'Inrichting' sump zeewater


W

Wesleymha

Guest
We willen rond de kerstdagen beginnen met het bouwen/ opzetten van een zoutwater aquarium, maar nu heb ik een algemene vraag over de indeling van de sump.

Met indeling bedoel ik meer de verschillen tussen de Schotten.

Wat ik vinden kan, heb je volgende mogelijkheden om het water te 'sturen':

1. Schot op de grond zodat water eroverheen moet
2. 2 Schotten dicht na elkaar, water over de eerste en onderdoor de 2de
3. Zelfde als 2 maar dan eerst eronder en dan erover
4. 3 Schotten (bubble trap?) Zodat het water er eerst over, dan onder, dan weer over heen moet.
5. Zelfde als 4 maar dan in andere volgorde (water eerst eronder, dan erover, dan eronder)

Hoop dat het duidelijk is anders schets ik vanavond wat.

Nu is mijn vraag:
Wat zijn de verschillen tussen al deze Schotten en zijn er voor en nadelen aan?

Bedoel als het allemaal niet echt veel verschil geeft waarom zou je dan per schot 3 plaatjes monteren als je met 1 er ook al bent?...
 
Ik heb de Reefer 170 en vroeg me ook al af waarom het eroverheen gaat en bij de ander er onderdoor. Ik ben benieuwd naar de reacties.
 
Als je het er over heen laat lopen hou je altijd het zelfde niveau water in het vak (wat makkelijk is voor je apparatuur zoals afschuimer. En vak waar je het er onder langs laat lopen kan het niveau verschillen.
 
Zelf heb ik geen ervaring met het gebruik van een sump dus over het verschil tussen 1, 2 of 3 glasplaten per schot kan ik niet oordelen. Mijn vermoeden zegt dat 2 glasplaten meer dan voldoende is. Verder lijkt mij het hebben van te veel vakken erg onhandig en zou ik voor zo weinig mogelijk vakken kiezen. Zoals Jan al meld is het voor de juiste werking van de meeste afschuimers belangrijk dat het waterniveau gelijk blijft en dit kun je bereiken met een sump met 3 vakken. vak 1 is toevoer vanuit het aquarium, vak 2 is het vak voor de techniek en vak 3 is voor de opvoerpomp en de ato. zo zal het middelste vak altijd gelijk zijn qua waterhoogte en zal vak 3 variëren door het verdampen van het water, daarom zit hier ook de ato.

De laatste tijd zie ik ook steeds vaker berichten voorbij komen van mensen met een sump met slechts 1 groot vak waardoor er meer ruimte is en minder hoekjes die kunnen vervuilen.
 
Als je het simpel wil houden heb je aan 1 schot genoeg. Deze zorgt ervoor dat je een vaste waterhoogte hebt voor de afschuimer.
 

Terug
Bovenaan