Inrichten voor maanvissen


Wat een prachtige stukken hout, Coen!
Ben er ook heel blij mee. Grootste stuk is bijna een meter lang. Samen met de grote stukken van Zoozajac kan ik deze stukken mooi door de hele bak plaatsen zonder met touwtjes etc. stukken halverwege te moeten klemmen. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de droge stukken zijn volgezogen met water zodat ik ze goed kan plaatsen..
De "witte waas" van het opstarten is al bijna weg en de "theekleur" neemt het langzaam over.
pH tussen de 6,6 en 6,7 ..
 
Mijn nitrietpiek is op zijn terugweg ... net op tijd. Vrijdag komen de eerste vissen, dus nog even goed in de gaten houden.

Maar al het hout heb ik net op zijn plaats gekregen. Hopelijk vinden mijn vissen de indeling "lekker". Ik wilde eerst een soort open ruimte creëren in het midden. Maar nu heb ik dit alleen voorin midden gedaan.

Hier het resultaat:
20161221_171919.jpg


20161221_171842.jpg


20161221_171855.jpg
 
Wow, ik ook! Wel mijn smaak, beetje donker!

Nu nog even de flits uit doen. Je kamer donker maken en betere foto's :).
 
Wow, ik ook! Wel mijn smaak, beetje donker!

Nu nog even de flits uit doen. Je kamer donker maken en betere foto's :).
Eerst geld voor een nieuw fototoestel... ;-)) of meer geduld. Doe ik morgen. Mijn nitriet is voor de helft gedaald... Dus de piek is ver over zijn hoogtepunt heen... klaar voor de eerste vissen morgen. Dan heb ik ook de ramen gepoetst en een eerste waterwissel gedaan...
Dan komen er nieuwe foto's.

Ga denk ik toch nog iets aanschaffen om de geleidbaarheid te monitoren...
 
Ik meet nooit mijn waterwaarden. Gewoon goed kijken naar je vissen en naar je bodem, of die schoon is.

Geen idee wat zo'n geleidbaarheid meter kost, maar koop dan evt. eerder een extra extern filtertje erbij. (Eheim 350 ofzo). Doe die 1/3e vol met watten en 2/3e met siporax.
Heb altijd het idee dat je daar meer aan hebt dan dat iets aangeeft dat het goed, of niet goed is.
 
Ik meet nooit mijn waterwaarden. Gewoon goed kijken naar je vissen en naar je bodem, of die schoon is.

Geen idee wat zo'n geleidbaarheid meter kost, maar koop dan evt. eerder een extra extern filtertje erbij. (Eheim 350 ofzo). Doe die 1/3e vol met watten en 2/3e met siporax.
Heb altijd het idee dat je daar meer aan hebt dan dat iets aangeeft dat het goed, of niet goed is.

Ik denk (of beter gezegd hoop) dat mijn huidige filters voldoende zijn... We zullen zien. Het is lastiger om de bodem schoon te houden dan in een kale Malawi/Tanganyika bak heb ik nu al door...

En inderdaad... elke dag goed kijken naar je vissen tijdens het voeren en op een ander moment zegt veel...
 
Na een lange dag .... heen en weer naar Emmen zwemmen nu 16 stuks Pt. sp Santa Isabel.



IMG-20161223-WA0002.jpeg


20161223_165529.jpg
 
Top, ze zullen het naar hun zin hebben bij je.

Ik hoop het en..... ik kreeg nog 2 cadeautjes:
2 stekjes van de (al lang) door mij gezochte Hydrocleys nymphoides en nog mooie grote drijfplanten (@Jos ben de naam even kwijt....)
 
Nee, die andere drijfplant.:D

Nee, volgens mij niet de glandulafera heeft volgens mij zijn "voeten in de aarde". Dit is een grote (echte) drijfplant, grote bladeren, holle stengels en op de bladeren vormen zich nieuwe plantjes.
 
Wow, wat is mooier dan 10 maanvissen in een 2 meterbak? 16 in een 3meter!

Erg mooi filmpje, zo'n school!
 
Het ziet er mooi uit Coen , de vissen zullen het hier zeker naar hun zin hebben. Nu maar lekker laten groeien
. De planten zijn : Nymphea glandulafera en de Ceratopteris cornuta. De laatste is de Eikenbladvaren die drijft.

Hobbygroet Jos Hut
 
Even wat beelden ... gisteren waterwissel gehad, wat gewijzigd aan de waterinstroom. Merk wel dat er nog veel "spul" op de bodem blijft liggen, maar hoop dat dit minder gaat worden als over 2 weken de Cory's (en de rest van de vissen) erin komen.



Ik ben nu overgestapt op 2 waterwissels (ong. 30%) per week. Als voorbereiding op de nieuwe vissen die over 2 weken komen. Ik zie echter dat na een waterwissel mijn pH stigt naar 7,3 en binnen een dag weer terugzakt naar 6,9 en op deze waarde blijft.
Wat kan ik het beste doen.....
vullen via:
- Fluval FX6 (gevuld met o.a. turf)
- vullen via een PVC pijp gevuld met turf
- of gewoon accepteren omdat dit niet zo erg is...

Ietwat vage (telefoon) foto ven een van mijn manen....

20170107_171434.jpg
 
Als je naar het vorige filmpje kijkt vond ik de vissen te zwaar ademen. Morgen een waterwissel en dan meet ik de waterwaardes ook met een druppeltest (een afbeelding van de huidige waardes staat hier).
Heb even 2 zuurstofpompjes aangesloten.... draaien nu een paar dagen en ik vind het al beter wat denken jullie??
 
Ik heb vandaag mijn vissen bij Verduijn opgehaald. Mijn bestand is nu:
15 Pterophyllum scalare sp. Santa Isabel (voorheen Pt eimekei)
26 Hyphessobrycon erythrostigma
5 Biotodoma cupido
25 Corydoras ambiacus(wilde eerst 15, maar dit is een mooiere school)
3 Sturisoma aureum
1 L201 Hypancistrus inspector
1 Panaqolus maccus (komt misschien nog een 2e bij)

Nu heb ik mijn bestand compleet...

Filmpje, net na het uitzetten...


Helaas was er een ongelukje gebeurd in een van de bakken van Verduijn waardoor de Mesonauta's allemaal waren overleden. Maar ik denk dat het zo goed is, bespaarde mij een moeilijke keuze en diep in mijn hart denk ik dat het zo beter is. De H. erythrostigma is al druk genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Wauw! Prachtig!

Wat zien jullie trouwens als je het beeld stop zet op precies 1:38 ? :D
 
Wooow, erg mooi!!

Mag van mij ook wel een filmpje komen van een totale bak. Nu lijkt het net een rivier waar je door heen gaat!
Echt heel mooi.
 
Hoeze blond? Het filmpje duurt 1:38

Als je het filmpje stil zet op 1:26 kun je een heel eng en groot 'wezen' zien (rechterhelft van het beeld... ;)
Ben benieuwd of jullie het ook zien :D
 
Hoeze blond? Het filmpje duurt 1:38

Als je het filmpje stil zet op 1:26 kun je een heel eng en groot 'wezen' zien (rechterhelft van het beeld... ;)
Ben benieuwd of jullie het ook zien :D

Gaaf stuk hout, of niet !!!! Soort zelfportret :br:
 

Terug
Bovenaan