Inrichting en huisvestiging Juwel Lido 120


K

kanariepiet

Guest
Op advies ook dit topic hier geplaatst :cool:

Na de aanschaf van nieuwe meubels willen we ook een nieuw "zwart" aquarium gaan aanschaffen wat in onze ogen wat strakker is en mooier gaat staan.
Ons oog is gevallen op een Juwel Lido 120 (veel breder willen we niet, want dan staat het weer zo hutje mutje op elkaar)

Voor nu wil ik gewoon het interne filter wat bij de Lido zit gebruiken. ik heb nog wel een Eheim classic 2211, maar denk persoonlijk dat die net te weinig rondpompt.
Ik heb voor nu ook niet voor ogen een bepaald biotoop in te richten.

Hieronder tot nu toe het wensen/boodschappenlijstje en een eenvoudig getekende inrichting.
Graag hoor ik de voor's en tegen's of andere aanbevelingen en/of alternatieven :)

AQUARIUM LIDO 120 LED+FILTER ZWART1
JUWEL MEUBEL SBX LIDO 120 ZWART1
NYMPHOIDES SP TAIWAN1
BRAZILIAANSE KLIMOP1
HETERANTHERA ZOSTERIFOLIA (sterrenkruid)1
VALLISNERIA AMERICANA GIGANTEA1
MICRANTHEMUM MONTECARLO1
ECHINODORUS BLEHERI1
HOUT (40 x 12 cm)1
LEGHOL (10 x 3 cm)1
FILTERZAND8 kg
JAPONICA GARNAAL5
NEON TETRA15of andere vergelijkbare kleurige visjes
ANCISTRUS CLARO1of een ander kleinblijvend L nummer
CORYDORA's5klein blijvende soort

Inrichting Juwel Lido 120.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Odin
Lido 200 is niet heel veel groter, wel heel veel meer water...... Misschien een meer toekomst bestendige keus? Verder leuke bakken hoor.

Verder geen op en of aanmerkingen op dit moment
 
Lido 200 is niet heel veel groter, wel heel veel meer water...... Misschien een meer toekomst bestendige keus? Verder leuke bakken hoor.

Verder geen op en of aanmerkingen op dit moment
Breedte is inderdaad niet echt een probleem, gaat ons dan meer om de diepte dat het aquarium dieper is dan de kast en dat is dan weer een beetje te.
 
Zo gisteren de Lido 120 met bijbehorende meubel bij mijn lfs besteld, waarschijnlijk a.s. woensdag binnen.
Tevens de planten apart laten zetten.

Zit wel nog heel erg te twijfelen om het interne filter te gebruiken of een externe.
Heb nog een Eheim classic 2211, maar ik denk dat die net te licht is en de pompkop bromt iets te veel naar mijn zin.

Bij mijn lfs staat wel nog een tetratec ex800 plus die ik voor 4 tientjes mee mag nemen (nieuw in doos, maar doos is verkleurd).
Ik wil iig een stil filter, want ben allergisch voor geluid hahaha.
 
Zit wel nog heel erg te twijfelen om het interne filter te gebruiken of een externe.
Heb nog een Eheim classic 2211, maar ik denk dat die net te licht is en de pompkop bromt iets te veel naar mijn zin.

Bij mijn lfs staat wel nog een tetratec ex800 plus die ik voor 4 tientjes mee mag nemen (nieuw in doos, maar doos is verkleurd).
Ik wil iig een stil filter, want ben allergisch voor geluid hahaha.
De truc bij een 2211 is een steen of iets anders zwaars op de pompkop leggen om het geluid te reduceren.
Als je voor de tetratec gaat smeer dan eerst de rubbers even goed in met vaseline, als de doos verkleurd is heeft deze mogelijk in de vitrine gestaan en kunnen de rubbers wat verdroogd zijn.
 
Ik heb mijn interne filter van juwel “wat gepimpt“ en ben er zeer tevreden mee! Nitraat sponzen en houtskool eruit, vervangen door watten en grove Sponzen. Muisstil en voldoende circulatie. Alleen irritant dat de garnalen erin feestvieren, dat maakt het schoonmaken wat luguber (overal garnaaltjes terwijl je de sponzen uitknijpt 🤦‍♀️)
Wel is het een best groot zwart geval in de hoek wat je met een extern filter niet hebt. Keuzes keuzes :)
Ben benieuwd naar woensdag en je opstart!
 
De truc bij een 2211 is een steen of iets anders zwaars op de pompkop leggen om het geluid te reduceren.
Als je voor de tetratec gaat smeer dan eerst de rubbers even goed in met vaseline, als de doos verkleurd is heeft deze mogelijk in de vitrine gestaan en kunnen de rubbers wat verdroogd zijn.
Dat had ik inderdaad ook al gelezen en dat heeft wel wat geholpen, maar blijft een brom in zitten.
Heb jaren geleden eens een tetratec gehad en die was muisstil.

Is de Eheim ook niet net te licht?
 
Veel succes met straks alles opstarten. :)

Ik persoonlijk zou alles wel wat opschroeven qua aantal. 20 neons, 15 garnalen en 8 corydorassen bv.

Mijn bak ben ik nu op dit moment ook aan het indraaien. (rio 125) Daar wil ik een soortgelijk bestand in gaan doen maar dan met kardinaaltetra en vuurgarnalen. En later misschien nog een koppeltje honinggourami's.

Het binnenfilter heb ik eruit gehaald omdat het toch weer extra ruimte geeft in de bak.

Het stuk hout wat je in het midden hebt liggen zal er waarschijnlijk voor zorgen dat de bak kleiner gaat lijken. Ikzelf heb deze tips gebruikt.

Ben benieuwd hoe het gaat worden. :DD
 
Is de Eheim ook niet net te licht?
Die is wat aan de lichte kant, de pomp doet 300 liter per uur in theorie in de praktijk zal dat 200 liter zijn, dus een wat zwaardere is zeker aan te raden of er nog een 2e filter bij zetten, maar dat zou ik niet doen op zo'n relatief kleine bak.
 
Ik heb toch wel een lichte voorkeur om het interne filter eruit te halen, vooral omdat we vanaf een bank tegen de zijkant aankijken waar het interne filter zit en die is best aanwezig zeg maar.
 
Ik heb toch wel een lichte voorkeur om het interne filter eruit te halen, vooral omdat we vanaf een bank tegen de zijkant aankijken waar het interne filter zit en die is best aanwezig zeg maar.
Dat zou ik zeker doen, dus dan is de tetratec ex800 plus een goede keuze denk ik, eventueel met een spraybar aan de achterkant om de stroming wat te remmen.
 
Dit is hoe mijn huidige kleine Juwel Primo er nu bij staat. (Wel alles gekortwiekt)
Met achterwand, maar daardoor zit de spraybar nu aan de zijkant ipv achterkant.

In de Lido wordt de achterkant gewoon zwart dus makkelijker.
1B18C42E-4E92-448D-AD9E-15730CD4FBB3.jpeg
 
Zouden deze stukken hout mooi staan?
Allebei een cm of 30.
F439C011-6A9B-4DBB-A8EC-50E790689BA0.png
 
De inrichting is begonnen, wel nog aan het twijfelen hoe het hout te leggen.
Vanaf de rechterkant kijken wij ook de bak in, vanaf links niet.
5B4B4A20-E687-40BF-8735-A90C44B62155.jpeg
C195245F-4C49-4F65-A1E9-1E7D3AA53536.jpeg
 
Gisteren en vandaag eindelijk tijd gehad om alles aan te sluiten, in te richten en te vullen.

Het is dus een Juwel Lido 120 met een Tetra ex800 plus filter, co2 kit van de visvoerwebwinkel, daytime eco 60 met tc420 controller (overgenomen van een forum genoot).
Nu is het een aantal weken wachten geblazen.
 
5E9089E7-5002-425C-A80C-CD98C3DC4365.jpeg


875B823C-0B30-4B21-96B4-FEF965B91ECE.jpeg
 

Terug
Bovenaan