Inrichting (beginner) gezelschapsaquarium


F

Fishlion

Guest
Hallo allen,

Na lange tijd van twijfel ben ik van plan een 80x35x40cm (Aquatlantis Style LED 80) aan te schaffen en wil graag jullie advies voor de inrichting.
(Overigens heeft de winkel mij geadviseerd hier een andere filter in te plaatsen (Oase Bio-Thermo 100) (??)

Verder wil ik qua vissenbestand een mix van kleurrijke en makkelijk te onderhouden vissen die in de gehele bak zijn terug te vinden (bodem, midden/boven)

Is de keuze voor bepaalde planten belangrijk gezien mijn wensen voor het visbestand? En welke dan evt.?
Eventueel hout toevoegen - zowel voor de sier als voor schuilplaats?
Wat voor soort bodem is hiervoor aan te raden bijv soort/kleur - grind of toch zand?
Is het nodig om een voedingsbodem hieronder te plaatsen (Ik lees nl zeer veel uiteenlopende meningen hierover)

Welke vissen (soorten, combinatie) raden jullie mij hier aan? (of moet ik dan in een ander topic verder gaan??)

Ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien en alvast bedankt hiervoor......
(Ik weet het - ik kan het ook in de (speciaal)zaak vragen maar ik weet niet of ik dan altijd onafhankelijk advies krijg...)
 
Je moet gewoon eens kijken welke planten je leuk vindt en voor bepaalde vissen zoals Labyrinthvissen zijn drijvers aan te bevelen. Ik zou op een 80cm lekker een buitenfilter zetten zoals bv de Eheim 2213.
Ik zou geen voedingsbodem nemen maar gewoon werken met klei of voedingscapsules.
Ik heb in de 80cm een school Espei s maar ja je moet ze net wel leuk vinden. Er is keus genoeg lijkt me. Eventueel kun je een topic in samenstelling visbestand hiervoor openen als je echt adviezen wilt hebben hiervoor;)
 
Hoi. Bedankt voor je reactie. Waarom een Eheim? Is dit een van de betere?
Overigens zie ik dat bij deze nog wel filtervulling apart bijgekocht moet worden? Wat voor capaciteit moet een filter eigenlijk hebben voor een 80cm aquarium? Ik zag ook nog een super fish x-pro 1000. Of is dit zg too much?
 
Eheim en JBL staan bovenaan kwa topmerken voor filters. Zelf ben ik voor JBL gegaan omdat Eheim toch wel iets te duur werd, vooral als ik er twee wou :D
 
Je kan in feite niet teveel filteren, ook al omdat een filter zal "dichtgroeien" met vuil en bacteriën, zodat het debiet steeds minder zal worden, daarom mag je gerust een filter inzetten dat volgens de fabrikant 4-5 x de inhoud van bak per uur aankan.
Ook al omdat de fabrikanten soms hun debiet opgeven met filtermedia en soms ook zonder, wat nogal een verschil maakt!

Eheim is gewoon de RollsRoyce onder de fliters, wat duurder in aanschaf, maar dat is dan meteen een aanschaf voor het leven. Die dingen gaan op een versleten rubbertje na, of een gebroken keramieken asje, NOOIT kapot. Ik ben een 2213 al bijna 20 jaar aan het martelen, die staat buiten te tandakken op een regenton gewoon in weer en wind.
Alleen als het vriest ( meer dan 5 *C) komt-ie even binnen. Daarnaast staan er op Marktplaats tientallen Eheims te koop voor weinig.

Daarmee is niks gezegd over JBL en al die andere filterfabrikanten, die maken ook goede produkten, maar net kwalitatief wat minder, of ze maken net wat meer herrie....Zo heeft elk voordeel ook zijn nadeel.
 
IK heb alleen ervaring met JBL en Eheim hier en beide zijn goed hoor. Voor en nadelen hebben alle filters natuurlijk wel weer. Maar de wat bekende merken zijn zover ik heb kunnen beoordelen allemaal wel goed, JBL geeft heel wat jaren garantie en dat is ook wel belangrijk denk ik zo.
 
Bedankt voor jullie input tot dusver.
Nu heb ik een JBL Cristalprofi e701 voorbij zien komen voor een acceptabele prijs (zie geen verschil met de nieuwere e702 behalve de prijs??)
Is deze qua capaciteit voldoende of kan een e401 ook nog.
Deze heeft m.i. dezelfde capaciteit als de Eheim 2213..
 
Alle genoemde filters zijn prima voor je bak. Let er wel altijd op dat je , gerekend vanaf instroom naar uitstroom gerekend, steeds van grof naar fijn filtermedia gaat. Ook nooit de media vast aandrukken.
 
Hallo
Bedankt voor jullie adviezen, echter ik ben er nu achter gekomen dat het aquarium dat ik op het oog heb niet geschikt is voor een buitenfilter zonder het deksel hiervoor te slopen om uitsparingen te maken voor de buizen van het buitenfilter, die komen dan van boven het aquarium in en dat vind ik geen gezicht. (Aquatlantis Style 80x35x40).
En aan de achterzijde van de bak zit maar aan een zijde een kleine opening voor 2/3 stroomkabels maar zeker niet voor 2 buizen voor aan/afvoer.
En ik ben geinteresseerd in dit aquarium omdat het qua maatvoering (hoogte incl. meubel = 1,10 mtr) precies past op de plek waar ik deze heb voorzien. Hoger is geen optie.
Dus zal ik het moeten doen met het bijgeleverde filter (BioBox 2) of eventueel een ander binnenfilter, dus als jullie hier nog suggesties over hebben dan lees ik dat heel graag.
 
Je zou kunnen kijken naar een Juwel van die maat , die heeft wel aan de achterkant uitsparingen voor een buitenfilter
 
Die Juwel is inderdaad dezelfde maat maar is te hoog voor mijn opstelling. Maar toch bedankt.
 

Terug
Bovenaan