Inrichting nieuwe 1.20 bak


T

tep

Guest
Hallo mede Aquarianen! :)

Mijn naam is Tjitser, woon in Friesland en ben 25 jaar :)
Ik bezit anderhalf jaar een 60cm bak.
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post211633

Deze beschikt inmiddels weer over echte planten.
Alleen ga ik deze inwisselen voor een 1.20m bak.
Je wilt op een gegeven moment toch wat groters om leukere dingen te kunnen doen! :)

Ik ben van plan om flink mijn tijd te nemen voor deze bak.
Om er zo weinig mogelijk onderhoud na te tijd van te hebben.
Zo wil ik er o.a een externe pomp in hebben.
Dit omdat ik vaak bij mijn 60cm bak 1x in de 3maand de filters van de pomp moet schoonmaken, en dus met de arm mijn bak in moet.
Opzich geen probleem, maar tis nogal wat gepruts uiteraard ;)

Het visbestand wat ik tot nu toe heb samengesteld:

5x Kardinaaltetras
5x Afrikaanse blauwoogjes
3x Neon tetras
3x Corydoras (schwartzi volgens mij)
4x Plaatje wagtail / penseel
5x Blauwe Koningszalm (INPAICHTHYS KERRI)
2x Botia macracantha
5x Regenboogzalm (Popondetta/pseudomugil Furcatus)
5x ZwaluwstaartGlasmeerval(EutropiellusDebauwi/BuffeiM)
5x Redbee / Redeye garnalen

Graag doe ik hier een verzoek aan jullie voor leuke stevige exotische planten :)
Ik ben van plan om witzand te gebruiken, of heel fijn wit grint. Dit omdat ik graag mijn botias eindelijk een goede omgeving wil geven, en heb gelezen dat ze van oorsprong van zand houden.
Ook lijkt een witte bodem mij leuk voor het aanzicht :)

Bemesting wat ik nu gebruik voor mijn 60cm bak:
Easylife Easycarbo
Easylife Crystal

Het nieuwe aquarium haal ik volgende week woensdag op.
Hij ziet er zo uit :
http://imgur.com/fyJU0DC

Mocht ik deze thread in het verkeerde gedeelte gezet hebben, hoor ik dit graag :)
 
Een witte bodem is misschien leuk voor jou, maar niet voor je vissen. Ik zou voor minimaal zandkleur gaan, of als je dat mooi vindt nog donkerder (er is ook zwart zand). Voor je cory's is sowieso zand aan te raden, geen grind.

De cory's zou ik uitbreiden, 3 is geen schooltje. Ik zou ook keuzes maken in je andere scholenvissen, je hebt wel erg veel scholenvissen in je middenlaag zitten, en erger nog, het zijn geen scholen. 8-12 visjes per soort is beter, en als je 1 of 2 scholen overhoudt kun je ze nog (veel) groter maken en het geeft een evenwichtiger beeld in je bak.

De plaatjes horen er eigenlijk niet in, die hebben harder water nodig dan de rest (even uit m'n hoofd).

Je kunt nog wel een visje bovenin doen, bv bijlzalmpjes.

Je botia's zou ik een ander huisje voor zoeken, die horen in een grotere groep en in een grotere bak (2m � 3m). Heb je die wel eens volwassen gezien? Best indrukwekkende vissen dan hoor ;-)

Ik mis in je bemesting een algemeen pokon achtige bemesting, bv profito. Crystal is niet nodig (en is ook geen bemesting). carbo zonder profito lijkt me persoonlijk niet zo nuttig, maar erg veel ervaring heb ik daar niet mee.

Wel een aparte bak, nog nooit gezien zo;n voorruit ;-)
 
Dank voor je reactie Saskia!

Zand deed ik eigenlijks puur voor de botias, maar als je zegt dat ze beter weg kunnen omdat het echt schoolvissen zijn doe ik ze liever weg
Had me graag op het moment verheugt om ze beide in mijn nieuwe bak los te laten, zodat ze eigenlijk een nieuwe beter passende omgeving hadden zeg maar.
Maar ben wel iemand die zijn visjes een leuke omgeving wil bieden! :)
Zal kijken of ik ze kan vangen, en aan de lokale petsplace kwijt kan.

De corydora's zijn net een maandje oud, en zitten nu in de 60cm bak.
Hier ga ik dan ook meer van aanschaffen als ik de grotere bak heb idd.
Meende altijd dat 4/5 wel een aardig schooltje was.
Goed om hier ook eens andere meningen over te lezen
Bijlzalmpjes zal ook eens naar gaan kijken, zien er leuk uit!
En mooi voor de bovenste lagen idd :)


Plaatjes vindt ik eigenlijk wel leuke lieve beesjes, alleen dikke strontsliert produceerders helaas :p (soms letterlijk 15cm lange slierten)
Daarvoor had ik ook de corydoras aangeschaft, om wat minder te strontzuigen :p ze vreten het wel op! :D
Denk dat ze dan idd niet in mijn nieuwe bak gaan komen, thnx!

Zal mij nog even in de pokon bemesting verdiepen.
Ook nog aanraders voor leuke bijpassende planten ?
 
Daarvoor had ik ook de corydoras aangeschaft, om wat minder te strontzuigen ,ze vreten het wel op!?????
Hoe kom je daar nou bij?

Nee,hoor. Zelf doen.
Met een bodemzuiger.
 
Bertus zei:
Daarvoor had ik ook de corydoras aangeschaft, om wat minder te strontzuigen ,ze vreten het wel op!?????
Hoe kom je daar nou bij?

Nee,hoor. Zelf doen.
Met een bodemzuiger.

Ik ben daar bij gekomen omdat ik letterlijk zag dat ik veel minder stront op de bodem had liggen nadat ik die corydoras er 3 dagen in had zitten.
 

Terug
Bovenaan