik ook graag nieuwe makkelijke planten toevoegen. aquarium 80 x 36 x 50

planten die al in het aquarium zitten ;
vallisneria , belgisch groen , javavaren (op hout ) , anubias ( op hout ) , 2x mosbal en een echinodorus.

nu wil ik het volgende

achter ;
vallisneria
belgisch groen
hygrophila spec. rosanervis
echinodorus uraguayensis

tussen de achter en midden planten de stukken hout en nep wortel

midden ;
vallisneria ( filterinlaat beetje verbergen )
cryptocoryne nevelli
halve kokosnoot met christmas mos
echinodorus

voor :
hygrophila sp. araguaia
cryptocoryne parva
sagittaria subulata
2x mosbal

en wat drijfplanten

Natuurlijk komen er ook nog wat kleine stenen in, en een leghol voor mijn l187

Ik gebruik geen co2 systeem. 1x per week 25 % waterwissel met 50% osmosewater voeg dagelijks easy carbo en easy profito toe. En indien nodig ferro.

De planten die ik heb uitgekozen zijn makkelijke planten toch?
Kan het een mooi geheel worden of denken jullie dat het een grote rommel word?

momenteel ziet het aquarium er zo uit ( pompje links is er uit ! ) ;
20180804_222605.jpg
 
Carbo gaat vaak niet goed samen met Vallisneria. Als je geen co2 gebruikt zou ik je adviseren om flink wat drijvers te gaan gebruiken en niet meer dan 8-9 uur licht.
 
de planten uit je lijstje kunnen prima. Maar onthoudt dat ook makkelijke planten het slecht doen onder verkeerde omstandigheden, zoals teveel licht en/of te weinig voeding.
En ik heb niet gelezen dat je een vorm van PO4 of NO3 aanbied.
Juist deze voedingsstoffen gaan de planten veel gebruiken. Daarom word er in de regel (als we in de lijn blijven van Easy Life) ook altijd Kalium, Nitro en Fosfo gegeven.

Maar waarom gebruik je 50% osmosewater? Is jullie water zo slecht?
 
Juist deze voedingsstoffen gaan de planten veel gebruiken


Vandaar ook mijn opmerking om veel drijvers te gebruiken want ik heb met 2 bakken van 80 cm de ervaring dat je snel teveel licht hebt en dat weer algen geeft.
Dit kun je opvangen door gebruik te maken van extra voeding zoals Cor al aangaf daarnet maar ik ben bang dat je zonder drijvers ook co2 nodig zal zijn.

Je moet de juiste combi vinden tussen de vraag en de hoeveelheid licht en voeding.
 
Carbo gaat vaak niet goed samen met Vallisneria. Als je geen co2 gebruikt zou ik je adviseren om flink wat drijvers te gaan gebruiken en niet meer dan 8-9 uur licht.

carbo gaat prima samen met de vallisneria. In begin niet maar nu wel. Ik heb rood en witte led. Rood staat aan van 12u tot 12u met een kleine pauze van 2uurtjes. witte licht ongeveer van 1230 tot 12;00. tussen 16:00 en 19;00 is het witte licht uit.

ik gebruik al drijfplanten.

de planten uit je lijstje kunnen prima. Maar onthoudt dat ook makkelijke planten het slecht doen onder verkeerde omstandigheden, zoals teveel licht en/of te weinig voeding.
En ik heb niet gelezen dat je een vorm van PO4 of NO3 aanbied.
Juist deze voedingsstoffen gaan de planten veel gebruiken. Daarom word er in de regel (als we in de lijn blijven van Easy Life) ook altijd Kalium, Nitro en Fosfo gegeven.

Maar waarom gebruik je 50% osmosewater? Is jullie water zo slecht?

Ik heb een druppeltest en test regelmatig. nitraat en fosfaat is duidelijk aanwezig. nitraat zit hier ook in het leidingwater.

50% osmose ivm hele hoge kh. leidingwater zit ongeveer op 16. Ph op 7.8 / 7.9.
 
zonet nitraat , fosfaat en ijzer getest.
Lijkt mij prima zo!
kalium test heb ik niet.
Gister nog waterwissel gedaan.
15342402561581689189847.jpg
20180814_114826.jpg
20180814_114853.jpg
 
kh kan ik niet exact testen. druppeltest is op.

de gh is 6
ph 7,5
 
Testresultaten laten iedergeval geen gekke dingen zien en een KH van 16 is idd wel erg hoog.
 
kalium zit ook in de easy life profito. dosering 10 ml per 100l. ik voeg 1,5 ml per dag toe ipv de gehele dosering per week.
Liever steeds een beetje dan ineens een hele dosering.

Moet ik een kalium test gaan bestellen of zal het kalium wel goed zijn?

Ik heb trouwens niet veel alg. alleen een beetje baardalg op de echinodorus en rood/groenplantje.
Beetje easy carbo over de plant heen met een spuitje en het word rood en gaat dood.
 
Je zou een K of potasiumtest kunnen aanschaffen. Maar als het al verwerkt zit in die voeding is het niet echt nodig als je jezelf aan de voorgeschreven dosering houdt.

Maar ik ben persoonlijk niet zo'n fan van Easy Life. Daar hebben van die rare ingrediënten verwerkt in hun plantenvoeding...
28mip1t.jpg
xc2no1.jpg


lood.PNG
 
Vandaag was het dan eindelijk zover. de nieuwe inrichting! Ik ben zelf tevreden. kokosnoot met mos niet gebruikt, was best groot en nam veel ruimte in beslag.
Is nog een beetje troebel door de nitrivec.

voor ;
20180810_122512.jpg


na ;

20180828_191934.jpg


20180828_191938.jpg


20180828_191941.jpg


20180828_191926.jpg
 
Mooi geworden!
 
help:

net kijk ik in mijn aquarium en de uitstroom van het filter is weer sterk verminderd.
maar dat is niet het ergste...

vissen ademen snel en de guppen zwemmen boven in. 5 garnalen zitten ook beetje boven in. de otocinclussen gaan ook vaker naar boven dan normaal. Heb direct de uitstroom meer naar het oppervlakte gericht.
Ik denk meteen nitrietpiek. dus druppeltest en strip getest en ze geven niks aan. Ook zuurstofgehalte is volgens de test goed.

Wat moet ik doen??? 50 % waterwissel of afwachten????
 
Ik heb net in je andere topic gereageerd
 
Jodium?
zonet nitraat , fosfaat en ijzer getest.
Lijkt mij prima zo!
kalium test heb ik niet.
Gister nog waterwissel gedaan. Bekijk bijlage 255935 Bekijk bijlage 255936 Bekijk bijlage 255937

Weet jij toevallig nog hoeveel aqua- en leiding-water is gebruikt voor de fosfaat test? De gebruikte verhouding kan nog verschillen, vandaar die drie lijntjes bij de fosfaat. Kort komt het erop neer: Is het water de eerste keer erg blauw, verdun het aquawater met deels leidingwater, om 'meer' fosfaat te berekenen, zie de handleiding voor meer info.
 

Terug
Bovenaan