Inrichten voor maanvissen


coenb

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2009
Berichten
778
Locatie
Huissen
Ben bezig om mijn aquarium (300*75*65 waterhoogte) in te richten voor een grote school pterophyllum eimekei (zie hier). Ook ben ik bezig met de verlichting (zie hier).

Maar zit nu met de inrichting. Ik lees dat je voldoende schuilplaatsen en territoriums moet inrichten. Maar zijn dat zichtbarrières, want op diverse filmpjes zie ik de vissen veel samen scholen.. en op andere plaatsen alleen een koppel in bakken.....

Ik wil met een kunstrots, hout en planten wat zichtbarrières aanbrengen, maar hoe groot zijn/moeten deze territoriums?

Als ik hier kijk lijkt het net of zichtbarrières niet echt nodig zijn. Of zijn ze hier "in ruste" ;-)
 
Als je in je filmpje kijkt zie je plantenstengels waar ze tussen kunnen hangen, zie je kienhout waar ze tussen kunnen, zie je drijfplanten met lange wortels waar ze tussen hangen. :)
 
Het ligt voornamelijk aan de "mood" van de vissen, bij mij hangen ze soms op hun eigen plaatsje, soms scholen ze en gaan ze de hele bak door en soms dagen ze elkaar steeds uit, maar qua inrichting moet voor alles een mogelijkheid zijn.
 
Die GIGA bak van nvc niet gezien op vivarium?
Zag er totaal anders uit dan de plantenbak van het filmpje, grote school van 50 stuks en was een super plaatje.
 
Als je het op prijs stelt, zoeken we even wat beeldmateriaal van in de natuur erbij voor je.
 
Als je het op prijs stelt, zoeken we even wat beeldmateriaal van in de natuur erbij voor je.
JAAAA ....:iloveyou:


In de bak van Jos staan inderdaad mooie planten.

Ik heb ook een zwik planten bij elkaar gezocht:.... (heb een apart topic in het plantengedeelte aangemaakt..) ;-)
 
Laatst bewerkt:
Filmpjes van wilde 'maanvissen':




Dat is denk ik niet wat je wilt. Het is er grauw, vaak donkerder.
Maar toch iets waar je wel rekening mee moet houden.

Ik zou toch wat hout ophangen. Dit kan vrij simpel midden in de bak.
Of drijfplanten nemen, (of beide).
 
Leuke filmpjes, ook die laatste is precies wat ik wilde.... Maanvis met mesonauta.... maar ik had net besloten om dit niet te doen... Geinig die afwegingen.
 
Deze zoektermen even bij YouTube ingeven:

Amazon_ The Secrets of the Golden River (part 1)
Arapiuns Golden Scalare angel fish
BBC Amazon Abyss Altum Angelfish
BIOTOP - Pterophyllum altum, Kolumbien
Freshwater Underwater Clip 12 HD stock video footage
 
Deze zoektermen even bij YouTube ingeven:

Amazon_ The Secrets of the Golden River (part 1)
Arapiuns Golden Scalare angel fish
BBC Amazon Abyss Altum Angelfish
BIOTOP - Pterophyllum altum, Kolumbien
Freshwater Underwater Clip 12 HD stock video footage

ga gelijk kijken ........ eerst een bakje koffie pakken:koffie:
 
Kwam ook dit op Youtube tegen. Hierdoor neig ik toch weer om Mesonauta toe te voegen (rond minuut 8).
 
Als je aan een koppel kan komen, waarom niet.
Betekent wel inschikken op het aantal maanvissen maar och.
In het filmpje ook Satanoperca en Heros.
 
Als je aan een koppel kan komen, waarom niet.
Betekent wel inschikken op het aantal maanvissen maar och.
In het filmpje ook Satanoperca en Heros.

Maanvissen moet ik toch uitselecteren als ze groter worden... begin met 15 stuks... die andere 2 soorten zag ik inderdaad ook ;-)
 
Past makkelijk in jou bak man. Een mooie school maanvissen inclusief mesonauta ;)

Veel hout ophangen maanvissen hangen er graag onder
 
Volgende vraag ......
Hoe zit het met de wendbaarheid van maanvissen. Ik heb een BtN module waar ik wat techniek achter verstopt hebt. Deze is 5-8 cm diep. Er zit een lange spleet waar vissen achter deze wand kunnen zwemmen (vonden mijn Malawi's destijds erg fijn).
Ik maak mij nu zorgen dat er een maanvis in zwemt en dan niet meer "terug" kan komen of kan keren....
20161128_103926.jpg
 
Als 'ie erin kan ken 'ie er ook weer uit.

Maar, nu je die spleet hebt geconstateerd: waarom niet opvullen met een strookje neutrale (zwart?) filtermat?
 
Als 'ie erin kan ken 'ie er ook weer uit.

Maar, nu je die spleet hebt geconstateerd: waarom niet opvullen met een strookje neutrale (zwart?) filtermat?

Niet altijd, een maanvis die daar te ver in zwemt kan best verloren zijn.
Maar inderdaad, beter goed opvullen met ene zwarte filtermat.
 
Kwam ook dit op Youtube tegen. Hierdoor neig ik toch weer om Mesonauta toe te voegen (rond minuut 8).

Ik had deze samen zitten, beide soorten gingen elk hun gang, natuurlijk botste het wel eens, maar dit was dan met een koppel maanvissen die hun eieren beschermde, na een dag was dit opgelost, mede doordat de L nummer graag de eieren zag :)

Twee foto's hoe ze waren in de bak.

745772luc_0_82_beide_bakken_pasen_2012_070.jpg


892964luc_0_82_beide_bakken_pasen_2012_068.jpg
 
en dan is 300x75 nog iets meer als 130x80

Coen, in het boek met onderwaterfoto's van Oliver Lucanus staat een foto van Pterophyllum scalare, Mesonauta guyanae en Satanoperca acuticeps samen ergens tussen de overhangende Cabomba furcata.
 
Denk ook dat ik de spleet (begin) ga opvullen met filtermat... zeker voor onzeker.. Kunnen de maanvissen er niet in!

Ik had deze samen zitten, beide soorten gingen elk hun gang, natuurlijk botste het wel eens, maar dit was dan met een koppel maanvissen die hun eieren beschermde, na een dag was dit opgelost, mede doordat de L nummer graag de eieren zag :)

Bedankt voor de mooie foto's! Hoe groot was jouw aquarium? Wat is die plant aan de linkerkant??
 
en dan is 300x75 nog iets meer als 130x80

Coen, in het boek met onderwaterfoto's van Oliver Lucanus staat een foto van Pterophyllum scalare, Mesonauta guyanae en Satanoperca acuticeps samen ergens tussen de overhangende Cabomba furcata.

Bedankt... zet me weer aan het denken ....
 
Denk ook dat ik de spleet (begin) ga opvullen met filtermat... zeker voor onzeker.. Kunnen de maanvissen er niet in!



Bedankt voor de mooie foto's! Hoe groot was jouw aquarium? Wat is die plant aan de linkerkant??

Mijn bak was 130 x 80 x 60, ik had toen enkel Echinodorussen in de bak staan, welke juist weet ik niet meer.
 
Heb net de hele bak voor de laatste keer gespoeld (met een flinke dosis aquasafe), filterzand uitgespoeld. Omdat ik mij heb laten meeslepen heb ik er wel teveel ingegooid (nog in de Malawi-modus zal ik maar zeggen), 200 kg ;-), nu is overal een laag van minimaal 6-7 cm. Misschien haal ik er wel wat uit.... . Nu eerste keer gevuld met water en eerste stukken hout (medium stukjes, had ik nog liggen) erin gegooid om vol te laten zuigen. Alle filters opnieuw gevuld met nieuw medium en 1 filter een bak gevuld met turf.

Laat de bacteriën nu maar komen, ik voer ze elke dag even ;-)
 
Na 1 week indraaien nu een paar plantjes en hout toegevoegd...

20161211_135712.jpg
20161211_135723.jpg


Moet nog meer hout in. Maar was nu op...
 
Mogelijk wat hout wat van boven naar beneden hangt, daar zitten de vissen graag onder.
 
Ga dan rustig met een busje er heen en niet met een Toyota aygo, je hebt flink wat bergruimte nodig nietwaar?

Hobbygroet Jos Hut
 
Mooie bak. Inderdaad nog wat kaal.

Over het zand. Waarom doe je vooraan niet wat minder en achteraan wat meer? Het ligt nu zo tegen de voorruit aan. Voor het zicht is het mooier als het oploopt.
Ik heb een keer een verhaal gehoord dat het goed is om (ergens) een bult zand te hebben van 8-15cm hoog. Hier vestigen zich bacteriën in die je nitraat lager houden.

Het verhaal was dat iemand een 3m bak had met grote vissen en 15cm zand op de bodem. Iemand gaf ze (volgens mij katten) voer wat vrij smerig leek. Toch was de bak schoon.
Af en toe kwam er een grote bel uit het zand. Dit doen de bacteriën die de boel afbreken in het zand. Kan volgens mij best. Nitraat afbrekende bacteriën zitten op plekken waar minder zuurstof bij komt, dus dieper in het zand.

Weet het niet zeker allemaal hoor. Heb er zelf geen onderzoek naar gedaan, maar vond het een leuk verhaal :).

http://www.denatuurinhuis.nl/wp/201...es-over-bacterien-ammonia-nitriet-en-nitraat/
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie bak. Inderdaad nog wat kaal.

Over het zand. Waarom doe je vooraan niet wat minder en achteraan wat meer? Het ligt nu zo tegen de voorruit aan. Voor het zicht is het mooier als het oploopt.
Ik heb een keer een verhaal gehoord dat het goed is om (ergens) een bult zand te hebben van 8-15cm hoog. Hier vestigen zich bacteriën in die je nitraat lager houden.

Het verhaal was dat iemand een 3m bak had met grote vissen en 15cm zand op de bodem. Iemand gaf ze (volgens mij katten) voer wat vrij smerig leek. Toch was de bak schoon.
Af en toe kwam er een grote bel uit het zand. Dit doen de bacteriën die de boel afbreken in het zand. Kan volgens mij best. Nitraat afbrekende bacteriën zitten op plekken waar minder zuurstof bij komt, dus dieper in het zand.

Weet het niet zeker allemaal hoor. Heb er zelf geen onderzoek naar gedaan, maar vond het een leuk verhaal :).

http://www.denatuurinhuis.nl/wp/201...es-over-bacterien-ammonia-nitriet-en-nitraat/

Bedankt voor de link. Leuk interessant stukje! Inderdaad is een goed werkende zandbodem net zo belangrijk als goed werkende filters.... dat wordt vaak vergeten. Ook het omwoelen van het zand kan een negatieve invloed hebben op de bacterien (voor korte tijd) omdat in elke laag verschillende bacterien zitten, zo is mij eens uitgelegd. Dus ik woel (als ik het al doe) elke keer slechts een klein stukje om.
Ik heb bewust voorin meer en achterin juist minder zand gedaan. De bak staat erg laag en door deze inkijk krijg je veel meer diepte in de bak. Dit is ervaring die ik heb opgedaan in mijn Tanganyika en Malawi tijd.
 
Vandaag weer wat kienhout gekregen en gezellig even gesproken met Hans (Osendarp)! Moet nog even inweken... dus nu nog erg rommelig in de bak. Ik verwacht het hout medio volgende week op zijn plaats te kunnen zetten, vrijdag komen dan de eerste vissen.

IMG-20161216-WA0000.jpeg


Verlichting is operationeel. pH begint netjes onder de 7 te blijven, zelfs na een waterwissel van 20%... andere waardes ga ik morgen meten.
 

Terug
Bovenaan