Inkbird probleem??


T

Tinus1arm

Guest
Zijn er hier mensen die ook een inkbird ITC 306t in gebruik hebben????

Heb hem een half jaar zonder problemen in gebruik, hij gaf hetzelfde aan als mijn glazen thermometer en ben/was tevreden maar de laatste paar weken gaat hij afwijken ten opzichte van de glazen thermometer.
Nu heb ik de glazen thermometer gecheckt met een koortsmeter en die komen nagenoeg overheen dus die geeft dus correct temp aan.
Nu heb ik de inkbird gekalibreerd zodat hij hetzelfde aangeeft als de glazen maar na een dag wijkt hij alweer af. Weer gekalibreerd etc etc nu staat hij al 1,5 graden afwijkend ingesteld om de juiste temp aan te geven.

Hebben jullie ook deze ervaringen of is de mijne kaduuk aan het gaan!!!????
 
Ik vermoed dat er iets met het thermokoppel is. Of dat de draad beschadigd is. Of dat de connector wat corrosie vertoont.

Een thermokoppel is gewoon een weerstand welke op temperatuur reageerd.

Dus een weerstand afwijking in de draad of de contacten geeft foutieve waardes.

Gelukkig zijn de thermokoppels ook los te krijgen.
 
Thermokoppel is de sensor neem ik aan??

Heb op Google gezocht maar kon alleen de lange versie vinden, niet de originele.
En wat ik dan zie is een soort koptelefoon aansluiting. Heb ook geprobeerd om de sensor los te koppelen van mijn apparaat om te kijken of het een zelfde aansluiting is maar krijg hem niet los, lijkt wel of het een verzonken aansluiting is.
 
Ik vermoed dat er iets met het thermokoppel is. Of dat de draad beschadigd is. Of dat de connector wat corrosie vertoont.

Een thermokoppel is gewoon een weerstand welke op temperatuur reageerd.

Dus een weerstand afwijking in de draad of de contacten geeft foutieve waardes.

Gelukkig zijn de thermokoppels ook los te krijgen.
Thermokoppel is geen weerstand die op temperatuur reageert, een NTC/PTC wel.
Thermokoppel creeert een spanning bij een bepaalde temperatuur

Anyhow denk zelf dat je ergens een breukje of vocht in de sensor hebt
 
Thermokoppel is geen weerstand die op temperatuur reageert, een NTC/PTC wel.
Thermokoppel creeert een spanning bij een bepaalde temperatuur

Anyhow denk zelf dat je ergens een breukje of vocht in de sensor hebt

Heb net het internet afgestruind en lees nu bij inkbird zelf dat alleen de sensor onderwater mag (kabel dus niet).
Bij mij zit er ongeveer 10 cm kabel ook in het water dus vocht zou zomaar de boosdoener kunnen wezen :(
 
Gelukkig nergens last van met mijn da18b20 sensoren.
Zelfs na meerdere jaren geen problemen :)

Succes met een vervangende sensor vinden en monteren ;)
 
Staat op inkbird.com

18537187-2BFA-4D18-A378-E30AEDC58BC5.jpeg
 
Dit staat ook op inkbird.com
Zie nummer 4


E76E152B-44FE-48D8-905E-45EA297D48A7.png
 
Over welke sensor gaat dit?

O dit ging over de extra lange sensor. Niet de standaard sensor.
Dus ja, dat is wel een wezenlijk verschil.

Als je de 12 inch sensor in het water zet, is het niet nodig om ook de kabel onder water te zetten.

De schermafbeelding van mij, ging over de standaard sensor.
 
Ja dit ging over de lange want van de originele kan ik op inkbird niks vinden.

Nog bedankt voor de link Marcel :thumbs:
 
Heb contact opgenomen met inkbird en het probleem uitgelegd.
Na wat testen die ik moest doen kwamen ze tot de conclusie dat de sensor defect is en sturen ze mij kosteloos een nieuwe toe.

Top service!!!!
 
Er zijn tegenwoordig steeds meer mogelijkheden met Sonoff, een systeemnaam van Itead die ook ondermeer Nextionschermen maken, die ik zelf ook gebruik bij eigenbouw aquariumcontrollers.
Zo is er ook een temperatuurbeheersyteem dat je ook middels WiFi kunt aansturen, dus van elke plaats in de wereld. En dat voor een prijs van rond de veertien euro.

https://nl.aliexpress.com/item/Sono...62d3-4ad4-8f7f-536784b12183&priceBeautifyAB=0
 

Terug
Bovenaan